Tilausjärjestelmän muutoksella parempaan tulokseen : K-Citymarket Turku Kupittaa/Mahile Oy
Miiluniemi, Miia-Marika (2019)
Miiluniemi, Miia-Marika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kaupan herkimmän osaston siirtäminen sähköiseen ennusteperäiseen tilausjärjestelmään. Aihe on hyvin ajankohtainen, koska vähittäiskaupan ja elintarviketeollisuuden vastuullisuus on nostettu esille mediassa. Pyrkimyksenä on vähentää suoraa biojätettä, parantaa saatavuutta sekä myös nostaa kannattavuutta osastolla. Samalla pyritään järjestämään tilausjärjestelmä niin, ettei se enää ole henkilöstä riippuvainen vaan tilauksiin tarvittava tietotaito on kaikkien saatavilla ja mahdollisimman pitkälle automatisoitu.
Teoriaosuudessa käsitellään Suomen vähittäiskauppaa sekä toiminnanohjausjärjestelmiä. Teoria osuudessa käydään läpi eri leipomoiden sopimuksia sekä uuden tilausjärjestelmän vaikutuksia niiden hävikkiin. Tavoitteena on lisätä myyntiä ja saatavuutta kuitenkin niin, ettei se lisää hävikin osuutta osastolla.
Hävikkiä aiheuttaviin tuotteisiin pystytään nyt uudella järjestelmällä pääsemään kiinni nopeammin ja valikoiman hallinta on helpottunut, sekä myös hävikki on vähentynyt osastolla merkittävästi uuden järjestelmän myötä. This thesis deals with the transfer of the most sensitive department of the trade to the electronic ordering system. The topic is very timely, because the responsibility of trade and bakeries has been raised in the media. The aim is to reduce the direct loss to bio-waste and also to increase profitability in the department. At the same time, an ordering system can be arranged so that it is no longer behind one person, but the know-how required for orders is available to everyone.
The theory section deals with Finnish retail and enterprise resource planning systems. On the theory side, there are various bakery contracts and the impact of the new ordering system on their losses.
However, the goal is to increase sales and availability without increasing the share of loss in the department.
The new system is now able to catch up with the products that cause the loss, and the management of the range has become easier, and the loss in the department has also been significantly reduced with the new system.
Teoriaosuudessa käsitellään Suomen vähittäiskauppaa sekä toiminnanohjausjärjestelmiä. Teoria osuudessa käydään läpi eri leipomoiden sopimuksia sekä uuden tilausjärjestelmän vaikutuksia niiden hävikkiin. Tavoitteena on lisätä myyntiä ja saatavuutta kuitenkin niin, ettei se lisää hävikin osuutta osastolla.
Hävikkiä aiheuttaviin tuotteisiin pystytään nyt uudella järjestelmällä pääsemään kiinni nopeammin ja valikoiman hallinta on helpottunut, sekä myös hävikki on vähentynyt osastolla merkittävästi uuden järjestelmän myötä.
The theory section deals with Finnish retail and enterprise resource planning systems. On the theory side, there are various bakery contracts and the impact of the new ordering system on their losses.
However, the goal is to increase sales and availability without increasing the share of loss in the department.
The new system is now able to catch up with the products that cause the loss, and the management of the range has become easier, and the loss in the department has also been significantly reduced with the new system.