Voima-antureiden testauksen suunnittelu ja toteutus
Johansson, Elli (2019)
Johansson, Elli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214103
Tiivistelmä
Miehittämätön maa-ajoneuvo eli UGV on nimensä mukaisesti miehittämätön, autonominen ja tavallisesti kauko-ohjattava ajoneuvo, jota voidaan käyttää esimerkiksi tavarankuljetukseen vaikeassa tai vaarallisessa maastossa. Autonominen ajoneuvo on itseohjautuva ja se pystyy ympäristöään havainnoimalla ajamaan ja navigoimaan itsenäisesti.
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa testilaitteisto Rakka UGV:n kuormanmittausjärjestelmän voima-antureille. Työssä tutkittiin voiman mittaamisen teoriaa ja tarkasteltiin erilaisia voiman mittaamiseen käytettäviä antureita. Testilaitteiston suunnittelun pohjana käytettiin olemassa olevia lähtötietoja syntyvien voimien suunnista ja suuruuksista.
Suunnitellun testilaitteiston avulla tutkittiin voima-antureiden toimintaa ja selvitettiin, toimivatko anturit halutulla tavalla osana kuormanmittausjärjestelmää, vai onko tarpeen keksiä vaihtoehtoinen ratkaisu voima-antureiden tilalle.
Lopputuotoksena saatiin kattava otanta voima-antureiden toiminnasta Excel-taulukon muodossa. Taulukko sisältää tietoa paitsi kohtisuoralla kuormituksella tehdyistä mittauksista, myös epäsuoralla kuormituksella saaduista testituloksista.
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa testilaitteisto Rakka UGV:n kuormanmittausjärjestelmän voima-antureille. Työssä tutkittiin voiman mittaamisen teoriaa ja tarkasteltiin erilaisia voiman mittaamiseen käytettäviä antureita. Testilaitteiston suunnittelun pohjana käytettiin olemassa olevia lähtötietoja syntyvien voimien suunnista ja suuruuksista.
Suunnitellun testilaitteiston avulla tutkittiin voima-antureiden toimintaa ja selvitettiin, toimivatko anturit halutulla tavalla osana kuormanmittausjärjestelmää, vai onko tarpeen keksiä vaihtoehtoinen ratkaisu voima-antureiden tilalle.
Lopputuotoksena saatiin kattava otanta voima-antureiden toiminnasta Excel-taulukon muodossa. Taulukko sisältää tietoa paitsi kohtisuoralla kuormituksella tehdyistä mittauksista, myös epäsuoralla kuormituksella saaduista testituloksista.