Taidekokoelman tarinat verkkoon - Mediakonsepti HAMin kokoelmasta kertovalle verkkojulkaisulle
Kukorelli, Hanna (2019)
Kukorelli, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311550
Tiivistelmä
Olen kehittämistyönäni luonut Helsingin taidemuseo HAMille mediakonseptin, jonka avulla museo voi jakaa tietoa taidekokoelmastaan verkossa. Konsepti pohjautuu runsaaseen kuvamateriaaliin, jota HAMilla on kokoelmastaan ja siihen liittyvästä työstä. Visuaalisuus ja asiakaslähtöisyys ovat konseptin peruselementtejä.
Tutkimuksessani pyrin löytämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millä eri tavoin taidemuseot ovat jakaneet tietoa kokoelmistaan verkossa? Mitä sellaista sisältöä HAM voisi tarjota kokoelmatyöstä, jota muut museot eivät tarjoa? Millaisia viestinnän, journalismin tai sisältömarkkinoinnin keinoja taidemuseo voisi käyttää lisätäkseen suuren yleisön tietämystä taidekokoelmastaan?
Koska kehittämistyöni tavoitteena oli luoda aivan uusi konsepti, käytin kehittämismenetelmänä konstruktiivista tutkimusotetta. Olen kehittämistyössäni käyttänyt apunani myös monia innovaatiotoiminnan menetelmiä. Aineistonhankintamenetelminä käytin benchmarkkausta, teemahaastatteluja sekä ideatyöpajoja.
Kehittämishankkeeni aluksi hankin tietoa suomalaisten ja ulkomaisten museoiden tavoista jakaa kokoelmatietoutta. Kartoitin HAMin brändiä, ja hahmottelin julkaisun kohderyhmää HAMin näyttelykävijöitä varten tehtyjen asiakasprofiilien ja HAMin sosiaalisen median seuraajien profiloinnin kautta. Jotta konseptista olisi mahdollisimman toimiva ja pitkälle tulevaisuuteen kantava, tutustuin verkkojulkaisemisen tulevaisuudesta esitettyihin erilaisiin skenaarioihin ja pohdin myös kehitetyn mediakonseptin avulla toteutettavan julkaisun markkinointia.
Hankkimani tietoperustan ja kootun tutkimusaineiston perusteella päädyin esittämään, että HAM lähestyy kokoelmien julkaisua toisesta suuntaa kuin useimmat museot tähän saakka: avaamalla kokoelmia ja niihin liittyvää museotyötä kuratoituina, visuaalisesti miellyttävinä kokonaisuuksina. Uskon tällaisen lähestymistavan istuvan hyvin ihmisten tiedonhankintatarpeisiin ja verkkokäyttäytymistottumuksiin tänä päivänä. Säännöllinen ja suunnitelmallinen julkaisutoiminta mahdollistaa myös tehokkaan sosiaalisen median käytön julkaisun markkinoinnissa.
Työ on toteutettu tammikuun 2018 ja toukokuun 2019 välisenä aikana.
Tutkimuksessani pyrin löytämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millä eri tavoin taidemuseot ovat jakaneet tietoa kokoelmistaan verkossa? Mitä sellaista sisältöä HAM voisi tarjota kokoelmatyöstä, jota muut museot eivät tarjoa? Millaisia viestinnän, journalismin tai sisältömarkkinoinnin keinoja taidemuseo voisi käyttää lisätäkseen suuren yleisön tietämystä taidekokoelmastaan?
Koska kehittämistyöni tavoitteena oli luoda aivan uusi konsepti, käytin kehittämismenetelmänä konstruktiivista tutkimusotetta. Olen kehittämistyössäni käyttänyt apunani myös monia innovaatiotoiminnan menetelmiä. Aineistonhankintamenetelminä käytin benchmarkkausta, teemahaastatteluja sekä ideatyöpajoja.
Kehittämishankkeeni aluksi hankin tietoa suomalaisten ja ulkomaisten museoiden tavoista jakaa kokoelmatietoutta. Kartoitin HAMin brändiä, ja hahmottelin julkaisun kohderyhmää HAMin näyttelykävijöitä varten tehtyjen asiakasprofiilien ja HAMin sosiaalisen median seuraajien profiloinnin kautta. Jotta konseptista olisi mahdollisimman toimiva ja pitkälle tulevaisuuteen kantava, tutustuin verkkojulkaisemisen tulevaisuudesta esitettyihin erilaisiin skenaarioihin ja pohdin myös kehitetyn mediakonseptin avulla toteutettavan julkaisun markkinointia.
Hankkimani tietoperustan ja kootun tutkimusaineiston perusteella päädyin esittämään, että HAM lähestyy kokoelmien julkaisua toisesta suuntaa kuin useimmat museot tähän saakka: avaamalla kokoelmia ja niihin liittyvää museotyötä kuratoituina, visuaalisesti miellyttävinä kokonaisuuksina. Uskon tällaisen lähestymistavan istuvan hyvin ihmisten tiedonhankintatarpeisiin ja verkkokäyttäytymistottumuksiin tänä päivänä. Säännöllinen ja suunnitelmallinen julkaisutoiminta mahdollistaa myös tehokkaan sosiaalisen median käytön julkaisun markkinoinnissa.
Työ on toteutettu tammikuun 2018 ja toukokuun 2019 välisenä aikana.