Long live vaporwave! : kapitalismi- ja yhteiskuntakritiikki vaporwave-estetiikassa
Vesalainen, Tony (2019)
Vesalainen, Tony
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010597
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni pureutuu maailmanlaajuisen vaporwave-ilmiön estetiikkaan, joka on usein kapitalismi- ja yhteiskuntakriittistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä genrelle ominainen kritiikki johtuu, mitkä seikat ovat vaikuttaneet tiettyjen aiheiden päätymiseen albumien kansiin ja mitä estetiikalla halutaan viestiä.
Esittelen työssäni lyhyesti vaporwave-genren ja -estetiikan, jotta lukija saa riittävän käsityksen, mistä ilmiössä on kyse. Tämän jälkeen tutkin pala kerrallaan, miten WTC-iskut, kapitalismi ja yhteiskunta ovat vaikuttaneet vaporwave-kuvastoon. Vaporwave-albumien kannet peilaavat lukujen sisältöä kuvittaen samalla opinnäytetyötäni.
Käytin opinnäytetyöni lähteinä muun muassa vaporwave- ja yhteiskuntakirjallisuutta sekä verkkomateriaalia. Lisäksi haastattelin työtäni varten kahta vaporwave-artistia (猫 シ Corp. ja Ursula’s Cartridges), jotka kertoivat omat näkemyksensä genrestä ja siihen erottamattomasti kytkeytyvästä estetiikasta.
Vaporwave-kuvaston tulkintaa vaikeuttaa erityisesti se, että kuvasto näyttäytyy ennemmin kapitalismia kiihdyttävänä kuin sitä kyseenalaistavana. Kyseessä on kaksijakoinen genre, jonka kritiikki edellyttää muuttumista kritiikkinsä kohteeksi eli vaporwaven muuttumista kapitalistiseksi musiikiksi ja kuvastoksi. Tutkimukseni avulla sain kuitenkin selville, että osa vaporwave-estetiikasta on yhteiskunta- ja kapitalismikriittistä, sillä albumikansien aiheet esitetään sellaisina kuin ne yhteiskunnassamme näyttäytyvät.
Opinnäytetyöni tuoteosana kirjoitin esittelevän vaporwave-artikkelin, joka julkaistaan Turun ylioppilaslehdessä toukokuussa 2019. My Bachelor’s thesis examines the aesthetics of a worldwide phenomenon called vaporwave which often contains capitalist and social criticism. The goal of my study was to discover the reasons behind the criticism intrinsic to the genre and also to find out which factors have influenced the selection of certain topics to vaporwave album covers and what the aesthetics is meant to communicate.
First, I briefly introduce the vaporwave genre and the aesthetics it entails to give the reader an understanding what the phenomenon is about. Next, I examine piece by piece how 9/11, capitalism and society have influenced vaporwave imagery. The vaporwave album covers I chose reflect the content of the sections while simultaneously illustrating the thesis.
As the sources for my thesis, I used, for example, vaporwave and social literature as well as online material. Furthermore, I interviewed two vaporwave artists (猫 シ Corp. and Ursula’s Cartridges) who shared their views on the genre and the aesthetics that is inseparable from the music itself.
The interpretation of vaporwave imagery is difficult especially because the imagery appears to be accelerating capitalism rather than questioning it. Vaporwave is an ambivalent genre whose criticism requires turning into the object of the criticism, i.e. vaporwave turning into capitalist music and imagery. Through my study, I succeeded in discovering that a part of vaporwave aesthetics contains social and capitalist criticism, as the topics of vaporwave album covers are presented as they appear in our society.
As the product part of my thesis, I wrote an introductory vaporwave article that will be published in the Turun ylioppilaslehti in May 2019.
Esittelen työssäni lyhyesti vaporwave-genren ja -estetiikan, jotta lukija saa riittävän käsityksen, mistä ilmiössä on kyse. Tämän jälkeen tutkin pala kerrallaan, miten WTC-iskut, kapitalismi ja yhteiskunta ovat vaikuttaneet vaporwave-kuvastoon. Vaporwave-albumien kannet peilaavat lukujen sisältöä kuvittaen samalla opinnäytetyötäni.
Käytin opinnäytetyöni lähteinä muun muassa vaporwave- ja yhteiskuntakirjallisuutta sekä verkkomateriaalia. Lisäksi haastattelin työtäni varten kahta vaporwave-artistia (猫 シ Corp. ja Ursula’s Cartridges), jotka kertoivat omat näkemyksensä genrestä ja siihen erottamattomasti kytkeytyvästä estetiikasta.
Vaporwave-kuvaston tulkintaa vaikeuttaa erityisesti se, että kuvasto näyttäytyy ennemmin kapitalismia kiihdyttävänä kuin sitä kyseenalaistavana. Kyseessä on kaksijakoinen genre, jonka kritiikki edellyttää muuttumista kritiikkinsä kohteeksi eli vaporwaven muuttumista kapitalistiseksi musiikiksi ja kuvastoksi. Tutkimukseni avulla sain kuitenkin selville, että osa vaporwave-estetiikasta on yhteiskunta- ja kapitalismikriittistä, sillä albumikansien aiheet esitetään sellaisina kuin ne yhteiskunnassamme näyttäytyvät.
Opinnäytetyöni tuoteosana kirjoitin esittelevän vaporwave-artikkelin, joka julkaistaan Turun ylioppilaslehdessä toukokuussa 2019.
First, I briefly introduce the vaporwave genre and the aesthetics it entails to give the reader an understanding what the phenomenon is about. Next, I examine piece by piece how 9/11, capitalism and society have influenced vaporwave imagery. The vaporwave album covers I chose reflect the content of the sections while simultaneously illustrating the thesis.
As the sources for my thesis, I used, for example, vaporwave and social literature as well as online material. Furthermore, I interviewed two vaporwave artists (猫 シ Corp. and Ursula’s Cartridges) who shared their views on the genre and the aesthetics that is inseparable from the music itself.
The interpretation of vaporwave imagery is difficult especially because the imagery appears to be accelerating capitalism rather than questioning it. Vaporwave is an ambivalent genre whose criticism requires turning into the object of the criticism, i.e. vaporwave turning into capitalist music and imagery. Through my study, I succeeded in discovering that a part of vaporwave aesthetics contains social and capitalist criticism, as the topics of vaporwave album covers are presented as they appear in our society.
As the product part of my thesis, I wrote an introductory vaporwave article that will be published in the Turun ylioppilaslehti in May 2019.