Kohti oppivaa organisaatiota : Jyväskylän museotoimen pedagogisen strategiatyön taustat ja käynnistäminen
Turpeinen, Sirpa (2009)
Turpeinen, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112577
Tiivistelmä
Viimeisen 20 vuoden ajan keskustelussa museoiden merkityksestäja tehtävästä on painotettu museoiden tarvetta kehittää toimintaansa etenkin panostamalla henkilöstön osaamiseen ja yleisötyöhön.Museoiden tulee kyetä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin kuten globalisaation, väestömuutosten sekä tieto‐ ja viestintäteknologian nopeaan kehityksen aiheuttamiin muutoksiin. Samaan aikaan, kun työmäärä ja museoille asetetut odotukset ovat lisääntyneet, ovat museoiden toimintaan käytettävät määrärahat pysyneet ennallaan tai jopa pienentyneet. Jyväskylän kaupungin ratkaisu on ollut yhdistää kolme museota Jyväskylän taidemuseo, KeskiSuomen museo ja Suomen käsityön museo samaksi organisaatioksi, Jyväskylän museopalveluiksi. Yhteisen strategiatyön avulla tavoitellaan aitoa yhteistyötä sitouttamalla koko henkilöstö strategioiden valmisteluun. Laatiminen kehittää museoiden henkilöstön ammattitaitoa, tekee pedagogista työtä näkyväksi, motivoi museoita oppimaan toisiltaan organisaatioina ja profiloitumaan toisiaan täydentäviksi yksiköiksi. Se auttaa myös määrittelemään pedagogisia tavoitteita suhteessa yhteiskunnan tarpeisiin ja erilaisiin ”palveluiden tilaajiin” esim. koululaitokseen, ammatilliseen ja yliopistolliseen koulutukseen tai sosiaali‐ ja terveystoimeen sekä yhteistyökumppaneihin, muihin alueen museoihin, taidelaitoksiin ja kulttuuritoimijoihin. Strategiatyö tuo esille myös henkilöstön koulutustarpeita. Ammatillisen osaamisen turvaamiseksi museoiden tulee pyrkiä kehittymään oppivaksi organisaatioksi, jonka peruselementtejä ovat: yhteinen näkemys ja visio, työkulttuuri ja ilmapiiri, laatu ja prosessien kehittäminen, yhteistoiminnan kehittäminen sekä joustavuus ja moniosaaminen. Museokasvatusta ohjaavat lait ja asetukset antavat mahdollisuuden luoda työelämästä lähtöisin olevia kokemukseen perustuvia latukriteereitä toiminnalle. Jyväskylän kaupungin museoiden pedagoginen strategia valmistuu keväällä 2010.