Ravintolan juomalista myynnin tukena
Kaski, Ilona (2019)
Kaski, Ilona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710414
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja Kenkäveron ravintolalle juomalista myynnin tukemiseksi. Lisäksi tavoitteena oli kehittää ravintolan henkilökunnalle tuotekansio valikoimissa olevista juomista tuotetuntemuksen lisäämiseksi. Näillä
kahdella tuotoksella pyritään lisäämään juomien myyntiä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaa käsittelevästä osuudesta ja kahdesta konkreettisesta tuotoksesta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaspalvelua ja myyntiä ravintolan näkökulmasta.
Lisäksi käsitellään juomalistan merkitystä ravintolassa sekä ruoan ja juoman yhdistämisen
perusteita. Kehittämismenetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin avointa haastattelua
henkilökunnan tuotekansion sisältöä kartoittaessa, benchmarkingia eli vertailevaa arviointia
juomalistaa kehittäessä sekä ravintolan palvelupolkua juomalistan merkitystä pohdittaessa.
Tuotokset otetaan käyttöön Kenkäveron ravintolassa kesällä 2019. Henkilökunnan tuotekansio tulostetaan paperisena ravintolaan jokapäiväiseen käyttöön, sekä lähetetään henkilökunnalle sähköisessä muodossa. Asiakkaiden juomalista tulee näkyville Kenkäveron tiskille.
Tuotekansion myötä henkilökunnan tuotetietous ravintolan juomista lisääntyy, ja he voivat
myydä tuotteita entistäkin varmemmin. Asiakkaat saavat käyttöönsä konkreettisen listan,
josta näkee nopealla silmäyksellä ravintolan juomavalikoiman, ja näin on helppo tehdä ostopäätös haluamastaan tuotteesta.
kahdella tuotoksella pyritään lisäämään juomien myyntiä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaa käsittelevästä osuudesta ja kahdesta konkreettisesta tuotoksesta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaspalvelua ja myyntiä ravintolan näkökulmasta.
Lisäksi käsitellään juomalistan merkitystä ravintolassa sekä ruoan ja juoman yhdistämisen
perusteita. Kehittämismenetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin avointa haastattelua
henkilökunnan tuotekansion sisältöä kartoittaessa, benchmarkingia eli vertailevaa arviointia
juomalistaa kehittäessä sekä ravintolan palvelupolkua juomalistan merkitystä pohdittaessa.
Tuotokset otetaan käyttöön Kenkäveron ravintolassa kesällä 2019. Henkilökunnan tuotekansio tulostetaan paperisena ravintolaan jokapäiväiseen käyttöön, sekä lähetetään henkilökunnalle sähköisessä muodossa. Asiakkaiden juomalista tulee näkyville Kenkäveron tiskille.
Tuotekansion myötä henkilökunnan tuotetietous ravintolan juomista lisääntyy, ja he voivat
myydä tuotteita entistäkin varmemmin. Asiakkaat saavat käyttöönsä konkreettisen listan,
josta näkee nopealla silmäyksellä ravintolan juomavalikoiman, ja näin on helppo tehdä ostopäätös haluamastaan tuotteesta.