Kannattava yritys tunnusluvuilla johtaen : Case : kosmetiikkaa maahantuova yritys
Oinonen, Marja (2019)
Oinonen, Marja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laskea ja analysoida kosmetiikkaa maahantuovalle yritykselle kannattavuuden ja tehokkuuden tunnuslukuja, joiden pohjalta yritykselle annettiin kehitysehdotuksia liiketoiminnan kannattavuuden kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin uudelle yritykselle, jolla ei ollut vielä selkeitä taloudellisia tavoitteita. Tavoitteena oli saada yritykselle selkeämpi kuva sen taloudellisesta tilanteesta, auttaa yritystä kiinnittämään taloudellisiin ongelmakohtiin huomiota ja helpottaa yrityksen taloudellista seurantaa, jotta yritys saavuttaisi taloudelliset tavoitteensa.
Tutkimusstrategiaksi määräytyi tapaustutkimus, koska opinnäytetyössä tutkitaan yhtä kohdeyritystä kattavasti. Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Yrittäjälle tehtiin kvalitatiivinen teemahaastattelu, jotta yritystä, sen haasteita ja toimialaa olisi tunnettu paremmin. Teoreettinen viitekehys luodaan tutkimukseen talousjohtamiseen liittyvän kirjallisuuteen perustuen, jonka takia teoriaosuudessa keskitytään taloudellisiin tunnuslukuihin ja tilinpäätösanalyysiin.
Tunnuslukuanalyysin laskennassa käytettiin pääasiassa vuoden 2018 tilinpäätösasiakirjoja. Yritys oli kasvanut edellisestä tilikaudesta ja sen liikevaihdon kasvu oli 123,50 prosenttia. Yrityksen myyntikate oli pieni verrattuna kaupan alan pk-yrityksien keskimääräiseen myyntikatteeseen. Muuttuvien kustannusten ulkopuolisten palveluiden kulut olivat suuret, mikä oli yksi syy myyntikatteen pienuudelle. Hurjan kasvun myötä yrityksen kiinteät kustannukset olivat myös kasvaneet, jolloin kate ei riittänyt kattamaan yrityksen kuluja. Yrityksen tulos oli tappiollinen ja näin heijastui negatiivisesti omaan pääomaan. Vaikka pääoman tuotto -tunnusluvut olivat heikkoja, yrityksen pääomien kiertoajat eivät venyneet liian pitkiksi ja pääomien käyttö oli tehokasta.
Analysoinnin perusteella löytyi useita kehitysehdotuksia. Yrityksen tulisi panostaa strategiaansa ja tavoitteisiinsa, sillä tällä hetkellä kovin selkeitä taloudellisia tavoitteita ei ole. Yrityksen kilpailukeinona on ollut hieman alhaisempi hinnoittelu kuin kilpailijoilla, jonka takia myyntikate on heikompi. Yrityksen olisi hyvä hieman nostaa kokonaismyyntikatettaan tai lisätä huomattavasti volyymia. Ulkopuolisten palveluiden kustannuksia tulee saada karsittua, kuten myös kiinteitä kustannuksia. Yrityksen kiinteisiin kustannuksiin sisältyi paljon markkinointikuluja, joiden tarpeellisuutta ja lisäarvon luomista tulisi tarkastella. Yrityksen olisi jatkossa hyvä valita strategiaansa tukevia tunnuslukuja ja seurata niitä suunnitellusti esimerkiksi kuukausittain. Näin yrittäjällä olisi parempi käsitys yrityksen taloudellisesta tilasta.
Tutkimusstrategiaksi määräytyi tapaustutkimus, koska opinnäytetyössä tutkitaan yhtä kohdeyritystä kattavasti. Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Yrittäjälle tehtiin kvalitatiivinen teemahaastattelu, jotta yritystä, sen haasteita ja toimialaa olisi tunnettu paremmin. Teoreettinen viitekehys luodaan tutkimukseen talousjohtamiseen liittyvän kirjallisuuteen perustuen, jonka takia teoriaosuudessa keskitytään taloudellisiin tunnuslukuihin ja tilinpäätösanalyysiin.
Tunnuslukuanalyysin laskennassa käytettiin pääasiassa vuoden 2018 tilinpäätösasiakirjoja. Yritys oli kasvanut edellisestä tilikaudesta ja sen liikevaihdon kasvu oli 123,50 prosenttia. Yrityksen myyntikate oli pieni verrattuna kaupan alan pk-yrityksien keskimääräiseen myyntikatteeseen. Muuttuvien kustannusten ulkopuolisten palveluiden kulut olivat suuret, mikä oli yksi syy myyntikatteen pienuudelle. Hurjan kasvun myötä yrityksen kiinteät kustannukset olivat myös kasvaneet, jolloin kate ei riittänyt kattamaan yrityksen kuluja. Yrityksen tulos oli tappiollinen ja näin heijastui negatiivisesti omaan pääomaan. Vaikka pääoman tuotto -tunnusluvut olivat heikkoja, yrityksen pääomien kiertoajat eivät venyneet liian pitkiksi ja pääomien käyttö oli tehokasta.
Analysoinnin perusteella löytyi useita kehitysehdotuksia. Yrityksen tulisi panostaa strategiaansa ja tavoitteisiinsa, sillä tällä hetkellä kovin selkeitä taloudellisia tavoitteita ei ole. Yrityksen kilpailukeinona on ollut hieman alhaisempi hinnoittelu kuin kilpailijoilla, jonka takia myyntikate on heikompi. Yrityksen olisi hyvä hieman nostaa kokonaismyyntikatettaan tai lisätä huomattavasti volyymia. Ulkopuolisten palveluiden kustannuksia tulee saada karsittua, kuten myös kiinteitä kustannuksia. Yrityksen kiinteisiin kustannuksiin sisältyi paljon markkinointikuluja, joiden tarpeellisuutta ja lisäarvon luomista tulisi tarkastella. Yrityksen olisi jatkossa hyvä valita strategiaansa tukevia tunnuslukuja ja seurata niitä suunnitellusti esimerkiksi kuukausittain. Näin yrittäjällä olisi parempi käsitys yrityksen taloudellisesta tilasta.