Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Original Sokos Hotel Vaakuna, Helsingille
Ritala, Jarmo (2019)
Ritala, Jarmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113639
Tiivistelmä
Sosiaalinen media osana nykyaikaisen palveluyrityksen markkinointia on korostunut verkostojen kasvamisen myötä tärkeäksi osaksi organisaation viestintästrategiaa. Ihmiset etsivät verkosta itseään kiinnostavia sisältöjä yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä. Jotta mielenkiinto säilyisi yllä, edellyttää se paljon suunnitelmallisuutta yrityksiltä, jotka ovat löytäneet keinonsa nostaa visuaalisen ja sitouttavan sisällön osaksi palveluprosessia. Opinnäytetyön valmistelu alkoi syksyllä 2018 yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja valmistui aikataulun mukaisesti keväällä 2019.
Tämän opinnäytetyön kahdessa kappaleessa syvennytään markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan, jotka luovat näkemyksen nykyaikaisista toimintatavoista ylläpitää digitaalista liiketoimintaa sosiaalisessa Internetissä. Päätavoitteena on luoda selkeä markkinointisuunnitelma Helsingissä sijaitsevalle Original Sokos Hotel Vaakunalle, jossa suoritetaan uudistustöitä vuosina 2018-2019. Uudistuva hotelli pystyy hyödyntämään uutta näkyvyyttä sen sosiaalisen median kanavissa, joihin sisältyvät Facebook ja Instagram.
Markkinointisuunnitelman työkaluksi valittiin digitaaliseen markkinointiin soveltuva SOSTAC-malli, jolla luodaan vuodelle 2020 sosiaalisen median markkinoinnin nykytilan kartoitus, tavoitteet, strategia, prosessit, toimintamallit ja mittarit. Suunnitelmaa tukevat markkinoinnin ja sosiaalisen median erilaiset työkalut, jotka tarjoavat kvantitatiivisia tietoja toiminnan tarkastelua varten. Opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Se tarjoaa toimeksiantajalle suoraan käyttöönotettavan suunnitelman sosiaalisen median markkinoinnille edellä mainituissa kanavissa.
Alatavoitteina on kertoa erilaisista sisällöistä kanaviin, jota sisällöntuottajat voivat työssä hyödyntää, sekä lisäksi kartoittaa asiakaskohderyhmää, jolle viestintää voidaan dynaamisesti kohdentaa, jotta viestinnän tavoitteet saadaan optimaalisesti toteutettua. Produkti täyttää tavoitteet ja tarjoaa erilaisia työkaluja sisällöntuottajan toimenkuvaan toimeksiantajahotellissa.
Tämän opinnäytetyön kahdessa kappaleessa syvennytään markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan, jotka luovat näkemyksen nykyaikaisista toimintatavoista ylläpitää digitaalista liiketoimintaa sosiaalisessa Internetissä. Päätavoitteena on luoda selkeä markkinointisuunnitelma Helsingissä sijaitsevalle Original Sokos Hotel Vaakunalle, jossa suoritetaan uudistustöitä vuosina 2018-2019. Uudistuva hotelli pystyy hyödyntämään uutta näkyvyyttä sen sosiaalisen median kanavissa, joihin sisältyvät Facebook ja Instagram.
Markkinointisuunnitelman työkaluksi valittiin digitaaliseen markkinointiin soveltuva SOSTAC-malli, jolla luodaan vuodelle 2020 sosiaalisen median markkinoinnin nykytilan kartoitus, tavoitteet, strategia, prosessit, toimintamallit ja mittarit. Suunnitelmaa tukevat markkinoinnin ja sosiaalisen median erilaiset työkalut, jotka tarjoavat kvantitatiivisia tietoja toiminnan tarkastelua varten. Opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Se tarjoaa toimeksiantajalle suoraan käyttöönotettavan suunnitelman sosiaalisen median markkinoinnille edellä mainituissa kanavissa.
Alatavoitteina on kertoa erilaisista sisällöistä kanaviin, jota sisällöntuottajat voivat työssä hyödyntää, sekä lisäksi kartoittaa asiakaskohderyhmää, jolle viestintää voidaan dynaamisesti kohdentaa, jotta viestinnän tavoitteet saadaan optimaalisesti toteutettua. Produkti täyttää tavoitteet ja tarjoaa erilaisia työkaluja sisällöntuottajan toimenkuvaan toimeksiantajahotellissa.