Kiertotalouden liiketoimintamallien toteutuminen Patagonian ja H&M Groupin liiketoiminnassa
Haarni, Viktoria (2019)
Haarni, Viktoria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli pyrkiä kartoittamaan kiertotalouden käsitettä sekä kiertotalouden tärkeimpiä tavoitteita ja periaatteita. Erityisesti tässä työssä oli tarkoituksena tarkastella kiertotalouden liiketoimintamalleja ja niiden implementointia yrityksissä. Opinnäytetyössä oli tarkoitus vertailla kahden vaatealalla toimivan yrityksen, Patagonian ja H&M Groupin, toimintaa kiertotalouden liiketoimintamallien puitteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin olemassa olevan aineiston analysointiin perustuvana laadullisena kartoituksena. Kartoituksessa laaja aihe tiivistettiin erilaisia aineistoja analysoiden ja kuvaten. Tässä opinnäytetyössä yhdisteltiin sekä teoreettista että empiiristä kirjallisuutta. Se oli tässä työssä oleellista, sillä teoreettista kirjallisuutta käytettiin viitekehyksen pohjana kiertotalouden ja muiden keskeisten käsitteiden määrittelemiseen ja empiiristä kirjallisuutta taas vertailtavien yritysten toiminnan kartoittamiseen.
Työn tulokset koostuvat Patagonian ja H&M Groupin liiketoiminnan tarkastelusta kiertotalouden liiketoimintamallien kautta. Työn johtopäätöksenä todettiin, että vaikka molemmat yritykset ovat ottaneet käyttöön joitakin kiertotalouden liiketoimintamalleja, voivat motiivit kiertotalouteen sitoutumiseen sekä käytännön toteuttaminen erota suuresti. Johtopäätöksenä todettiin myös, että Patagonia on omaksunut H&M Groupia enemmän kiertotalouden liiketoimintamalleja liiketoimintaansa ja toiminut näiden mukaisesti pidemmällä aikavälillä. Opinnäytetyötä tehtäessä nousi esiin myös tuote palveluna-liiketoimintamallin ilmenemisen puute niin vertailtavien yritysten liiketoiminnassa kuin myös vaatealalla yleisesti
Opinnäytetyö toteutettiin olemassa olevan aineiston analysointiin perustuvana laadullisena kartoituksena. Kartoituksessa laaja aihe tiivistettiin erilaisia aineistoja analysoiden ja kuvaten. Tässä opinnäytetyössä yhdisteltiin sekä teoreettista että empiiristä kirjallisuutta. Se oli tässä työssä oleellista, sillä teoreettista kirjallisuutta käytettiin viitekehyksen pohjana kiertotalouden ja muiden keskeisten käsitteiden määrittelemiseen ja empiiristä kirjallisuutta taas vertailtavien yritysten toiminnan kartoittamiseen.
Työn tulokset koostuvat Patagonian ja H&M Groupin liiketoiminnan tarkastelusta kiertotalouden liiketoimintamallien kautta. Työn johtopäätöksenä todettiin, että vaikka molemmat yritykset ovat ottaneet käyttöön joitakin kiertotalouden liiketoimintamalleja, voivat motiivit kiertotalouteen sitoutumiseen sekä käytännön toteuttaminen erota suuresti. Johtopäätöksenä todettiin myös, että Patagonia on omaksunut H&M Groupia enemmän kiertotalouden liiketoimintamalleja liiketoimintaansa ja toiminut näiden mukaisesti pidemmällä aikavälillä. Opinnäytetyötä tehtäessä nousi esiin myös tuote palveluna-liiketoimintamallin ilmenemisen puute niin vertailtavien yritysten liiketoiminnassa kuin myös vaatealalla yleisesti