Katseen ohjaus ja visuaalinen hierarkia 2D-mobiilipelissä
Laitala, Iida-Maria; Siirtola, Saara (2019)
Laitala, Iida-Maria
Siirtola, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411778
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on katsaus visuaalisen hierarkian keinoihin ja sen soveltamiseen mobiilipeligrafiikassa. Visuaalisella hierarkialla tarkoitetaan sitä, kuinka elementit kuvissa laitetaan tärkeysjärjestykseen säätelemällä niiden huomioarvoa visuaalisin keinoin. Tavoitteenamme oli koota yhtenäinen tietoperusta tuodaksemme selkeyttä näin laajalle aihealueelle ja tutkia, mitkä kaikki tekijät kuvassa vaikuttavat katsojan katseen ohjautumiseen.
Tietoperustassa perehdytään ensiksi mobiilipeleihin sekä haasteisiin, joita mobiililaitteet alustana saattavat aiheuttaa grafiikkaa tuotettaessa. Lisäksi tutustumme taiteen ikiaikaisiin perusperiaatteisiin, kuten kompositioon ja värioppiin, sekä niiden soveltamista peligrafiikkaan. Opinnäytetyössä sivutaan myös silmänliiketutkimuksia, sillä se on oleellista katseen ohjauksen kannalta. Lähteinä käytimme alan kirjoja, nettiartikkeleita sekä videoita ja tuimme tietoperustaa ja tutkimusosiota havainnollistavilla kuvilla.
Tutkimusosiossa suoritimme silmänliiketutkimuksen Tobii-laitteistoa käyttäen. Tutkimme katseen ohjautumista Heroes of Venturia -mobiilipelin grafiikoissa, jotka olimme opinnäyteyön osana tuottaneet. Alkuperäisteoksia vertailtiin teoriapohjan perusteella muokattuihin kuviin. Opinnäytetyö ei ole tilauksesta tehty, vaan silkasta tekijöiden mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
Moni käyttää visuaalista hierarkiaa jo vaistomaisesti, mutta tämä opinnäytetyö tarjoaa hyödyllisen katsauksen aiheeseen, jotta se voidaan ottaa tietoisesti osaksi työntekoprosessia. Koemme oppineemme paljon hyödyllistä tietoa opinnäytetyön aikana ja pystymme varmasti soveltamaan sitä myös tulevaisuudessa. Oppimaamme voidaan hyödyntää miltei kaikilla graafisen suunnittelun alueilla, mutta erityisesti se hyödyttää peligrafiikasta kiinnostuneita.
Tietoperustassa perehdytään ensiksi mobiilipeleihin sekä haasteisiin, joita mobiililaitteet alustana saattavat aiheuttaa grafiikkaa tuotettaessa. Lisäksi tutustumme taiteen ikiaikaisiin perusperiaatteisiin, kuten kompositioon ja värioppiin, sekä niiden soveltamista peligrafiikkaan. Opinnäytetyössä sivutaan myös silmänliiketutkimuksia, sillä se on oleellista katseen ohjauksen kannalta. Lähteinä käytimme alan kirjoja, nettiartikkeleita sekä videoita ja tuimme tietoperustaa ja tutkimusosiota havainnollistavilla kuvilla.
Tutkimusosiossa suoritimme silmänliiketutkimuksen Tobii-laitteistoa käyttäen. Tutkimme katseen ohjautumista Heroes of Venturia -mobiilipelin grafiikoissa, jotka olimme opinnäyteyön osana tuottaneet. Alkuperäisteoksia vertailtiin teoriapohjan perusteella muokattuihin kuviin. Opinnäytetyö ei ole tilauksesta tehty, vaan silkasta tekijöiden mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
Moni käyttää visuaalista hierarkiaa jo vaistomaisesti, mutta tämä opinnäytetyö tarjoaa hyödyllisen katsauksen aiheeseen, jotta se voidaan ottaa tietoisesti osaksi työntekoprosessia. Koemme oppineemme paljon hyödyllistä tietoa opinnäytetyön aikana ja pystymme varmasti soveltamaan sitä myös tulevaisuudessa. Oppimaamme voidaan hyödyntää miltei kaikilla graafisen suunnittelun alueilla, mutta erityisesti se hyödyttää peligrafiikasta kiinnostuneita.