Verkko-otsikon anatomiaa : mitä hyvä verkko otsikko sisältää
Lankila, Ohto (2019)
Lankila, Ohto
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113766
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millaiset verkko-otsikot menestyivät kaupunkilehti Turkulaisen verkkosivuilla. Tarkoituksena oli selvittää, mitä eri elementtejä otsikot sisältävät ja miten ne vaikuttivat niiden klikattavuuteen. Aineistoon valittiin kaikki turkulainen.fi-sivustolla julkaistut paikalliset uutiset kahden viikon ajalta (7.1.–20.1.2019).
Analyysia varten otsikot luokiteltiin niiden tyylin perusteella kolmeen eri pääluokkaan. Tämän lisäksi tutkittiin otsikoiden aihepiirien yhteyttä kerättyjen klikkien määrään. Otsikoista analysoitiin myös erilaisten merkkien esiintymistä, otsikoiden pituutta ja esimerkiksi adjektiivien esiintymistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönerittelyä eli tekstiaineiston käsittelyä kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivista analyysia. Otsikoita luokiteltiin eri luokkiin niiden sisällön perusteella ja analysoitiin eri muuttujien yhteyttä klikkien määrään.
Lopputuloksena selvisi, että Turkulaisen otsikointi on hyvin monipuolista, mutta tietyt elementit ja aihepiirit toistuvat useasti. Nämä elementit ovat yleensä niiden keräämien klikkienmäärien perusteella oikeutettuja esiintymään usein. Otsikot sisälsivät huomattavasti eniten oli uutismaisia otsikoita, mutta niin sanotut klikkiotsikot keräsivät keskimäärin paljon enemmän klikkejä. Klikkiotsikoita myös esiintyi paljon vähemmän.
Otsikkojen pituudella ei ollut suurta merkitystä, sillä molemmat, lyhyet ja pitkät otsikot näyttivät toimivan. Pidempi otsikko vaikutti keräävän hieman enemmän klikkejä, mutta mitään yleisiä johtopäätöksiä merkkimäärän vaikutuksesta ei pystytty tekemään.
Aihepiireittäin eniten Turkulaisen uutisoinnissa esiintyi rikoksia ja poliisin toimintaa koskevia uutisia. Myös Turun kaupunkia ja lähiseutua koskevia uutisia oli hyvin paljon. Nämä aihepiirit keräsivät myös eniten klikkejä.
Analyysin tuloksena selkeästi ilmeni, että mitä enemmän elementtejä otsikko sisälsi, mitä rikkaampi se oli, sen suositumpi se myös oli klikkien kerääjänä. Poikkeuksia toki löytyi, mutta näissä parissa poikkeuksessa tuntui painottuvan hyvin tärkeä uutisaihe. The subject of this thesis is to study what kind of online headlines have success on the Turkulainen website. The goal is to figure out what different elements the headlines contain and how they affect the amount of clicks the headlines gain. The material contains all local news from turkulainen.fi website from the span of two weeks (7.1.-20.1.2019).
The headlines are classified regarding their style into three different major categories. I am also looking at the subject matter of the headlines and how they affect the amount of clicks they gather. Headlines are also analyzed based on different punctuation they contain, their length and for example on whether they contain any adjectives.
The research methods used was content analysis and qualitative analysis. Headlines are classified differently on the basis of their content. Then I analyze how these different elements gather clicks.
We find out as a result that the headlines of Turkulainen are versatile, but specific elements and subject matters are repetitive. The frequent appearance of these elements is usually more than justified by the amount of clicks they gain. A thing worth noting on the classification of the headlines is that there was a majority of news-like headlines, but the so-called click-bait headlines gathered much more clicks on average.
The length of the headlines did not seem to play a huge part since, short and long headline were both successful. No general conclusion were able to be made about the subject.
A small noticeable difference was that longer headlines seemed to a bit gain more clicks on average.
The most popular subject matters were related to crime and police activity. Also headlines about the city of Turku and local matters were very popular and gained most clicks on average.
As a conclusion, we can clearly state that headlines which contained more elements and were rich with them, were also more popular amongst the readers. There were a few exceptions, but in these cases the importance of the subject seemed to make the difference.
Analyysia varten otsikot luokiteltiin niiden tyylin perusteella kolmeen eri pääluokkaan. Tämän lisäksi tutkittiin otsikoiden aihepiirien yhteyttä kerättyjen klikkien määrään. Otsikoista analysoitiin myös erilaisten merkkien esiintymistä, otsikoiden pituutta ja esimerkiksi adjektiivien esiintymistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönerittelyä eli tekstiaineiston käsittelyä kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivista analyysia. Otsikoita luokiteltiin eri luokkiin niiden sisällön perusteella ja analysoitiin eri muuttujien yhteyttä klikkien määrään.
Lopputuloksena selvisi, että Turkulaisen otsikointi on hyvin monipuolista, mutta tietyt elementit ja aihepiirit toistuvat useasti. Nämä elementit ovat yleensä niiden keräämien klikkienmäärien perusteella oikeutettuja esiintymään usein. Otsikot sisälsivät huomattavasti eniten oli uutismaisia otsikoita, mutta niin sanotut klikkiotsikot keräsivät keskimäärin paljon enemmän klikkejä. Klikkiotsikoita myös esiintyi paljon vähemmän.
Otsikkojen pituudella ei ollut suurta merkitystä, sillä molemmat, lyhyet ja pitkät otsikot näyttivät toimivan. Pidempi otsikko vaikutti keräävän hieman enemmän klikkejä, mutta mitään yleisiä johtopäätöksiä merkkimäärän vaikutuksesta ei pystytty tekemään.
Aihepiireittäin eniten Turkulaisen uutisoinnissa esiintyi rikoksia ja poliisin toimintaa koskevia uutisia. Myös Turun kaupunkia ja lähiseutua koskevia uutisia oli hyvin paljon. Nämä aihepiirit keräsivät myös eniten klikkejä.
Analyysin tuloksena selkeästi ilmeni, että mitä enemmän elementtejä otsikko sisälsi, mitä rikkaampi se oli, sen suositumpi se myös oli klikkien kerääjänä. Poikkeuksia toki löytyi, mutta näissä parissa poikkeuksessa tuntui painottuvan hyvin tärkeä uutisaihe.
The headlines are classified regarding their style into three different major categories. I am also looking at the subject matter of the headlines and how they affect the amount of clicks they gather. Headlines are also analyzed based on different punctuation they contain, their length and for example on whether they contain any adjectives.
The research methods used was content analysis and qualitative analysis. Headlines are classified differently on the basis of their content. Then I analyze how these different elements gather clicks.
We find out as a result that the headlines of Turkulainen are versatile, but specific elements and subject matters are repetitive. The frequent appearance of these elements is usually more than justified by the amount of clicks they gain. A thing worth noting on the classification of the headlines is that there was a majority of news-like headlines, but the so-called click-bait headlines gathered much more clicks on average.
The length of the headlines did not seem to play a huge part since, short and long headline were both successful. No general conclusion were able to be made about the subject.
A small noticeable difference was that longer headlines seemed to a bit gain more clicks on average.
The most popular subject matters were related to crime and police activity. Also headlines about the city of Turku and local matters were very popular and gained most clicks on average.
As a conclusion, we can clearly state that headlines which contained more elements and were rich with them, were also more popular amongst the readers. There were a few exceptions, but in these cases the importance of the subject seemed to make the difference.