Koulutustarpeen arviointi aggressiivisen henkilön kohtaamiseen varhaiskasvatuksessa
Rahikainen, Lassi; Rahikainen, Eveliina (2019)
Rahikainen, Lassi
Rahikainen, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111111
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ovatko varhaiskasvatuksessa työskentelevät kohdanneet aggressiivisia henkilöitä työssään. Opinnäytetyössä käsitellään myös varhaiskasvatuksessa olevia toimintamalleja ja -ohjeita aggressiivisen henkilön kohtaamiseen. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan, onko varhaiskasvatuksessa koulutustarvetta aggressiivisen henkilön kohtaamiseen.
Opinnäytetyössä lähdetään liikkeelle esittelemällä teoriaa ja lakia varhaiskasvatuksesta, työturvallisuudesta, sekä työnantajan ja työntekijän vastuusta. Lisäksi tuodaan esiin työn ajankohtaisuus.
Teorian jälkeen seuraa opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluja käyttäen. Haastattelujen avulla pyritään selvittämään päiväkodin johtajien kokemukset ja koulutuksen tarve aggressiivisen henkilön kohtaamiseen varhaiskasvatuksessa.
Tämän jälkeen ovat tutkimustulokset haastatteluteemoittain käsiteltynä, jossa on nostettu esiin teemahaastatteluissa esiin tulleet asiat ja ongelmakohdat.
Lopuksi tehdään pohdintaa tutkimuksesta, sekä sen lopputuloksista. Tässä osuudessa on arvioitu myös tehdyn tutkimuksen luotettavuutta. Viimeisenä on esitelty mahdolliset jatkotutkimusaiheet, sekä kiitokset tutkimuksessa mukana olleille henkilöille.
Opinnäytetyössä lähdetään liikkeelle esittelemällä teoriaa ja lakia varhaiskasvatuksesta, työturvallisuudesta, sekä työnantajan ja työntekijän vastuusta. Lisäksi tuodaan esiin työn ajankohtaisuus.
Teorian jälkeen seuraa opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluja käyttäen. Haastattelujen avulla pyritään selvittämään päiväkodin johtajien kokemukset ja koulutuksen tarve aggressiivisen henkilön kohtaamiseen varhaiskasvatuksessa.
Tämän jälkeen ovat tutkimustulokset haastatteluteemoittain käsiteltynä, jossa on nostettu esiin teemahaastatteluissa esiin tulleet asiat ja ongelmakohdat.
Lopuksi tehdään pohdintaa tutkimuksesta, sekä sen lopputuloksista. Tässä osuudessa on arvioitu myös tehdyn tutkimuksen luotettavuutta. Viimeisenä on esitelty mahdolliset jatkotutkimusaiheet, sekä kiitokset tutkimuksessa mukana olleille henkilöille.