Opiskelijan hyvinvoinnin tukeminen elämäntapamuutokseen valmentavaa opintojaksoa kehittämällä
Pihlajamäki, Tiina (2018)
Pihlajamäki, Tiina
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078124
Tiivistelmä
Terveet elämäntavat ovat tärkeä osa opiskelijan hyvinvointia. Ne vaikuttavat kykyyn opiskella ja muodostavat myös pohjan tulevalle terveydelle sekä työkyvylle. Terveiden käyttäytymismallien omaksuminen ja ylläpitäminen voi kuitenkin olla haastavaa opiskelijan arjessa, jolloin tähän tarvitaan tukea.
Opinnäytetyössä kehitettiin elämäntapamuutokseen liittyvä opintojakso osaksi Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelua tukevien opintojen tarjontaa. Lisäksi arvioitiin sen toimivuutta toteutuksesta saadun palautteen sekä reflektiomenetelmien perusteella. Tarkoituksena oli pyrkiä edistämään ryhmään osallistuneiden opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tukemalla sekä terveiden että arvojen mukaisten valintojen tekemistä arjessa. Opintojakson kehittämisen pohjalla oli psykologisen joustavuuden lisäämiseen perustuva arvo- ja hyväksyntäpohjainen muutosinterventiomalli.
Työssä saatiin viitteitä siitä, että arvo- ja hyväksyntäpohjaisen ryhmäintervention avulla voidaan tukea opiskelijoiden arvojen mukaista ja terveyttä edistävää muutosprosessia. Tietoisuus omaan hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä lisääntyi, ja pysähtyminen näiden asioiden äärelle koettiin tärkeäksi. Pieniä elämäntapamuutoksia myös tehtiin opintojakson aikana. Palautteiden ja keskustelujen perusteella pääteltiin, että oikean kohderyhmän saavuttaminen on tärkeää, jos halutaan vielä paremmin edistää elämäntapamuutoksia. Tähän keinoja voisivat olla opintojakson kuvauksen selkiyttäminen ja osallistujien sitouttaminen ennakkotehtävän avulla. Lisäksi lähityöskentelyn painotus tällä opintojaksolla verkko-oppimisen sijaan koettiin tarpeellisena.
Opinnäytetyössä kehitettiin elämäntapamuutokseen liittyvä opintojakso osaksi Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelua tukevien opintojen tarjontaa. Lisäksi arvioitiin sen toimivuutta toteutuksesta saadun palautteen sekä reflektiomenetelmien perusteella. Tarkoituksena oli pyrkiä edistämään ryhmään osallistuneiden opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tukemalla sekä terveiden että arvojen mukaisten valintojen tekemistä arjessa. Opintojakson kehittämisen pohjalla oli psykologisen joustavuuden lisäämiseen perustuva arvo- ja hyväksyntäpohjainen muutosinterventiomalli.
Työssä saatiin viitteitä siitä, että arvo- ja hyväksyntäpohjaisen ryhmäintervention avulla voidaan tukea opiskelijoiden arvojen mukaista ja terveyttä edistävää muutosprosessia. Tietoisuus omaan hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä lisääntyi, ja pysähtyminen näiden asioiden äärelle koettiin tärkeäksi. Pieniä elämäntapamuutoksia myös tehtiin opintojakson aikana. Palautteiden ja keskustelujen perusteella pääteltiin, että oikean kohderyhmän saavuttaminen on tärkeää, jos halutaan vielä paremmin edistää elämäntapamuutoksia. Tähän keinoja voisivat olla opintojakson kuvauksen selkiyttäminen ja osallistujien sitouttaminen ennakkotehtävän avulla. Lisäksi lähityöskentelyn painotus tällä opintojaksolla verkko-oppimisen sijaan koettiin tarpeellisena.