Multisensorinen tila aistihäiriöisen lapsen pedagogisen kuntoutuksen tukena
kraapo, outi (2019)
kraapo, outi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010708
Tiivistelmä
Kehittämistyöni aiheena oli suunnitella multisensorinen tila tulevaan rakenteilla olevaan kouluumme. Koulussamme on erityisen tuen oppilaita, joilla on yleisesti aistitiedon käsittelyyn liittyviä pulmia. Kehittämistyö eteni ajallisesti sen mukaan, miten uuden koulun rakentaminen ja suunnitteluvaiheet etenivät.
Kehittämistyössä pyrittiin selvittämään, miten multisensorisen tilan käytöllä voidaan tukea erityisen tuen oppilasta, jolla on sensorisen integraation häiriö. Tarkoitukseni oli suunnitella tila, jossa oppilaalle on luotu mahdollisuus rauhoittumiselle ja rentoutumiselle sekä mahdollistamaan aistien stimuloiminen vireystilan kohottamiseksi ja aistitiedon jäsentymisen parantamiseksi.
Aistikokemus voi olla miellyttävä, epämiellyttävä tai neutraali. Epämiellyttävä aistimus tai havainto nostaa autonomisen hermoston sympaattista aktivisuutta ja synnyttää tämän takia ahdistavan ja epämiellyttävän tunteen.
Sensorinen integraatio on kyky vastaanottaa aistitietoa omasta kehosta ja ympäristöstä sekä jäsentää tämän tiedon käyttääkseen sitä hyväksi arkielämässä toimimisessa. Se mahdollistaa tarkoituksenmukaisen reagoinnin ympäristön ärsykkeisiin. Mikäli aistitoiminnoissa havaitaan pulmia, puhutaan sensorisen integraation häiriöstä. Jokainen lapsi, jolla on sensorisen integraation häiriö, oireilee omalla tavallaan. Yleisiä sensorisen integraation häiriön tunnusmerkkejä ovat itsesäätelyn ongelmat, kuten impulssikontrollin vajavaisuus ja heikko keskittymiskyky, vaikeudet turhautumisen sietämisessä sekä tunnereaktioiden tasapainottomuus.
Multisensorisessa tilassa tapahtuvalla toiminnalla pyritään vaikuttamaan lapsen aistitoimintoihin luomalla puitteet, joissa lapsi pystyy yksilöllisen toimintaohjelman mukaan tekemään aistiharjoituksia ja mahdollistamaan hänelle sopivia aistikokemuksia. Aistiharjoitukset voivat olla vireyttä korottavia ja jäsentäviä sekä rauhoittavia toimintamuotoja.
Multisensorinen tila suunniteltiin siten, että sen eri osissa on mahdollista toteuttaa samanaikaisesti yksilöllisesti suunniteltuja toimintoja usean lapsen kanssa. Valkoisessa tilassa lapselle tarjotaan mahdollisuus rauhoittumiseen ja rentoutumiseen. Sateenkaaritila, pimeä tila ja liikeaistitila tarjoavat lapselle tilan, jossa hän voi tehdä hänelle yksilöllisesti suunnitellut aistiharjoitukset.
Kehittämistyössä pyrittiin selvittämään, miten multisensorisen tilan käytöllä voidaan tukea erityisen tuen oppilasta, jolla on sensorisen integraation häiriö. Tarkoitukseni oli suunnitella tila, jossa oppilaalle on luotu mahdollisuus rauhoittumiselle ja rentoutumiselle sekä mahdollistamaan aistien stimuloiminen vireystilan kohottamiseksi ja aistitiedon jäsentymisen parantamiseksi.
Aistikokemus voi olla miellyttävä, epämiellyttävä tai neutraali. Epämiellyttävä aistimus tai havainto nostaa autonomisen hermoston sympaattista aktivisuutta ja synnyttää tämän takia ahdistavan ja epämiellyttävän tunteen.
Sensorinen integraatio on kyky vastaanottaa aistitietoa omasta kehosta ja ympäristöstä sekä jäsentää tämän tiedon käyttääkseen sitä hyväksi arkielämässä toimimisessa. Se mahdollistaa tarkoituksenmukaisen reagoinnin ympäristön ärsykkeisiin. Mikäli aistitoiminnoissa havaitaan pulmia, puhutaan sensorisen integraation häiriöstä. Jokainen lapsi, jolla on sensorisen integraation häiriö, oireilee omalla tavallaan. Yleisiä sensorisen integraation häiriön tunnusmerkkejä ovat itsesäätelyn ongelmat, kuten impulssikontrollin vajavaisuus ja heikko keskittymiskyky, vaikeudet turhautumisen sietämisessä sekä tunnereaktioiden tasapainottomuus.
Multisensorisessa tilassa tapahtuvalla toiminnalla pyritään vaikuttamaan lapsen aistitoimintoihin luomalla puitteet, joissa lapsi pystyy yksilöllisen toimintaohjelman mukaan tekemään aistiharjoituksia ja mahdollistamaan hänelle sopivia aistikokemuksia. Aistiharjoitukset voivat olla vireyttä korottavia ja jäsentäviä sekä rauhoittavia toimintamuotoja.
Multisensorinen tila suunniteltiin siten, että sen eri osissa on mahdollista toteuttaa samanaikaisesti yksilöllisesti suunniteltuja toimintoja usean lapsen kanssa. Valkoisessa tilassa lapselle tarjotaan mahdollisuus rauhoittumiseen ja rentoutumiseen. Sateenkaaritila, pimeä tila ja liikeaistitila tarjoavat lapselle tilan, jossa hän voi tehdä hänelle yksilöllisesti suunnitellut aistiharjoitukset.