Päihdetyöskentelyyn soveltuvan pelin kehittäminen Limingan koulutuskeskuksessa
Malinen, Pekka (2019)
Malinen, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110890
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Limingan koulutuskeskus. Työn lähtökohtana oli kehittää lastensuojelun sijaishuollossa tehtävää päihdetyöskentelyä käyttäjä- ja toimijalähtöisesti. Idea tällaiselle kehitystyölle syntyi tarpeesta ja halusta kehittää nuorten kanssa tehtävää päihdetyötä, jossa on ajoittain haasteita sitoutumiseen ja motivaatioon liittyen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tuotekehitysprosessi. Tavoitteena oli kehittää peli, jota voi käyttää päihdetyömenetelmänä Limingan koulutuskeskuksen erityisen huolenpidon osastolla. Projektin keskeinen toiminta-ajatus oli käyttäjä ja toimijalähtöinen tuotekehitystyö, jossa voidaan toteuttaa nuorten osallisuutta ja kokemustietoa, vertaistuellinen näkökulma huomioiden.
Tuotekehitysprojekti toteutettiin erityisen huolenpidon osastolle sijoitettujen nuorten sekä osaston työntekijöiden kanssa. Nuorten kuuleminen ja osallisuus oli eteenpäin vievänä voimavarana tuotekehitysprosessin kaikissa vaiheissa. Prosessin aikana mahdollistettiin tuotekehitystiimin kesken avointa pohdintaa pelin kehitystarpeista sekä pelin eri kehitysversioiden testaamista ja palautteiden analysointia. Tietoperustassa on keskitytty käyttäjätoimijalähtöiseen tuotekehitykseen, päihdetyön menetelmiin sekä pelillisyyteen.
Projektin lopputuloksena saavutettiin päihdetyöskentelyyn soveltuva peli, joka toteutettiin käyttäjä- ja toimijalähtöisesti. Peli antaa uusia keinoja keskustella päihdeongelmasta nuoren kanssa. Nuoren voi olla helpompi lähestyä työntekijää pelaamisen ohella. Lisäksi pelaamisen aikana myös vertaistuellinen näkökulma lisääntyy nuorten keskustellessa ryhmässä.
Projektin jälkeen peli voitiin ottaa käyttöön Limingan koulutuskeskuksen erityisen huolenpidon osastolle päihdetyöhön. Peliä on mahdollista kehittää eteenpäin esimerkiksi lisäämällä faktapohjaista tiedonjakoa. Lisäksi voi olla tarpeen tutkia pelaamisen vaikutuksia laajemman kohderyhmän kanssa tai pelin käyttöä toisenlaisessa ympäristössä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tuotekehitysprosessi. Tavoitteena oli kehittää peli, jota voi käyttää päihdetyömenetelmänä Limingan koulutuskeskuksen erityisen huolenpidon osastolla. Projektin keskeinen toiminta-ajatus oli käyttäjä ja toimijalähtöinen tuotekehitystyö, jossa voidaan toteuttaa nuorten osallisuutta ja kokemustietoa, vertaistuellinen näkökulma huomioiden.
Tuotekehitysprojekti toteutettiin erityisen huolenpidon osastolle sijoitettujen nuorten sekä osaston työntekijöiden kanssa. Nuorten kuuleminen ja osallisuus oli eteenpäin vievänä voimavarana tuotekehitysprosessin kaikissa vaiheissa. Prosessin aikana mahdollistettiin tuotekehitystiimin kesken avointa pohdintaa pelin kehitystarpeista sekä pelin eri kehitysversioiden testaamista ja palautteiden analysointia. Tietoperustassa on keskitytty käyttäjätoimijalähtöiseen tuotekehitykseen, päihdetyön menetelmiin sekä pelillisyyteen.
Projektin lopputuloksena saavutettiin päihdetyöskentelyyn soveltuva peli, joka toteutettiin käyttäjä- ja toimijalähtöisesti. Peli antaa uusia keinoja keskustella päihdeongelmasta nuoren kanssa. Nuoren voi olla helpompi lähestyä työntekijää pelaamisen ohella. Lisäksi pelaamisen aikana myös vertaistuellinen näkökulma lisääntyy nuorten keskustellessa ryhmässä.
Projektin jälkeen peli voitiin ottaa käyttöön Limingan koulutuskeskuksen erityisen huolenpidon osastolle päihdetyöhön. Peliä on mahdollista kehittää eteenpäin esimerkiksi lisäämällä faktapohjaista tiedonjakoa. Lisäksi voi olla tarpeen tutkia pelaamisen vaikutuksia laajemman kohderyhmän kanssa tai pelin käyttöä toisenlaisessa ympäristössä.