Markkinointipalveluiden tuotteistaminen
Haapanen, Heidi (2019)
Haapanen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411812
Tiivistelmä
Palveluiden tuotteistaminen on muun muassa palvelun määrittelyä, palvelun kulun suunnittelua, organisointia ja palvelun laadun seurantaa. Yrityksen jatkuva kehittyminen on myös osa tuotteistamista, joka jatkuu niin kauan, kun yritys on toiminnassa. Tuotteistaminen on ikuinen projekti, joka ei valmistu tekemällä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuotteistaa ja näin ollen selkeyttää markkinointipalveluita tarjoavan HH Marketingin palvelut selkeiksi ja johdonmukaisiksi palvelupaketeiksi, ajatellen niin itse yrittäjää kuin asiakastakin. Työn tarkoitus oli samalla edistää yrityksen menestystä. Työ toteutettiin kehittämishankkeena, jonka apuna käytettiin kirjallisuutta ja ammattilaisten haastatteluja. Tuotteistamiseen kuuluu kaikki palvelun suunnittelusta markkinointiin ja hinnoitteluun, mutta tässä työssä keskityttiin markkinointipalveluiden osalta tärkeimpiin kohtiin, kuten asiakasanalyysiin, palvelupakettien rakenteeseen, hinnoitteluun ja yrityksen sisäiseen tuotteistamiseen eli työtapoihin, jotka eivät näy ulkopuoliselle. Näillä keinolla pyrittiin saamaan HH Marketing yritystoiminta toimivammaksi ja taloudellisemmaksi.
Kehittämishankkeen tuloksena yrittäjän tietoisuus jo pelkästään yrittäjyydestä ja yrityksen ylläpidosta kasvoi. Markkinointipalvelut suunniteltiin selkeyttämisen vuoksi palvelupaketeiksi. Palvelupakettien rakenteet suunniteltiin ajatuksella, jotta saatiin houkuttelevat ja toimivat paketit myyntiin. Hankkeella saatiin aikaiseksi palveluille selkeitä suunnittelu- ja raportointimalleja sekä johdonmukaisia toimintamalleja. Opinnäytetyö auttoi itse yrittäjää ymmärtämään, että tuotteistus on välttämätöntä menestyvälle yritystoiminalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuotteistaa ja näin ollen selkeyttää markkinointipalveluita tarjoavan HH Marketingin palvelut selkeiksi ja johdonmukaisiksi palvelupaketeiksi, ajatellen niin itse yrittäjää kuin asiakastakin. Työn tarkoitus oli samalla edistää yrityksen menestystä. Työ toteutettiin kehittämishankkeena, jonka apuna käytettiin kirjallisuutta ja ammattilaisten haastatteluja. Tuotteistamiseen kuuluu kaikki palvelun suunnittelusta markkinointiin ja hinnoitteluun, mutta tässä työssä keskityttiin markkinointipalveluiden osalta tärkeimpiin kohtiin, kuten asiakasanalyysiin, palvelupakettien rakenteeseen, hinnoitteluun ja yrityksen sisäiseen tuotteistamiseen eli työtapoihin, jotka eivät näy ulkopuoliselle. Näillä keinolla pyrittiin saamaan HH Marketing yritystoiminta toimivammaksi ja taloudellisemmaksi.
Kehittämishankkeen tuloksena yrittäjän tietoisuus jo pelkästään yrittäjyydestä ja yrityksen ylläpidosta kasvoi. Markkinointipalvelut suunniteltiin selkeyttämisen vuoksi palvelupaketeiksi. Palvelupakettien rakenteet suunniteltiin ajatuksella, jotta saatiin houkuttelevat ja toimivat paketit myyntiin. Hankkeella saatiin aikaiseksi palveluille selkeitä suunnittelu- ja raportointimalleja sekä johdonmukaisia toimintamalleja. Opinnäytetyö auttoi itse yrittäjää ymmärtämään, että tuotteistus on välttämätöntä menestyvälle yritystoiminalle.