Pankin vaihtamiseen vaikuttavat tekijät : case Nordea : markkinatutkimus
Laakso, Petra; Pöysti, Henna (2010)
Laakso, Petra
Pöysti, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047702
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pankin vaihtamiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi työssä tutkitaan, millä tavoin pankki pystyy vaikuttamaan henkilöasiakkaiden vaihtohalukkuuteen. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Nordea Suomi Oyj:n Nastolan konttori.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu neljään päälukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään uusasiakashankintaprosessia. Toisessa luvussa selvitetään ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Kolmannessa luvussa käydään läpi Suomen pankkimarkkinoiden tilannetta sekä pankkien asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa selvitetään kvalitatiivisen markkinatutkimuksen tekeminen teoriassa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkitaan pankin vaihtamiseen ja vaihtohalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä kvalitatiivisen markkinatutkimuksen keinoin. Tässä osiossa käydään läpi tutkimussuunnitelma, tutkimuksen toteutus,
tutkimustulosten analysointi ja tehdyt johtopäätökset. tutkimuksen tuloksista käy ilmi hinnan ja asiakaspalvelun laadun olevan tärkeimpiä vaihtohaluun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa on myös tutkittu erikseen imagon ja lähipiirin vaikutusta vaihtamispäätökseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu neljään päälukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään uusasiakashankintaprosessia. Toisessa luvussa selvitetään ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Kolmannessa luvussa käydään läpi Suomen pankkimarkkinoiden tilannetta sekä pankkien asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa selvitetään kvalitatiivisen markkinatutkimuksen tekeminen teoriassa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkitaan pankin vaihtamiseen ja vaihtohalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä kvalitatiivisen markkinatutkimuksen keinoin. Tässä osiossa käydään läpi tutkimussuunnitelma, tutkimuksen toteutus,
tutkimustulosten analysointi ja tehdyt johtopäätökset. tutkimuksen tuloksista käy ilmi hinnan ja asiakaspalvelun laadun olevan tärkeimpiä vaihtohaluun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa on myös tutkittu erikseen imagon ja lähipiirin vaikutusta vaihtamispäätökseen.