Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen leikki-ikäisten lasten ja perheen hoitotyössä ja osaamisen arviointi
Kankaanpää, Annamari (2019)
Kankaanpää, Annamari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113806
Tiivistelmä
Vastavalmistuneiden sairaanhoitajien osaaminen on eritasoista. Tietotekniikan kasvu terveysalalla ja tulevaisuudessa tapahtuva sosiaali- ja terveysalan uudistus muuttavat sairaanhoitajien työtä siten, että sairaanhoitajien osaamisvaatimuksia pitää päivittää. Tähän on ryhdytty Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen (yleSHarviointi) hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on yhdenmukaistaa sairaanhoitajien osaamista ja luoda yhtenäiset arviointimenetelmät eri ammattikorkeakoulujen välille, joilla testataan sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä sairaanhoitajaopiskelijan tulisi osata leikki-ikäisten lasten hoitotyössä ja millä arviointimenetelmällä tätä kliinistä osaamista voitaisiin objektiivisesti arvioida. Leikki-ikäisellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä 1-6 -vuotiasta lasta. Opinnäytetyön tavoitteena on nostaa esiin lasten hoitotyön osaamisen keskeisempiä alueita ja suunnitella yleSHarviointi-hankkeelle arviointimenetelmiä, joilla voitaisiin testata sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä osaamista lasten hoitotyössä. Muutamille valituille arviointimenetelmille tuotetaan arviointikriteerit.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteisella menetelmällä. Tietoa työhön haettiin kirjallisuudesta ja Internetistä Google Scholaria ja eri tietokantoja hyödyntäen.
Tässä työssä jaetaan lasten ja perheen hoitotyön kliininen osaaminen kuuteen eri osaamisalueeseen, joita ovat lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen, yleisempien lasten sairauksien osaaminen, lasten- ja perhehoitotyön menetelmien osaaminen, lasten lääke- ja nestehoidon osaaminen, hoitotieteellisen tiedon käyttäminen päätöksenteossa, sekä hoitotyön eettinen ja arvo-osaaminen. Osaamisalueita ja niiden sisältöjä käsitellään leikki-ikäisten lasten hoitotyön näkökulmasta. Yleisimpien lasten sairauksien hoitotyön kliinisen osaamisen arviointimenetelmiksi suunniteltiin opinnäytetyössä simulaatiota ja tenttiä. Lisäksi opiskelijoille rakennettiin itsearviointimittari, jolla opiskelijat voivat arvioida omaa lastenhoitotyön osaamistaan.
Tähän opinnäytetyöhön suunniteltuja arviointimenetelmiä ei olla testattu käytännössä, koska opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaisena. YleSHarviointi-hanke voi hyödyntää opinnäytetyön tuotoksia ja testata niitä käytännössä sairaanhoitajaopiskelijoille. Lisäksi simulaatiotilanteita voidaan suunnitella lisää lasten hoitotyöhön liittyen, koska nyt opinnäytetyön aihe oli rajattu leikki-ikäisiin ja leikki-ikäisten lasten yleisimpien sairauksien hoitotyöhön.
Freshly graduated nurses’ competence level varies. The growth of information technology in health care and the social and health care reform that will be happening in the future will change nurses’ work in a way that will lead to the update of nurses’ competence descriptions. This has been started by the Development of a standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses (180 ECTS) -project. The target of the project is to standardize nurses’ competence and to create a coherent evaluation method between different Universities of Applied Sciences which are used to test nursing students’ competence.
The purpose of the thesis is to sort out what nursing students should know about toddlers’ nursing and what evaluation methods should be used to evaluate clinical competence objectively. In the thesis a toddler means children from the age one to six. The purpose of the thesis is to bring up paediatric nursing competence key areas and plan evaluation methods to the yleSHarviointi-project which could be used to test nursing students’ clinical competence in children’s nursing. Evaluation criteria will be made for a few chosen evaluation methods.
The thesis was executed with a literature-based method. Information about the thesis was searched from literature and the Internet taking advantage of Google Scholar and other databases.
In this thesis children’s and families’ nursing clinical competence is divided in six different areas of expertise which are support of children’s growing and learning, competence of the most common children’s diseases, children’s medicine care and intravenous therapy, usage of nursing science’s information on decision-making and nursing’s ethics and values-competence. Competence areas and their contents are dealt with a toddler’s nursing point of view. The evaluation methods for the clinical competence of nursing the most common children’s diseases were planned to be a simulation and an exam. In addition, a self-evaluation meter was built for students to evaluate their own paediatric nursing competence.
The evaluation methods planned for this thesis have not been tested in practise because the thesis was executed as a literature-based method. The YleSHarviointi-project can take advantage of the outcome of the thesis and test them in practise amongst nursing students. In addition, more simulation situations could be planned related to paediatric nursing as the topic of this thesis was limited to toddlers and the nursing of toddler’s most common diseases.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä sairaanhoitajaopiskelijan tulisi osata leikki-ikäisten lasten hoitotyössä ja millä arviointimenetelmällä tätä kliinistä osaamista voitaisiin objektiivisesti arvioida. Leikki-ikäisellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä 1-6 -vuotiasta lasta. Opinnäytetyön tavoitteena on nostaa esiin lasten hoitotyön osaamisen keskeisempiä alueita ja suunnitella yleSHarviointi-hankkeelle arviointimenetelmiä, joilla voitaisiin testata sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä osaamista lasten hoitotyössä. Muutamille valituille arviointimenetelmille tuotetaan arviointikriteerit.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteisella menetelmällä. Tietoa työhön haettiin kirjallisuudesta ja Internetistä Google Scholaria ja eri tietokantoja hyödyntäen.
Tässä työssä jaetaan lasten ja perheen hoitotyön kliininen osaaminen kuuteen eri osaamisalueeseen, joita ovat lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen, yleisempien lasten sairauksien osaaminen, lasten- ja perhehoitotyön menetelmien osaaminen, lasten lääke- ja nestehoidon osaaminen, hoitotieteellisen tiedon käyttäminen päätöksenteossa, sekä hoitotyön eettinen ja arvo-osaaminen. Osaamisalueita ja niiden sisältöjä käsitellään leikki-ikäisten lasten hoitotyön näkökulmasta. Yleisimpien lasten sairauksien hoitotyön kliinisen osaamisen arviointimenetelmiksi suunniteltiin opinnäytetyössä simulaatiota ja tenttiä. Lisäksi opiskelijoille rakennettiin itsearviointimittari, jolla opiskelijat voivat arvioida omaa lastenhoitotyön osaamistaan.
Tähän opinnäytetyöhön suunniteltuja arviointimenetelmiä ei olla testattu käytännössä, koska opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaisena. YleSHarviointi-hanke voi hyödyntää opinnäytetyön tuotoksia ja testata niitä käytännössä sairaanhoitajaopiskelijoille. Lisäksi simulaatiotilanteita voidaan suunnitella lisää lasten hoitotyöhön liittyen, koska nyt opinnäytetyön aihe oli rajattu leikki-ikäisiin ja leikki-ikäisten lasten yleisimpien sairauksien hoitotyöhön.
Freshly graduated nurses’ competence level varies. The growth of information technology in health care and the social and health care reform that will be happening in the future will change nurses’ work in a way that will lead to the update of nurses’ competence descriptions. This has been started by the Development of a standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses (180 ECTS) -project. The target of the project is to standardize nurses’ competence and to create a coherent evaluation method between different Universities of Applied Sciences which are used to test nursing students’ competence.
The purpose of the thesis is to sort out what nursing students should know about toddlers’ nursing and what evaluation methods should be used to evaluate clinical competence objectively. In the thesis a toddler means children from the age one to six. The purpose of the thesis is to bring up paediatric nursing competence key areas and plan evaluation methods to the yleSHarviointi-project which could be used to test nursing students’ clinical competence in children’s nursing. Evaluation criteria will be made for a few chosen evaluation methods.
The thesis was executed with a literature-based method. Information about the thesis was searched from literature and the Internet taking advantage of Google Scholar and other databases.
In this thesis children’s and families’ nursing clinical competence is divided in six different areas of expertise which are support of children’s growing and learning, competence of the most common children’s diseases, children’s medicine care and intravenous therapy, usage of nursing science’s information on decision-making and nursing’s ethics and values-competence. Competence areas and their contents are dealt with a toddler’s nursing point of view. The evaluation methods for the clinical competence of nursing the most common children’s diseases were planned to be a simulation and an exam. In addition, a self-evaluation meter was built for students to evaluate their own paediatric nursing competence.
The evaluation methods planned for this thesis have not been tested in practise because the thesis was executed as a literature-based method. The YleSHarviointi-project can take advantage of the outcome of the thesis and test them in practise amongst nursing students. In addition, more simulation situations could be planned related to paediatric nursing as the topic of this thesis was limited to toddlers and the nursing of toddler’s most common diseases.