Haasteet täydennetyn todellisuuden mobiilisovelluksen luomisessa
Rantakangas, Penjami (2019)
Rantakangas, Penjami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311518
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin parhaita työkaluja ja teknologioita täydennetyn todellisuuden mobiilisovelluksen luomiseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin täydennetyn todellisuuden historiaa. Työssä tarkasteltiin yksityiskohtaisimmin kolmea täydennetyn todellisuuden ohjelmistokehystä: Googlen ARCorea, Applen AR-Kittiä ja Vuforiaa. Työn toimeksiantaja oli Intopalo Digital.
Käytännön osuudessa analysoitiin projektin työkaluja ja teknologioita, ja käytiin lävitse projektin aikana tulleita haasteita ja ratkaisuja. Mobiilisovelluksen optimoinnissa käytettiin 3d-grafiikan optimointitekniikoita, jotka sopivat mobiililaitteille, kuten staattisten varjojen käyttäminen ja yksinkertaisten materiaalien hyödyntäminen. Tuotteen sisällön skaalaukseen käytettiin kameran sijaintia luomaan optisen illuusion skaalauksesta. Tuotteen versioiden rakentamisessa hyödynnettiin Unityn Cloud Build -palvelua.
Opinnäytetyön tuotos on Intopalo Digitalille laajennetun todellisuuden markkinointidemo, joka on uusille iOS-laitteille kehitetty mobiilisovellus. Demo näyttää Intopalo Digitalin eri osaamisalueet animoidussa dioraamassa, johon voi olla vuorovaikutuksessa kosketusnäytön avulla. Täydennetyn todellisuuden tulevaisuus mobiililaitteissa vaikuttaa lupaavalta. Laitteiston kannalta mobiililaitteet ovat tarpeeksi tehokkaita ja niissä on tarpeeksi hyviä sensoreita luomaan vakuuttavia täydennetyn todellisuuden sovelluksia, mutta työkaluissa ja ohjelmistoissa on vielä puutteita. Opinnäytetyön tuotosta voitaisiin jatkokehittää tukemalla muita mobiilialustoja ja vaihtamalla tunnistusteknologiaa vakaampaan ja nopeampaan vaihtoehtoon.
Käytännön osuudessa analysoitiin projektin työkaluja ja teknologioita, ja käytiin lävitse projektin aikana tulleita haasteita ja ratkaisuja. Mobiilisovelluksen optimoinnissa käytettiin 3d-grafiikan optimointitekniikoita, jotka sopivat mobiililaitteille, kuten staattisten varjojen käyttäminen ja yksinkertaisten materiaalien hyödyntäminen. Tuotteen sisällön skaalaukseen käytettiin kameran sijaintia luomaan optisen illuusion skaalauksesta. Tuotteen versioiden rakentamisessa hyödynnettiin Unityn Cloud Build -palvelua.
Opinnäytetyön tuotos on Intopalo Digitalille laajennetun todellisuuden markkinointidemo, joka on uusille iOS-laitteille kehitetty mobiilisovellus. Demo näyttää Intopalo Digitalin eri osaamisalueet animoidussa dioraamassa, johon voi olla vuorovaikutuksessa kosketusnäytön avulla. Täydennetyn todellisuuden tulevaisuus mobiililaitteissa vaikuttaa lupaavalta. Laitteiston kannalta mobiililaitteet ovat tarpeeksi tehokkaita ja niissä on tarpeeksi hyviä sensoreita luomaan vakuuttavia täydennetyn todellisuuden sovelluksia, mutta työkaluissa ja ohjelmistoissa on vielä puutteita. Opinnäytetyön tuotosta voitaisiin jatkokehittää tukemalla muita mobiilialustoja ja vaihtamalla tunnistusteknologiaa vakaampaan ja nopeampaan vaihtoehtoon.