Marknadsföringsplan Case: Viking line The Buffet shop
Lahti, Anna (2019)
Lahti, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712113
Tiivistelmä
Sammandrag:
Viking line är ett rederi med sju fartyg som trafikerar på Östersjön mellan Finland-Sverige och Finland-Estland. Passagerarna består av finska, svenska och estniska rutt- och kryssningsresenärer. En stor del av intäkterna kommer från frakttransport.
På alla fartyg finns det en bufférestaurang som heter The Buffet och vid ingången till restaurangen finns det en affär som heter The Buffet shop. Detta arbete koncentrerar sig på affärsverksamheten i The Buffet shoppen.
Problemet med The Buffet shopverksamheten är idag att sortimentet har blivit för brett, försäljningen har sjunkit och verksamheten är oorganiserad och följer inte de riktlinjer som ursprungligen var bestämt. Syftet och målet med mitt arbete är att komma fram till en marknadsföringsplan som stöder och ger rekommendationer till The Buffet shopverksamhetens utvecklingsarbete och målet är att öka försäljningen genom åtgärder som kommit fram i marknadsföringsplanen. Som bakgrundsfakta har jag beskrivit teorier om situationsanalys, marknadsföringsstrategier, om sortimenthantering samt olika sätt att produktexponera. Vid val av metod beslöt jag att använda mig av kvalitativ forskningsmetod i form av semi-strukturerad intervju. Jag samlade in sekundärdata från fartygets bokningsrapporter om passagerarmängder, nationaliteter och försäljningssiffror, jag samlade även in data från BVK-undersökningar (Viking line:s egen kundundersökningsverktyg). På basen av bakgrundsfakta från teorier, intervjuresultat med rederiets restaurangchef Janne Lindholm samt insamling av sekundärdata gjorde jag en marknadsföringsplan för The Buffet shopverksamheten. Marknadsföringsplanen innehåller detaljerad information om affärsverksamheten i The Buffet shoppen och planen publiceras således inte för allmänhet utan ges direkt åt uppdragsgivaren.
Marknadsföringsplanen börjar med en situationsanalys där jag analyserar The Buffet shoppens kunder, konkurrenter, distributörer och leverantörer. I planen beskriver jag även en SWOT-analys om The Buffet shoppens interna styrkor och svagheter och externa hot och möjligheter. I marknadsföringsplanen ger jag konkreta råd om vilket kundsegment som det ska fokuseras på och vilken position verksamheten ska ha på marknaden. Jag beskriver marknadsföringsmix 4P:n detaljerat. Jag önskar att marknadsföringsplanen ger stöd för Viking line:s utvecklingsarbete i The Buffet shopverksamheten och att försäljningen ökar genom åtgärder som presenterats i marknadsföringsplanen.
Viking line är ett rederi med sju fartyg som trafikerar på Östersjön mellan Finland-Sverige och Finland-Estland. Passagerarna består av finska, svenska och estniska rutt- och kryssningsresenärer. En stor del av intäkterna kommer från frakttransport.
På alla fartyg finns det en bufférestaurang som heter The Buffet och vid ingången till restaurangen finns det en affär som heter The Buffet shop. Detta arbete koncentrerar sig på affärsverksamheten i The Buffet shoppen.
Problemet med The Buffet shopverksamheten är idag att sortimentet har blivit för brett, försäljningen har sjunkit och verksamheten är oorganiserad och följer inte de riktlinjer som ursprungligen var bestämt. Syftet och målet med mitt arbete är att komma fram till en marknadsföringsplan som stöder och ger rekommendationer till The Buffet shopverksamhetens utvecklingsarbete och målet är att öka försäljningen genom åtgärder som kommit fram i marknadsföringsplanen. Som bakgrundsfakta har jag beskrivit teorier om situationsanalys, marknadsföringsstrategier, om sortimenthantering samt olika sätt att produktexponera. Vid val av metod beslöt jag att använda mig av kvalitativ forskningsmetod i form av semi-strukturerad intervju. Jag samlade in sekundärdata från fartygets bokningsrapporter om passagerarmängder, nationaliteter och försäljningssiffror, jag samlade även in data från BVK-undersökningar (Viking line:s egen kundundersökningsverktyg). På basen av bakgrundsfakta från teorier, intervjuresultat med rederiets restaurangchef Janne Lindholm samt insamling av sekundärdata gjorde jag en marknadsföringsplan för The Buffet shopverksamheten. Marknadsföringsplanen innehåller detaljerad information om affärsverksamheten i The Buffet shoppen och planen publiceras således inte för allmänhet utan ges direkt åt uppdragsgivaren.
Marknadsföringsplanen börjar med en situationsanalys där jag analyserar The Buffet shoppens kunder, konkurrenter, distributörer och leverantörer. I planen beskriver jag även en SWOT-analys om The Buffet shoppens interna styrkor och svagheter och externa hot och möjligheter. I marknadsföringsplanen ger jag konkreta råd om vilket kundsegment som det ska fokuseras på och vilken position verksamheten ska ha på marknaden. Jag beskriver marknadsföringsmix 4P:n detaljerat. Jag önskar att marknadsföringsplanen ger stöd för Viking line:s utvecklingsarbete i The Buffet shopverksamheten och att försäljningen ökar genom åtgärder som presenterats i marknadsföringsplanen.