Likis-lähiruokatapahtuman kehittäminen
Mikkonen, Hanna (2019)
Mikkonen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311403
Tiivistelmä
Likis-lähiruokatapahtuma järjestettiin Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Kotkantien kampuksella ensimmäistä kertaa syksyllä 2017. Tapahtumasta haluttiin kerätä ja koostaa palaute kävijöiden ja tuottajien näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oamkin Luonnonvara-alan osasto.
Työn tavoitteena oli analysoida tapahtumasta kerätty palaute. Palautteen avulla on tarkoitus tuoda esiin niitä seikkoja, joilla tapahtumaa voitaisiin kehittää edelleen ja kävijämäärä tapahtumassa saataisiin kasvuun.
Pohjaa työhön on kerätty lähiruokaan liittyvistä artikkeleista, tutkimuksista ja julkaisuista. Lisäksi pieniä kehityskohteita on etsitty tapahtumajärjestämiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lähiruokaan liittyvää ostokäyttäytymistä ja kuluttajien suhtautumista lähiruokaan on tutkittu paljon viimeisen vuosikymmenen aikana.
Opinnäytetyön tutkimusaineistoa kerättiin tapahtumaan osallistuneilta. Tapahtuman aikana kävijöitä pyydettiin vastaamaan kyselyyn jo tapahtumassa paikan päällä sekä heille annettiin mahdollisuus vastata kyselyyn Facebookissa jaetun linkin kautta vielä tapahtuman jälkeen. Tuottajille lähetettiin sen sijaan sähköpostitse linkki Webropol-kyselyyn, johon he saivat vastata tapahtuman jälkeen.
Kyselytutkimuksista kävi ilmi, että tapahtuma oli onnistunut niin kuluttajien kuin tuottajien näkökulmasta. Pieniä parannuskohteita löytyi kummaltakin puolelta ja näissä on huomioitu myös järjestäjien omat kokemukset ja kehityskohteet tapahtuman järjestämisessä.
Tässä työssä esitettyjä kehityskohteita voidaan mahdollisesti hyödyntää jatkossa tapahtuman järjestämisessä. Likis-lähiruokatapahtumasta on tarkoitus tehdä joka syksyinen, lähiruoan ympärille painottuva koko perheen tapahtuma. Jatkuvalla kehittämisellä ja palautteen keräämisellä järjestäjä pystyy paremmin vastaamaan tarpeeseen, jonka niin kuluttaja kuin tuottajat luovat.
Työn tavoitteena oli analysoida tapahtumasta kerätty palaute. Palautteen avulla on tarkoitus tuoda esiin niitä seikkoja, joilla tapahtumaa voitaisiin kehittää edelleen ja kävijämäärä tapahtumassa saataisiin kasvuun.
Pohjaa työhön on kerätty lähiruokaan liittyvistä artikkeleista, tutkimuksista ja julkaisuista. Lisäksi pieniä kehityskohteita on etsitty tapahtumajärjestämiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lähiruokaan liittyvää ostokäyttäytymistä ja kuluttajien suhtautumista lähiruokaan on tutkittu paljon viimeisen vuosikymmenen aikana.
Opinnäytetyön tutkimusaineistoa kerättiin tapahtumaan osallistuneilta. Tapahtuman aikana kävijöitä pyydettiin vastaamaan kyselyyn jo tapahtumassa paikan päällä sekä heille annettiin mahdollisuus vastata kyselyyn Facebookissa jaetun linkin kautta vielä tapahtuman jälkeen. Tuottajille lähetettiin sen sijaan sähköpostitse linkki Webropol-kyselyyn, johon he saivat vastata tapahtuman jälkeen.
Kyselytutkimuksista kävi ilmi, että tapahtuma oli onnistunut niin kuluttajien kuin tuottajien näkökulmasta. Pieniä parannuskohteita löytyi kummaltakin puolelta ja näissä on huomioitu myös järjestäjien omat kokemukset ja kehityskohteet tapahtuman järjestämisessä.
Tässä työssä esitettyjä kehityskohteita voidaan mahdollisesti hyödyntää jatkossa tapahtuman järjestämisessä. Likis-lähiruokatapahtumasta on tarkoitus tehdä joka syksyinen, lähiruoan ympärille painottuva koko perheen tapahtuma. Jatkuvalla kehittämisellä ja palautteen keräämisellä järjestäjä pystyy paremmin vastaamaan tarpeeseen, jonka niin kuluttaja kuin tuottajat luovat.