Alueellisen eKirjaston markkinointi Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastoissa
Rautio, Sanna; Suopanki, Jonna (2019)
Rautio, Sanna
Suopanki, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun kaupunginkirjasto. Oulun kaupunginkirjasto hoitaa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueen kuntien yleisten kirjastojen kehittämistehtävää, jonka tiimoilta on meneillään Alueellinen eKirjasto - hanke elektronisten aineistojen saatavuuden parantamiseksi. Hankkeen tavoitteena on luoda yhteinen verkkokirjasto Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueille ja markkinoida se asiakkaille. Asiakkaiden tavoittaminen on tärkeä osa hankkeen onnistumista ja verkkokirjaston tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää keinoja tehostaa e-aineistojen markkinointia. Tarkoituksena on soveltaa markkinoinnin perusperiaatteita ja luoda esimerkkejä, joita kirjasto voi soveltaa markkinoinnissa ja mainosten tekemisessä. Työn on tarkoitus olla hyödyksi kirjastojen työntekijöille heidän suunnitellessaan markkinointia.
Opinnäytetyön tutkimuspohjana toimii Sanna Raution kirjastoille teettämä kyselytutkimus, jossa selvitettiin kirjaston e-aineistojen markkinoinnin sen hetkistä tilaa. Työssä on käytetty lähteenä monipuolisesti kirjoja, sekä verkkojulkaisuja ja kuuntelimme yhden luennon kirjastolla mainosten tekemisen perusperiaatteista.
Onnistuimme luomaan erilaisia esimerkkimainoksia, sekä keräämään relevanttia tietoa mainosten tekemisestä ja mainostustilanteiden ja paikkojen valinnasta. Kirjasto voi hyödyntää opinnäytetyötä markkinoinnin suunnittelussa ja mainosten tekemisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää keinoja tehostaa e-aineistojen markkinointia. Tarkoituksena on soveltaa markkinoinnin perusperiaatteita ja luoda esimerkkejä, joita kirjasto voi soveltaa markkinoinnissa ja mainosten tekemisessä. Työn on tarkoitus olla hyödyksi kirjastojen työntekijöille heidän suunnitellessaan markkinointia.
Opinnäytetyön tutkimuspohjana toimii Sanna Raution kirjastoille teettämä kyselytutkimus, jossa selvitettiin kirjaston e-aineistojen markkinoinnin sen hetkistä tilaa. Työssä on käytetty lähteenä monipuolisesti kirjoja, sekä verkkojulkaisuja ja kuuntelimme yhden luennon kirjastolla mainosten tekemisen perusperiaatteista.
Onnistuimme luomaan erilaisia esimerkkimainoksia, sekä keräämään relevanttia tietoa mainosten tekemisestä ja mainostustilanteiden ja paikkojen valinnasta. Kirjasto voi hyödyntää opinnäytetyötä markkinoinnin suunnittelussa ja mainosten tekemisessä.