Kliinisen harjoittelun opas Lapin keskussairaalassa
Heiskanen, Anna; Myyryläinen, Emma (2019)
Lataukset:
Heiskanen, Anna
Myyryläinen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kliinisen harjoittelun opas Lapin keskussairaalaan harjoitteluun meneville hoitotyön opiskelijoille. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja perusteellinen opas, joka toimii perehdytyksen yhtenä työvälineenä ja ohjaa opiskelijaa Lapin keskussairaalan käytäntöihin sekä toimintatapoihin. Kliinisen harjoittelun oppaasta opiskelija saa kattavat esitiedot harjoittelun alkamisesta ja harjoittelun ensimmäisestä päivästä. Omana tavoitteenamme oli luoda käytännöllinen ja helppolukuinen opas.
Käsittelemme opinnäytetyössämme sairaanhoitajaopiskelijan ohjattua harjoittelua sekä opiskelijan ja ohjaajan välistä vuorovaikutusta, joka on onnistuneen harjoittelun yksi tärkeimmistä tekijöistä. Työssä käsittelemme lisäksi sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat harjoitteluun perehdyttäminen, opiskelijaohjaus, vuorovaikutus ja potilasturvallisuus.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena on Kliinisen harjoittelun opas Lapin keskussairaalassa. Oppaassa käsitellään Lapin keskussairaalan yleisiä käytäntöjä, joita opiskelijan on tärkeä tietää ennen harjoittelun aloittamista. Lapin keskussairaalan toive oppaalta oli selkeä ja tiivis paketti, jossa päivittyvä tieto olisi helposti muutettavissa. Sovimme aikatauluista yhdessä sekä opas on luotu niin, että sen ulkoasu ja sisältö miellyttäisi kaikkia osapuolia. Opas luotiin Power Pointilla PDF- muotoon ja se julkaistiin Lapin sairaanhoitopiirin julkisilla nettisivuilla, joten opiskelijat pääsevät sitä helposti lukemaan.
Oppaassa koimme tärkeimmiksi asioiksi tuoda ilmi Lapin keskussairaalan yleiset säännöt, ohjeistukset ja käytännöt, joiden hallintaa opiskelijoilta odotetaan. Näitä ovat opiskelijan vaitiolovelvollisuus, turvallisuusohjeistukset harjoitteluympäristössä ja yleiset työelämän säännöt. Oppaaseen koostimme myös lyhyet esittelyt eri osastoista ja niiden potilasmateriaaleista. Oppaan keskeisin käsite on potilasturvallisuus ja se, miten hoitotyön opiskelija voi siihen vaikuttaa harjoittelussa omalla toiminnallaan. Johtopäätöksenä loimme hoitotyön opiskelijalle käytännönläheisen ja tarpeellisen oppaan.
Avainsanat Opas, perehtyminen, opiskelijaohjaus, vuorovaikutus
Käsittelemme opinnäytetyössämme sairaanhoitajaopiskelijan ohjattua harjoittelua sekä opiskelijan ja ohjaajan välistä vuorovaikutusta, joka on onnistuneen harjoittelun yksi tärkeimmistä tekijöistä. Työssä käsittelemme lisäksi sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat harjoitteluun perehdyttäminen, opiskelijaohjaus, vuorovaikutus ja potilasturvallisuus.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena on Kliinisen harjoittelun opas Lapin keskussairaalassa. Oppaassa käsitellään Lapin keskussairaalan yleisiä käytäntöjä, joita opiskelijan on tärkeä tietää ennen harjoittelun aloittamista. Lapin keskussairaalan toive oppaalta oli selkeä ja tiivis paketti, jossa päivittyvä tieto olisi helposti muutettavissa. Sovimme aikatauluista yhdessä sekä opas on luotu niin, että sen ulkoasu ja sisältö miellyttäisi kaikkia osapuolia. Opas luotiin Power Pointilla PDF- muotoon ja se julkaistiin Lapin sairaanhoitopiirin julkisilla nettisivuilla, joten opiskelijat pääsevät sitä helposti lukemaan.
Oppaassa koimme tärkeimmiksi asioiksi tuoda ilmi Lapin keskussairaalan yleiset säännöt, ohjeistukset ja käytännöt, joiden hallintaa opiskelijoilta odotetaan. Näitä ovat opiskelijan vaitiolovelvollisuus, turvallisuusohjeistukset harjoitteluympäristössä ja yleiset työelämän säännöt. Oppaaseen koostimme myös lyhyet esittelyt eri osastoista ja niiden potilasmateriaaleista. Oppaan keskeisin käsite on potilasturvallisuus ja se, miten hoitotyön opiskelija voi siihen vaikuttaa harjoittelussa omalla toiminnallaan. Johtopäätöksenä loimme hoitotyön opiskelijalle käytännönläheisen ja tarpeellisen oppaan.
Avainsanat Opas, perehtyminen, opiskelijaohjaus, vuorovaikutus