Kabotaasisäädösten muutoksien vaikutukset Suomen kuorma-autoliikenteeseen
Lehikoinen, Mirva (2019)
Lehikoinen, Mirva
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712107
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä ei ole virallista toimeksiantajaa. Tutkielman tarkoituksena oli sel-vittää, miten laillisen kabotaasiliikenteen tulevat lakimuutokset vaikuttavat kotimaan kuorma-autoliikenteeseen ja alan toimijoiden asenteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus kattaa tietoa kuorma-autoliikenteestä kansallisella ja yhtei-sötasolla, perustietoa kabotaasista ja EU-lainsäädännöstä, sekä kabotaasin epäkohtia vähentävistä toimenpiteistä, joita on tulossa ja joita on jo käytössä. Teoriaosuudessa on myös mukana jo aiemmin tehtyjä tilastoja kabotaasista.
Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusta, mutta osit-tain työ perustuu myös kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin. Tutkimuksessa käytettiin työkaluna Webropol-kyselyä sekä asiantuntijahaastattelua. Näillä pyrittiin saamaan ajantasaista tietoa alan toimijoilta. Ongelmakohdiksi nousivat olemassa olevien tilasto-jen luotettavuus, sekä Webropol-haastattelun vastaajien vähäinen määrä. Kabotaasin tilastointi on yleisesti ottaen vaikeaa.
Tutkimuskyselyn sekä lähdeaineiston perusteella voidaan sanoa, että suurin ongelma on kabotaasin valvonta, jolloin määristäkään ei voida olla täysin varmoja. Tästä olivat huolissaan niin kuljetuspalveluiden tuottajat kuin käyttäjätkin. Positiivisena nähtiin mah-dollisuus hintakilpailuun ja kuljetusten saatavuuteen. Koska täysin luotettavaa tilastoa asiasta on tällä hetkellä lähes mahdoton saada, olisi tässä paikallaan lisätutkimus, joka pitäisi tehdä suurilta osin kenttätutkimuksena, jotta saataisiin todellisia tuloksia. Loppu-jen lopuksi, vaikka kabotaasilla olisikin suuria vaikutuksia kotimaan kuorma-autoliiken-teeseen, asialle ei juurikaan voida käytännössä mitään, koska Euroopan unionin lain-säädäntöä tulee jokaisen jäsenmaan noudattaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus kattaa tietoa kuorma-autoliikenteestä kansallisella ja yhtei-sötasolla, perustietoa kabotaasista ja EU-lainsäädännöstä, sekä kabotaasin epäkohtia vähentävistä toimenpiteistä, joita on tulossa ja joita on jo käytössä. Teoriaosuudessa on myös mukana jo aiemmin tehtyjä tilastoja kabotaasista.
Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusta, mutta osit-tain työ perustuu myös kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin. Tutkimuksessa käytettiin työkaluna Webropol-kyselyä sekä asiantuntijahaastattelua. Näillä pyrittiin saamaan ajantasaista tietoa alan toimijoilta. Ongelmakohdiksi nousivat olemassa olevien tilasto-jen luotettavuus, sekä Webropol-haastattelun vastaajien vähäinen määrä. Kabotaasin tilastointi on yleisesti ottaen vaikeaa.
Tutkimuskyselyn sekä lähdeaineiston perusteella voidaan sanoa, että suurin ongelma on kabotaasin valvonta, jolloin määristäkään ei voida olla täysin varmoja. Tästä olivat huolissaan niin kuljetuspalveluiden tuottajat kuin käyttäjätkin. Positiivisena nähtiin mah-dollisuus hintakilpailuun ja kuljetusten saatavuuteen. Koska täysin luotettavaa tilastoa asiasta on tällä hetkellä lähes mahdoton saada, olisi tässä paikallaan lisätutkimus, joka pitäisi tehdä suurilta osin kenttätutkimuksena, jotta saataisiin todellisia tuloksia. Loppu-jen lopuksi, vaikka kabotaasilla olisikin suuria vaikutuksia kotimaan kuorma-autoliiken-teeseen, asialle ei juurikaan voida käytännössä mitään, koska Euroopan unionin lain-säädäntöä tulee jokaisen jäsenmaan noudattaa.