Asunto-osakeyhtiö Myyrintilan esittely ja tutkimus miten he voivat erottua muista taloyhtiöistä
Eskola, Karoliina (2019)
Eskola, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013451
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miten asunto-osakeyhtiö Myyrintila voisi brändätä itseään asunto-osakemarkkinoilla. Opinnäytetyössä tuotetaan taloyhtiölle nettisivu, joka perustuu laadullisen tutkimushaastattelun tuloksiin.
Työn teoreettinen osuus avaa asunto-osakeyhtiön toimintaa, pääkaupunkiseudun ja erityi-sesti Myyrmäen tilannetta ottaen huomioon asuntojen hintamuutokset. Lisäksi tutkitaan alu-een asumistyytyväisyyttä ja sosiaalista segregaatiota. Aluetta tutkitaan myös brändi-imagon, differoinnin ja palvelumuotoilun avulla.
Kolmannessa luvussa käydään läpi empiirinen osuus oppaan tekemisen taustaksi. Valitaan tutkimusmenetelmäksi laadullinen haastattelututkimus, joka tehdään puolistrukturoituna teemahaastatteluna viidelle henkilölle, joilla on jokin yhteys asunto-osakemarkkinoihin.
Opas suunnitellaan nettisivuna, jossa otetaan huomioon Myyrintilan oman toiveet, sekä haastattelussa esille nousseet ideat. Asunto-osakeyhtiötä tutkitaan tarkemmin käyttäen apuna SWOT- ja kilpailija-analyysiä. Nettisivujen tekemiseen käytetään WIX-ilmaisohjelmaa, jonka sisältö perustuu laadullisen tutkimuksen tulokseen.
Laadullinen tutkimus tehtiin pääasiallisesti kasvotusten ja yksi tehtiin puhelimitse. Tulokse-na asumisviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat alueen viihtyvyys, luonnonläheisyys, yh-teisöllisyys ja asunnon remontoinnin tarve. Asunto-osakeyhtiön brändääminen oli haastatel-taville pääosin uusi asia. Taloyhtiömielikuvaan vaikuttivat vahvasti taloyhtiön kunto ja siihen tehdyt remontit. Myyrintilalle suunniteltu nettisivu oli kaikkien haastateltavien mielestä erin-omainen idea taloyhtiön brändäyksessä.
Nettisivuille suunniteltu materiaali tukee laadullisen tutkimuksen tuloksia. Sivuilla esitellään taloyhtiö, remonttihistoria, kestävä kehitys, asunnon soveltuvuus lapsiperheille ja eläkeläisil-le, sijainti, kulkuyhteydet. Sivujen suunnittelussa käytettiin hyödyksi taloyhtiöstä otettuja kuvia ja nettisivun tarjoamia palveluita.
Työn teoreettinen osuus avaa asunto-osakeyhtiön toimintaa, pääkaupunkiseudun ja erityi-sesti Myyrmäen tilannetta ottaen huomioon asuntojen hintamuutokset. Lisäksi tutkitaan alu-een asumistyytyväisyyttä ja sosiaalista segregaatiota. Aluetta tutkitaan myös brändi-imagon, differoinnin ja palvelumuotoilun avulla.
Kolmannessa luvussa käydään läpi empiirinen osuus oppaan tekemisen taustaksi. Valitaan tutkimusmenetelmäksi laadullinen haastattelututkimus, joka tehdään puolistrukturoituna teemahaastatteluna viidelle henkilölle, joilla on jokin yhteys asunto-osakemarkkinoihin.
Opas suunnitellaan nettisivuna, jossa otetaan huomioon Myyrintilan oman toiveet, sekä haastattelussa esille nousseet ideat. Asunto-osakeyhtiötä tutkitaan tarkemmin käyttäen apuna SWOT- ja kilpailija-analyysiä. Nettisivujen tekemiseen käytetään WIX-ilmaisohjelmaa, jonka sisältö perustuu laadullisen tutkimuksen tulokseen.
Laadullinen tutkimus tehtiin pääasiallisesti kasvotusten ja yksi tehtiin puhelimitse. Tulokse-na asumisviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat alueen viihtyvyys, luonnonläheisyys, yh-teisöllisyys ja asunnon remontoinnin tarve. Asunto-osakeyhtiön brändääminen oli haastatel-taville pääosin uusi asia. Taloyhtiömielikuvaan vaikuttivat vahvasti taloyhtiön kunto ja siihen tehdyt remontit. Myyrintilalle suunniteltu nettisivu oli kaikkien haastateltavien mielestä erin-omainen idea taloyhtiön brändäyksessä.
Nettisivuille suunniteltu materiaali tukee laadullisen tutkimuksen tuloksia. Sivuilla esitellään taloyhtiö, remonttihistoria, kestävä kehitys, asunnon soveltuvuus lapsiperheille ja eläkeläisil-le, sijainti, kulkuyhteydet. Sivujen suunnittelussa käytettiin hyödyksi taloyhtiöstä otettuja kuvia ja nettisivun tarjoamia palveluita.