Vaatetusalan ammattiteknisen verkkopalvelun konseptointi
Hietikko, Minna (2019)
Hietikko, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211208
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vaatetusalan ammattiteknisen verkkopalvelun konseptointi alan opiskelijoiden tarpeisiin. Tavoitteena oli kartoittaa käyttäjien ja toimintaympäristöjen asettamia tarpeita ja vaatimuksia, jotka tulisi ottaa huomioon verkkopalvelua suunnitellessa. Työssä perehdyttiin myös alan ammattitiedon olemukseen selvittäen, miten sisällöt olisi hyvä verkkopalvelussa toteuttaa.
Verkkopalvelu konseptoitiin käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessimallina käytettiin Design Councilin Double Diamond -mallia, joka on suunniteltu nimenomaan palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin käyttäjäkeskeisiä menetelmiä, joilla varmistettiin, että palvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin. Tekijän henkilökohtaisilla kokemuksilla vaatetusalan opiskelijana oli merkittävä rooli konseptin suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi alustava konsepti, jonka osa-alueita olivat verkkopalvelun toimintaympäristön ja käyttäjäryhmien määrittely, sisältö- ja toiminnallisuusvaatimukset ja alustavan sisältösuunnitelman tekeminen.
Verkkopalvelu konseptoitiin käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessimallina käytettiin Design Councilin Double Diamond -mallia, joka on suunniteltu nimenomaan palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin käyttäjäkeskeisiä menetelmiä, joilla varmistettiin, että palvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin. Tekijän henkilökohtaisilla kokemuksilla vaatetusalan opiskelijana oli merkittävä rooli konseptin suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi alustava konsepti, jonka osa-alueita olivat verkkopalvelun toimintaympäristön ja käyttäjäryhmien määrittely, sisältö- ja toiminnallisuusvaatimukset ja alustavan sisältösuunnitelman tekeminen.