Työkirja lasten vuorovaikutusryhmän ohjaajalle
Tielinen, Jonna (2010)
Tielinen, Jonna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711642
Tiivistelmä
Lappeenrantalaisen Lönnrotinkadun koulun opettajat ja Saimaan ammattikor-keakoulun sosionomiopiskelijat yhteistyössä perustivat vuosina 2007 ja 2008 alakouluikäisille Lönnrotinkadun koulun oppilaille pienryhmiä, joiden tarkoituksena oli harjoitella vuorovaikutuksellisia taitoja.
Toimintamalli oli kaikille toiminnassa mukana olleille uusi, ja se koettiin paitsi mielekkääksi, myös toimivaksi tavaksi harjoitella yhdessä toimimisen taitoja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ryhmän suunnittelusta, ohjaamisesta ja ryhmän jälkeisestä toiminnasta nousseita havaintoja. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita ryhmänohjaajan tulee ottaa huomioon vuorovaikutusryhmän kaltaisia ryhmiä suunnitellessa ja ohjatessa. Tarkasteluun nousseet havainnot auttoivat laatimaan työkirjan ryhmänohjaajalle.
Kaikkia Lönnrotinkadun koulun vuorovaikutusryhmiä havainnoitiin osallistuvan havainnoinnin keinoin koko ryhmätoiminnan ajan. Osallistuvan havainnoinnin muodoista vuorovaikutusryhmien havainnointi oli lähellä piilohavainnointia. Havainnointi kohdistui ryhmänohjaajana toimimiseen, ryhmien toimintaan kokonaisuutena sekä ryhmissä käytettyihin harjoituksiin. Havainnot kirjattiin päiväkirjoihin, ja aineiston käsittelyvaiheessa niitä tarkasteltiin ryhmänohjaajan näkökulmasta.
Työn tavoitteet toteutuivat, ja havaintojen pohjalta koottiin työkirja lasten vuorovaikutusryhmien ohjaajalle. Työkirjan alkuun koottiin käytännönläheisiä ohjeita ja vinkkejä ryhmän suunnitteluun ja ohjaamiseen. Sisällöllisesti toinen kokonaisuus muodostuu vuorovaikutustaitojen harjoitteluun soveltuvista harjoituksista. Työkirja on sijoitettu opinnäytetyöhön liitteeksi.
Toimintamalli oli kaikille toiminnassa mukana olleille uusi, ja se koettiin paitsi mielekkääksi, myös toimivaksi tavaksi harjoitella yhdessä toimimisen taitoja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ryhmän suunnittelusta, ohjaamisesta ja ryhmän jälkeisestä toiminnasta nousseita havaintoja. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita ryhmänohjaajan tulee ottaa huomioon vuorovaikutusryhmän kaltaisia ryhmiä suunnitellessa ja ohjatessa. Tarkasteluun nousseet havainnot auttoivat laatimaan työkirjan ryhmänohjaajalle.
Kaikkia Lönnrotinkadun koulun vuorovaikutusryhmiä havainnoitiin osallistuvan havainnoinnin keinoin koko ryhmätoiminnan ajan. Osallistuvan havainnoinnin muodoista vuorovaikutusryhmien havainnointi oli lähellä piilohavainnointia. Havainnointi kohdistui ryhmänohjaajana toimimiseen, ryhmien toimintaan kokonaisuutena sekä ryhmissä käytettyihin harjoituksiin. Havainnot kirjattiin päiväkirjoihin, ja aineiston käsittelyvaiheessa niitä tarkasteltiin ryhmänohjaajan näkökulmasta.
Työn tavoitteet toteutuivat, ja havaintojen pohjalta koottiin työkirja lasten vuorovaikutusryhmien ohjaajalle. Työkirjan alkuun koottiin käytännönläheisiä ohjeita ja vinkkejä ryhmän suunnitteluun ja ohjaamiseen. Sisällöllisesti toinen kokonaisuus muodostuu vuorovaikutustaitojen harjoitteluun soveltuvista harjoituksista. Työkirja on sijoitettu opinnäytetyöhön liitteeksi.