Jälleenmyyjien mielikuvat luonnonkosmetiikkasarjan lanseerauksesta : Case Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö
Jussila, Jenna (2019)
Jussila, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö -premium luonnonkosmetiikkasarjaa markkinoiva yritys, Detria Oy. Työn tutkimusongelma lähti liikkeelle tuotesarjan lanseerauksesta ja opintoihini liittyvästä käytännön harjoittelustani Detrialla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten jälleenmyyjät suhtautuvat syksyllä 2018 lanseerattuun Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö -sarjaan. Lisäksi pyritään selvittämään, miten tuotesarjan markkinoinnin kohderyhmän määrittelyssä on onnistuttu. Työn tarkoituksena on tuottaa toimeksiantajalle tietoa tuotesarjan lanseerauksen onnistumisesta siltä osin, miten markkinoinnin peruskilpailukeinot onnistuttiin suunnittelemaan ja miten kilpailukeinoja voitaisiin jatkossa kehittää.
Opinnäytetyön tietoperustaan sisältyvät lanseeraus sekä markkinoinnin peruskilpailukeinot eli tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Tutkimusmenetelmänä työssä on hyödynnetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö -tuotesarjan Suomessa toimivia jälleenmyyjiä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla eli haastateltavien vastauksista pyrittiin löytämään yhtenäisiä piirteitä.
Tuloksista ilmeni, että itse tuotteisiin oltiin tyytyväisiä, mutta tuoteominaisuuksista Ecocertiä ja suomalaisia tekijöitä, kuten kotimaisia raaka-aineita ja valmistuspaikkaa, tulisi korostaa enemmän. Pakkausten osalta haastateltavien mielipiteet jakautuivat kahteen osaan, toiset olivat niihin tyytyväisiä ja toiset toivoivat tuotteisiin omintakeisuutta värivalinnoilla. Tuotesarjasta tulisi tiedottaa lisää, jotta ihmiset tietäisivät sarjan, ymmärtäisivät sarjan taustat ja sen, että sarja on osa Globe Hope -brändiä. Brändin selkiyttäminen on siis avainasemassa. Brändiä voidaan selkiyttää Globe Hopen ja Detrian välisellä yhteistyöllä, jatkuvan tyylin ylläpitämisellä ja brändin tarinan kertomisella eri kanavissa. Pitkäaikainen vaikuttajayhteistyö nähtiin keskeisenä keinona sarjan markkinoinnin kehittämisessä. Sosiaalisen median kanavissa on syytä panostaa kuvamateriaaliin, syvälliseen sisältöön ja videoihin. Lisäksi näytepakkauksia toivottiin myynninedistämiseksi. Hinnan osalta huomiota olisi syytä kiinnittää alennusmyyntien välttämiseen tai vähentämiseen, jotta asiakkaille tuotteista syntyvä mielikuva säilyisi premium-tasoisena. Saatavuuden osalta tulisi tarkastella myyntipaikkojen valintaa sekä informoida kuluttajia enemmän jälleenmyyjistä. Lisäksi jälleenmyyjiä olisi hyvä informoida yksityiskohtaisemmin tuoteominaisuuksista ja tuotteiden välisistä eroista myynnin helpottamiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että jälleenmyyjien kuluttaja-asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneet Globe Hope Organic Beauty -sarjan tuotteista tai ovat ostaneet sarjan tuotteita, ovat pääosin 30-50 -vuotiaita naisia. The purpose of the thesis is to give information on how the launch of the product line, Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö, has succeeded. The launch is investigated on how the company has accomplished planning 4Ps of the marketing of the launch. Moreover, the thesis gives proposals how the marketer, Detria, could improve these four marketing methods. The study is commissioned by Detria Oy which operates in the field of natural cosmetics. The company produces its own natural cosmetics but it retails Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö premium natural cosmetics line. The purpose of the study is to investigate the opinions of the retailers on the Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö line, which was launched in autumn 2018. Furthermore, the aim is to examine if the marketer has succeeded in defining the target group.
The research method utilized in the thesis is qualitative. The data was collected through theme interviews. The research consisted of four interviews with five different representatives from retailer companies. The scientific frame for the study consists of launch and marketing mix, which includes product, price, place and promotion. Literature, articles and online resources were used in the thesis.
According to the results of the thesis, retailers were satisfied with the actual products. The product features such as Ecocert certificate and Finnishness were factors that were appreciated and wished to see more on marketing communication. A number of the retailers were satisfied with the product packages but few of them thought packages needed different colors to separate them from the competitors’ packages. Brand clarification is in key position. Long term influencer collaborations were seen as an important tool when developing marketing. On social media channels, the marketer should invest in deep content, good quality photos and videos on how to use the products. Retailers wished for samples since they saw them as a good way to improve sales. Regarding price, the marketer should reduce or avoid discount campaigns in order to maintain the premium image. Moreover, it is important to concentrate on selecting the place of sales. Marketer should inform the consumers better where they can buy the products. Furthermore, retailers should be better informed about the product features and differences between products in the natural cosmetic line. According to the results, the typical consumer buying Globe Hope Organic Beauty products is a woman between 30 and 50 years old.
Opinnäytetyön tietoperustaan sisältyvät lanseeraus sekä markkinoinnin peruskilpailukeinot eli tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Tutkimusmenetelmänä työssä on hyödynnetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin Globe Hope Organic Beauty by Mia Höytö -tuotesarjan Suomessa toimivia jälleenmyyjiä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla eli haastateltavien vastauksista pyrittiin löytämään yhtenäisiä piirteitä.
Tuloksista ilmeni, että itse tuotteisiin oltiin tyytyväisiä, mutta tuoteominaisuuksista Ecocertiä ja suomalaisia tekijöitä, kuten kotimaisia raaka-aineita ja valmistuspaikkaa, tulisi korostaa enemmän. Pakkausten osalta haastateltavien mielipiteet jakautuivat kahteen osaan, toiset olivat niihin tyytyväisiä ja toiset toivoivat tuotteisiin omintakeisuutta värivalinnoilla. Tuotesarjasta tulisi tiedottaa lisää, jotta ihmiset tietäisivät sarjan, ymmärtäisivät sarjan taustat ja sen, että sarja on osa Globe Hope -brändiä. Brändin selkiyttäminen on siis avainasemassa. Brändiä voidaan selkiyttää Globe Hopen ja Detrian välisellä yhteistyöllä, jatkuvan tyylin ylläpitämisellä ja brändin tarinan kertomisella eri kanavissa. Pitkäaikainen vaikuttajayhteistyö nähtiin keskeisenä keinona sarjan markkinoinnin kehittämisessä. Sosiaalisen median kanavissa on syytä panostaa kuvamateriaaliin, syvälliseen sisältöön ja videoihin. Lisäksi näytepakkauksia toivottiin myynninedistämiseksi. Hinnan osalta huomiota olisi syytä kiinnittää alennusmyyntien välttämiseen tai vähentämiseen, jotta asiakkaille tuotteista syntyvä mielikuva säilyisi premium-tasoisena. Saatavuuden osalta tulisi tarkastella myyntipaikkojen valintaa sekä informoida kuluttajia enemmän jälleenmyyjistä. Lisäksi jälleenmyyjiä olisi hyvä informoida yksityiskohtaisemmin tuoteominaisuuksista ja tuotteiden välisistä eroista myynnin helpottamiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että jälleenmyyjien kuluttaja-asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneet Globe Hope Organic Beauty -sarjan tuotteista tai ovat ostaneet sarjan tuotteita, ovat pääosin 30-50 -vuotiaita naisia.
The research method utilized in the thesis is qualitative. The data was collected through theme interviews. The research consisted of four interviews with five different representatives from retailer companies. The scientific frame for the study consists of launch and marketing mix, which includes product, price, place and promotion. Literature, articles and online resources were used in the thesis.
According to the results of the thesis, retailers were satisfied with the actual products. The product features such as Ecocert certificate and Finnishness were factors that were appreciated and wished to see more on marketing communication. A number of the retailers were satisfied with the product packages but few of them thought packages needed different colors to separate them from the competitors’ packages. Brand clarification is in key position. Long term influencer collaborations were seen as an important tool when developing marketing. On social media channels, the marketer should invest in deep content, good quality photos and videos on how to use the products. Retailers wished for samples since they saw them as a good way to improve sales. Regarding price, the marketer should reduce or avoid discount campaigns in order to maintain the premium image. Moreover, it is important to concentrate on selecting the place of sales. Marketer should inform the consumers better where they can buy the products. Furthermore, retailers should be better informed about the product features and differences between products in the natural cosmetic line. According to the results, the typical consumer buying Globe Hope Organic Beauty products is a woman between 30 and 50 years old.