Lääkäreiden uuden päivystysvuorovarausjärjestelmän käyttöönotto ja arviointi
Astala, Miia (2019)
Astala, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää lääkäreiden päivystysvuorojen varauksessa käytettävien järjestelmien eroja ja sitä, oliko järjestelmän vaihto uuteen sairaanhoitopiirille positiivinen muutos. Tavoitteena oli vertailla vanhaa ja uutta vuorovarausjärjestelmää ja koota niistä saatuja käyttäjäkokemuksia.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin lääkäreiden työvuorojen suunnitteluprosessia. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös työvuoroihin vahvasti linkittyvää työhyvinvointia. Teoreettisen osuuden tiedot nojautuivat alan kirjallisuuteen sekä lakeihin ja asetuksiin.
Empiirisessä osiossa käsiteltiin lääkäreiden työvuorosuunnittelun mahdollisia malleja. Tutkielman empiirisessä osiossa käsiteltiin sairaanhoitopiirin käyttöönottaman uuden ja käytöstä pois jätetyn vanhan lääkäreiden päivystysvuorovarausjärjestelmien eroavaisuuksia. Lääkäreille tehtiin kyselytutkimus, jossa kysyttiin mielipiteitä molemmista vuorovarausjärjestelmistä.
Selvityksen tulokseksi muodostui ajatus siitä, että vaihto uuteen vuorovarausjärjestelmään on perusteltua. Uuden järjestelmän suurimmaksi eduksi muodostui se että, kaikki tiedot näkyvät yhdellä näytöllä, mikä helpottaa sekä vuoroja varaavaa lääkäriä, että vuoroja suunnittelevaa pääkäyttäjää. Uusi vuorovarausjärjestelmä todettiin käyttäjien mielestä olevan selkeämpi kuin vanha. Jos sairaanhoitopiiri haluaisi kuitenkin vaihtaa takaisin vanhaan järjestelmään, tulisi siihen tehdä sellainen päivitys, että sijoitustiedot näkyvät yhdellä näytöllä, kuten uudessa järjestelmässäkin. Ilman tätä päivitystä ei järjestelmää ole kannattavaa vaihtaa takaisin vanhaan.
Uusi vuorovarausjärjestelmä vaatii vielä lisää käyttökokemuksia, jotta siitä pystyisi tekemään tarkempia päätöksiä. Järjestelmän sopivuus sairaanhoitopiirin käyttöön ilmenee vasta, kun sitä on käytetty tarpeeksi pitkään. Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen voitaisiin johtopäätöksiä järjestelmän toimivuudesta kartoittaa uudelleen.
Opinnäytetyö toimii kokonaisuudessaan myös koulutusmateriaalina sairaanhoitopiirin päivystävien lääkäreiden työvuorojen suunnittelussa. The subject of the theses was to analyse the differences of the doctors duty systems that are now accessible and the fact whether the exchange of the old system to the new was positive change to the hospital district. The goal was to compare and collect user experiences of the two different duty service system.
In the theoretical part of theses, a doctors work shift planning process was studied. In the theoretical part also work welfare was focused which strongly connect to the work shift planning. Theoretical part was based on the literature of the field and on the law and regulations.
The empiric part of the theses dealt with the doctors shift planning possibilities. In the empiric part of the theses, the new and the old duty, service systems were compared. Questionnaire was made to doctors, where asked an opinion of the two different duty service systems.
The result of the report was that the exchange to the new duty service system is justified. The biggest advantage to the new system was that all the information is seen on the one display, which facilitates doctors and the main user who plans the work shifts. The users stated that the new duty service system is clearer that the old one. If hospital district anyway would like to change back to the old duty service system, there should made an update to the old system so that all information could be seen in one display like in the new duty service system has. Without this update, it is unproductive to make the change back.
The new duty service system still requires more user experiences, so that could make decisions that are more exact. The suitability of the duty service systems to hospital district was manifested only when it has been used long enough. Conclusions on the functionality of the system would be good to make after one year of use.
The theses is overall an education material to the persons who do the shift planning to the hospital districts duty on call doctors.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin lääkäreiden työvuorojen suunnitteluprosessia. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös työvuoroihin vahvasti linkittyvää työhyvinvointia. Teoreettisen osuuden tiedot nojautuivat alan kirjallisuuteen sekä lakeihin ja asetuksiin.
Empiirisessä osiossa käsiteltiin lääkäreiden työvuorosuunnittelun mahdollisia malleja. Tutkielman empiirisessä osiossa käsiteltiin sairaanhoitopiirin käyttöönottaman uuden ja käytöstä pois jätetyn vanhan lääkäreiden päivystysvuorovarausjärjestelmien eroavaisuuksia. Lääkäreille tehtiin kyselytutkimus, jossa kysyttiin mielipiteitä molemmista vuorovarausjärjestelmistä.
Selvityksen tulokseksi muodostui ajatus siitä, että vaihto uuteen vuorovarausjärjestelmään on perusteltua. Uuden järjestelmän suurimmaksi eduksi muodostui se että, kaikki tiedot näkyvät yhdellä näytöllä, mikä helpottaa sekä vuoroja varaavaa lääkäriä, että vuoroja suunnittelevaa pääkäyttäjää. Uusi vuorovarausjärjestelmä todettiin käyttäjien mielestä olevan selkeämpi kuin vanha. Jos sairaanhoitopiiri haluaisi kuitenkin vaihtaa takaisin vanhaan järjestelmään, tulisi siihen tehdä sellainen päivitys, että sijoitustiedot näkyvät yhdellä näytöllä, kuten uudessa järjestelmässäkin. Ilman tätä päivitystä ei järjestelmää ole kannattavaa vaihtaa takaisin vanhaan.
Uusi vuorovarausjärjestelmä vaatii vielä lisää käyttökokemuksia, jotta siitä pystyisi tekemään tarkempia päätöksiä. Järjestelmän sopivuus sairaanhoitopiirin käyttöön ilmenee vasta, kun sitä on käytetty tarpeeksi pitkään. Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen voitaisiin johtopäätöksiä järjestelmän toimivuudesta kartoittaa uudelleen.
Opinnäytetyö toimii kokonaisuudessaan myös koulutusmateriaalina sairaanhoitopiirin päivystävien lääkäreiden työvuorojen suunnittelussa.
In the theoretical part of theses, a doctors work shift planning process was studied. In the theoretical part also work welfare was focused which strongly connect to the work shift planning. Theoretical part was based on the literature of the field and on the law and regulations.
The empiric part of the theses dealt with the doctors shift planning possibilities. In the empiric part of the theses, the new and the old duty, service systems were compared. Questionnaire was made to doctors, where asked an opinion of the two different duty service systems.
The result of the report was that the exchange to the new duty service system is justified. The biggest advantage to the new system was that all the information is seen on the one display, which facilitates doctors and the main user who plans the work shifts. The users stated that the new duty service system is clearer that the old one. If hospital district anyway would like to change back to the old duty service system, there should made an update to the old system so that all information could be seen in one display like in the new duty service system has. Without this update, it is unproductive to make the change back.
The new duty service system still requires more user experiences, so that could make decisions that are more exact. The suitability of the duty service systems to hospital district was manifested only when it has been used long enough. Conclusions on the functionality of the system would be good to make after one year of use.
The theses is overall an education material to the persons who do the shift planning to the hospital districts duty on call doctors.