Virtualisointiympäristön käytettävyyden parantaminen opetusympäristössä
Savolainen, Lauri (2010)
Savolainen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämääränä on jatkaa olemassa olevan virtualisointijärjestelmän kehit-tämistä vertailemalla eri jatkokehitysvaihtoja ja toteuttamalla niistä sopivimman. Ensisijaisena tavoitteena on parantaa ympäristön käytettävyyttä sekä ylläpitäjän että käyttäjän näkökulmasta. Lopputuloksena on tarkoitus saada täysin valmis virtualisointiympäristö Laurean Neon-laboratorioon, jota voidaan soveltaa erilaisissa harjoituksissa nopeampana vaihtoehtona kokonaisten fyysisten palvelimien käyttämisen sijaan.
Projektin lähtökohtana toimi aikaisempi Tuomas Forsströmin opinnäytetyö ”Virtualisoidun palvelinympäristön asennus ja käyttöönotto Laurean Neon-laboratoriossa,” jota haluttiin kehittää eteenpäin. Lopullinen käyttöönotto vaatii paremman palvelinlaitteiston hankintaa sekä käyttämisen selkeyttämistä, erityisesti Unix-pohjaisiin käyttöjärjestelmiin perehtymättömien osalta. Keskeisenä lähdemateriaalina toimii eri virtualisointituotteiden oma dokumentaatio sekä niiden käyttäjien toimittama epävirallinen lisädokumentaatio.
Tämä toimintakeskeinen opinnäytetyö jakautuu pääasiallisesti kahteen osaan: eri vaihtoehtojen punnitsimiseen ja valitun vaihtoehdon toteuttamiseen. Vertailuosassa pohditaan opetuskäyttöön päätyvän virtualisointiympäristön tarpeita sekä rajataan vertailtavien ratkaisujen joukko lukemattomista saatavilla olevista virtualisointiratkaisuista. Vertailtavia ratkaisuja käsitellään syvemmin, kartoitetaan niiden vahvuuksia sekä heikkouksia sekä selitetään niiden lähestymistapa palvelinkeskeiseen virtualisointiin käyttäjän näkökulmasta. Lopuksi tehdään lopullinen valinta ja toteutetaan se käytännössä asentamalla uusi virtualisointipalvelin tarpeeksi tehokkaaseen laitteistoon.
Projektin lopputavoitteena oli käytettävyydeltään hyvä ja välittömästi käyttövalmis virtu-alisointiympäristö. Projektin lopputulos on huomattavasti lähtötilanteeseen nähden lähempänä tätä tavoitetta, mutta ratkaisua, joka olisi täyttänyt aivan kaikki kriteerit, ei löytynyt. Osana tätä prosessia tehtiin muutamia havaintoja lukuisten eri ratkaisujen ja Linux-levitysversioiden epäyhteensopivuuksista ja virtualisointituotteiden tuotekehityksen suunnasta.
Projektin lähtökohtana toimi aikaisempi Tuomas Forsströmin opinnäytetyö ”Virtualisoidun palvelinympäristön asennus ja käyttöönotto Laurean Neon-laboratoriossa,” jota haluttiin kehittää eteenpäin. Lopullinen käyttöönotto vaatii paremman palvelinlaitteiston hankintaa sekä käyttämisen selkeyttämistä, erityisesti Unix-pohjaisiin käyttöjärjestelmiin perehtymättömien osalta. Keskeisenä lähdemateriaalina toimii eri virtualisointituotteiden oma dokumentaatio sekä niiden käyttäjien toimittama epävirallinen lisädokumentaatio.
Tämä toimintakeskeinen opinnäytetyö jakautuu pääasiallisesti kahteen osaan: eri vaihtoehtojen punnitsimiseen ja valitun vaihtoehdon toteuttamiseen. Vertailuosassa pohditaan opetuskäyttöön päätyvän virtualisointiympäristön tarpeita sekä rajataan vertailtavien ratkaisujen joukko lukemattomista saatavilla olevista virtualisointiratkaisuista. Vertailtavia ratkaisuja käsitellään syvemmin, kartoitetaan niiden vahvuuksia sekä heikkouksia sekä selitetään niiden lähestymistapa palvelinkeskeiseen virtualisointiin käyttäjän näkökulmasta. Lopuksi tehdään lopullinen valinta ja toteutetaan se käytännössä asentamalla uusi virtualisointipalvelin tarpeeksi tehokkaaseen laitteistoon.
Projektin lopputavoitteena oli käytettävyydeltään hyvä ja välittömästi käyttövalmis virtu-alisointiympäristö. Projektin lopputulos on huomattavasti lähtötilanteeseen nähden lähempänä tätä tavoitetta, mutta ratkaisua, joka olisi täyttänyt aivan kaikki kriteerit, ei löytynyt. Osana tätä prosessia tehtiin muutamia havaintoja lukuisten eri ratkaisujen ja Linux-levitysversioiden epäyhteensopivuuksista ja virtualisointituotteiden tuotekehityksen suunnasta.