Etelä-Suomen dark tourism -matkailunähtävyyksiä Google Maps -kartalla
Henttonen, Heidi (2019)
Henttonen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311493
Tiivistelmä
Dark tourism eli synkkä matkailu on kasvava trendi ja niche-matkailun muoto. Termin dark tourism kehittivät vuonna 1996 John Lennon ja Malcolm Foley. Dark tourism voidaan määritellä matkustamiseksi kohteisiin, jotka ovat yhteydessä kuoleman ja kärsimyksen kanssa. Dark tourism -kohteet voidaan luokitella useisiin eri alalajeihin, jonka lisäksi kohteita voidaan luokitella niiden synkkyyden mukaan. Kohteet vaihtelevat kauhujen talosta aina kuuluisuuksien hautapaikkoihin ja holokaustin kuolemanleireihin.
Opinnäytetyössä selvitetään millaisia dark tourism -nähtävyyksiksi luokiteltavia kohteita löytyy Etelä-Suomen alueelta. Työn produkti on Google Maps -kartta, johon kohteet on merkitty. Dark tourism -kohteiden valinnassa käytetään asiakasprofiileja ja valitut kohteet luokitellaan niiden synkkyyden mukaan. Työn tulokset ovat hyödyllisiä matkailijoille ja matkailupalveluiden tuottajille. Työssä esitetyt dark tourism -kohteet sopivat myös lähimatkailukohteiksi. Karttaa tarjotaan julkaistavaksi matkailuaiheisiin blogeihin ja sivustoille.
Työssä ohjaavana menetelmänä toimii laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen pohjautuva sisällön analyysi sekä asiakasprofiilit. Asiakasprofiilit on tehty havainnollistamaan matkailijoiden kiinnostusta ja motiiveja vierailla dark tourism -kohteissa. Asiakasprofiilit luovat viitekehyksen siitä, kenelle kohteita etsitään.
Asiakasprofiilien teon apuna on käytetty Amadeuksen kehittämiä tulevaisuuden matkailijaheimoja sekä matkailijoiden motiiveja vierailla dark tourism -kohteissa.
Kohde voi hyötyä dark tourismista taloudellisesti riippuen siitä, miten kohdetta kaupallistetaan. Dark tourism keskeisempänä osana kohteen markkinointia voi lisätä kiinnostusta kohteeseen ja lisätä kävijämääriä. Asiakasprofiilit toimivat apuna, kun dark tourism -kohteita markkinoidaan matkailijoille. Asiakaslähtöinen näkökulma työssä mahdollistaa myös sen, että karttaa voidaan esitellä oikealle kohderyhmälle oikeissa kanavissa.
Opinnäytetyössä selvitetään millaisia dark tourism -nähtävyyksiksi luokiteltavia kohteita löytyy Etelä-Suomen alueelta. Työn produkti on Google Maps -kartta, johon kohteet on merkitty. Dark tourism -kohteiden valinnassa käytetään asiakasprofiileja ja valitut kohteet luokitellaan niiden synkkyyden mukaan. Työn tulokset ovat hyödyllisiä matkailijoille ja matkailupalveluiden tuottajille. Työssä esitetyt dark tourism -kohteet sopivat myös lähimatkailukohteiksi. Karttaa tarjotaan julkaistavaksi matkailuaiheisiin blogeihin ja sivustoille.
Työssä ohjaavana menetelmänä toimii laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen pohjautuva sisällön analyysi sekä asiakasprofiilit. Asiakasprofiilit on tehty havainnollistamaan matkailijoiden kiinnostusta ja motiiveja vierailla dark tourism -kohteissa. Asiakasprofiilit luovat viitekehyksen siitä, kenelle kohteita etsitään.
Asiakasprofiilien teon apuna on käytetty Amadeuksen kehittämiä tulevaisuuden matkailijaheimoja sekä matkailijoiden motiiveja vierailla dark tourism -kohteissa.
Kohde voi hyötyä dark tourismista taloudellisesti riippuen siitä, miten kohdetta kaupallistetaan. Dark tourism keskeisempänä osana kohteen markkinointia voi lisätä kiinnostusta kohteeseen ja lisätä kävijämääriä. Asiakasprofiilit toimivat apuna, kun dark tourism -kohteita markkinoidaan matkailijoille. Asiakaslähtöinen näkökulma työssä mahdollistaa myös sen, että karttaa voidaan esitellä oikealle kohderyhmälle oikeissa kanavissa.