Ravintolan toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen
Nurmimaa, Niika (2019)
Nurmimaa, Niika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214099
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aihe on Restolution-toiminnaohjausjärjestelmän yleisimpien käyttövirheiden tunnistaminen ja analysointi. Restolution tarjoaa sen käyttäjille mahdollisuuden hallita kaikkia ravintolan eri osa-alueita websovelluksen avulla. Insniöörityön tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat yleisimmät virheet, mistä ne johtuvat ja miten ne voitaisiin ehkäistä. Tavoitteena on toimittaa tilaajayritykselle tietoa järjestelmän yleisimmistä käyttövirheistä ja niihin liittyvistä kehitysehdotuksista.
Työn taustoissa käsiteltiin käytettävyyden standardi, lähtökohdat, toiminnanohjausjärjestelmä yleisesti ja esiteltiin Restolution, pilvipalvelussa toimiva websovellus-pohjainen ravintolan toiminnanohjausjärjestelmä. Tiedonkeräyksen pohjalta analysoitiin viimeisen 12 kuukauden ajalta 5595 järjestelmän ongelmatapausta ja 39 % näistä tapauksista liittyi olennaisesti tunnistettuihin käyttövirheisiin.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin tiedonkeräystä, käyttötestejä ja teemahaastatteluja. Tiedonkeräyksessä tunnistettiin järjestelmän tilastoja hyödyntäen neljä yleisintä käyttövirhettä. Käyttövirheiden pohjalta suunniteltiin viisi käyttötestiä, joissa jokaisessa yksi käyttäjä suoritti yhden tehtävän ja testitilannetta havainnoitiin reaaliaikaisesti. Lisäksi suoritettiin kaksi teemahaastattelua yrityksen kokeneimpien työntekijöiden kanssa, missä käsiteltiin vapaamuotoisesti neljää käyttövirhettä ja niihin liittyviä kehitysehdotuksia.
Viidessä käyttötestissä vain yhdessä havaittiin tiedonkeräyksessä ilmi tullut käyttövirhe ja neljässä virheitä ei sattunut. Teemahaastatteluissa selvisi, että käyttäjillä on tarjolla osa työkaluista, joilla käyttövirheet voidaan ratkaista. Ongelmana on niiden löytäminen tai oikeaoppinen käyttäminen.
Insinöörityön tuloksena ehdotettiin parannuksia käyttäjän ohjaamiseen sekä neuvomiseen järjestelmässä, automaation kehitystä niin, että tietojen lähetysten olisi osittain automaattista, eikä käyttäjästä riippuvaista. Käyttötesteissä havaittiin, että monet käyttövirheet johtuvat käyttöympäristöstä, ei järjestelmästä. Nämä parannukset ja analyysit on tarkoitus viedä yrityksen tuotekehitykseen, jotta niitä voidaan mahdollisesti ottaa käyttöön tulevaisuudessa.
Työn taustoissa käsiteltiin käytettävyyden standardi, lähtökohdat, toiminnanohjausjärjestelmä yleisesti ja esiteltiin Restolution, pilvipalvelussa toimiva websovellus-pohjainen ravintolan toiminnanohjausjärjestelmä. Tiedonkeräyksen pohjalta analysoitiin viimeisen 12 kuukauden ajalta 5595 järjestelmän ongelmatapausta ja 39 % näistä tapauksista liittyi olennaisesti tunnistettuihin käyttövirheisiin.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin tiedonkeräystä, käyttötestejä ja teemahaastatteluja. Tiedonkeräyksessä tunnistettiin järjestelmän tilastoja hyödyntäen neljä yleisintä käyttövirhettä. Käyttövirheiden pohjalta suunniteltiin viisi käyttötestiä, joissa jokaisessa yksi käyttäjä suoritti yhden tehtävän ja testitilannetta havainnoitiin reaaliaikaisesti. Lisäksi suoritettiin kaksi teemahaastattelua yrityksen kokeneimpien työntekijöiden kanssa, missä käsiteltiin vapaamuotoisesti neljää käyttövirhettä ja niihin liittyviä kehitysehdotuksia.
Viidessä käyttötestissä vain yhdessä havaittiin tiedonkeräyksessä ilmi tullut käyttövirhe ja neljässä virheitä ei sattunut. Teemahaastatteluissa selvisi, että käyttäjillä on tarjolla osa työkaluista, joilla käyttövirheet voidaan ratkaista. Ongelmana on niiden löytäminen tai oikeaoppinen käyttäminen.
Insinöörityön tuloksena ehdotettiin parannuksia käyttäjän ohjaamiseen sekä neuvomiseen järjestelmässä, automaation kehitystä niin, että tietojen lähetysten olisi osittain automaattista, eikä käyttäjästä riippuvaista. Käyttötesteissä havaittiin, että monet käyttövirheet johtuvat käyttöympäristöstä, ei järjestelmästä. Nämä parannukset ja analyysit on tarkoitus viedä yrityksen tuotekehitykseen, jotta niitä voidaan mahdollisesti ottaa käyttöön tulevaisuudessa.