Unettomuuden lääkkeettömän hoidon osaamisen kehittäminen hoitajille : Unikoulutoteutuksena
Lahtinen, Kati (2019)
Lahtinen, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710310
Tiivistelmä
Unettomuus on kansanterveydellisesti merkittävä riski ja sen hallittavuuteen on kiinnitettävä tulevaisuudessa erityistä huomiota. Hoitokäytänteet vaativat kehittämistä ja uudistumista siten, että ne ovat paremmin kaikkien saavutettavissa laadukkaina ja tehokkaina.
Unettomuutta voidaan hoitaa menestyksekkäästi lääkkeettömällä hoidolla sisällyttäen käyttäytymismenetelmiä, joita hoitajat voivat käyttää perusterveydenhuollossa. Aikuisten Unikoulu -malli on työkirjaan ja ohjaajan opastukseen perustuva kognitiivis-behavioraalinen unettomuuden lääkkeettömän hoidon kokonaisuus. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli Unikoulu-mallin avulla kehittää hoitajille unettomuuden lääkkeettömän hoidon osaamista strukturoidun, suhteellisen helposti omaksuttavan ja laadukkaan koulutuksen avulla. Tavoitteena oli lisäksi tuottaa kehittyneempi Unikoulu-malli unettomuuden lääkkeettömän hoidon ja hoitajien osaamisen kehittämiseen.
Unikoulu-malli kokemuksellisen oppimisen menetelmänä muodosti uudenlaisen oppimisympäristön, joka yhdisti teorian ja käytännön oppimisprosessiksi. Soveltavan tutkimuksen avulla tunnistettiin osaamisen tiedollinen ja taidollinen hallinta, osaamisen hallintaan vaikuttavat tekijät ja soveltava osaaminen. Tutkimusaineisto koostui perus- ja erikoissairaanhoidon hoitajien (n=8) teemahaastatteluista ja oppimispäiväkirjoista. Kokemuksellisessa oppimisessa näyttäytyivät yksilön omakohtaisen kokemuksen ja osaamisen lisäksi oppimisyhteisö.
Kehittämisprojekti tuotti opetuksen nauhoitusten ja yhteistyöskentelyn avulla kehittyneemmän Unikoulu-mallin. Mallin kuvaaminen ja rakenteelliset muutokset selkeyttivät ohjatun työkirjatyöskentelyn kokonaisuutta avaten unettomuuden kognitiivis-behavioraalista hoitoa laajempia kognitiiviselle psykoterapialle ominaisia elementtejä sekä motivoivan haastattelun ja ratkaisukeskeisen lähestymistavan tekniikoita. Unikoulu-mallissa hoitajilta edellytetään ymmärrystä työkirjan sisällöstä, aktiivista tukemista työkirjan täyttämisessä ja lomakkeiden seurantavaikutuksista.
Kehittämisprojektin tuotoksena rakentunut Unikoulu-malli mahdollistaa hoitajien unettomuuden lääkkeettömän hoidon osaamisen kehittämiseen. Kattavalla ja selkeällä mallilla voidaan osaamisen kehittämisen keinoin edesauttaa hoidon integroitumista terveyspalvelujen eri tasoille parantaen hoidon saatavuutta ja tasalaatuisuutta. Insomnia is significant risk in public health care and therefore needs to be taken in excessive consideration in the future. Treatment methods need to be improved and renewed so that their reachability is better with more qualified and more effective.
Insomnia can be treated successfully with CBT-I which can also be used by nurses in primary health care. The Sleep School- model for adults is an entity which consists of a worksheet and nurse’s guidance and both are based on CBT-I. The aim of this development project was to improve nurses’ skills in CBT-I by using the Sleep School model which is a structured, good quality and relatively easy to learn. One aim as well was to develop a more improved model of the Sleep School to be utilized in the skills development of nurses.
The Sleep School model as experimental learning created a new learning environment which combined theory and practice. By the means of applied study, it was possible to identify knowledge in expertise, factors in learning and the skills in practice. Study material included focus group interviews and learning diaries of primary and secondary nurses. Individual experiences and skills together with learning community were detected in experimental learning.
The result of this development project was more improved model of the Sleep School by teaching recordings and co-operative learning. Model description and structural changes clarified the nurse instructed worksheet. The Sleep School represents more cognitive-psychoterapeutical elements than cognitive-behavioral. Also motivational interviewing and solution-focused approach are involved in this method. Understanding the contents of worksheet, active support in filling in the information into the worksheet and the consequential effects of the diagnostic sheets are the requirements for the nurses in the Sleep School model.
As a result of this development project the Sleep School model creates the circumstances to improve CBT-I skills of nurses. Teaching by using covering and clear models the integration of treatment in health services was improved resulting in the availability of the treatment and more standardized quality.
Unettomuutta voidaan hoitaa menestyksekkäästi lääkkeettömällä hoidolla sisällyttäen käyttäytymismenetelmiä, joita hoitajat voivat käyttää perusterveydenhuollossa. Aikuisten Unikoulu -malli on työkirjaan ja ohjaajan opastukseen perustuva kognitiivis-behavioraalinen unettomuuden lääkkeettömän hoidon kokonaisuus. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli Unikoulu-mallin avulla kehittää hoitajille unettomuuden lääkkeettömän hoidon osaamista strukturoidun, suhteellisen helposti omaksuttavan ja laadukkaan koulutuksen avulla. Tavoitteena oli lisäksi tuottaa kehittyneempi Unikoulu-malli unettomuuden lääkkeettömän hoidon ja hoitajien osaamisen kehittämiseen.
Unikoulu-malli kokemuksellisen oppimisen menetelmänä muodosti uudenlaisen oppimisympäristön, joka yhdisti teorian ja käytännön oppimisprosessiksi. Soveltavan tutkimuksen avulla tunnistettiin osaamisen tiedollinen ja taidollinen hallinta, osaamisen hallintaan vaikuttavat tekijät ja soveltava osaaminen. Tutkimusaineisto koostui perus- ja erikoissairaanhoidon hoitajien (n=8) teemahaastatteluista ja oppimispäiväkirjoista. Kokemuksellisessa oppimisessa näyttäytyivät yksilön omakohtaisen kokemuksen ja osaamisen lisäksi oppimisyhteisö.
Kehittämisprojekti tuotti opetuksen nauhoitusten ja yhteistyöskentelyn avulla kehittyneemmän Unikoulu-mallin. Mallin kuvaaminen ja rakenteelliset muutokset selkeyttivät ohjatun työkirjatyöskentelyn kokonaisuutta avaten unettomuuden kognitiivis-behavioraalista hoitoa laajempia kognitiiviselle psykoterapialle ominaisia elementtejä sekä motivoivan haastattelun ja ratkaisukeskeisen lähestymistavan tekniikoita. Unikoulu-mallissa hoitajilta edellytetään ymmärrystä työkirjan sisällöstä, aktiivista tukemista työkirjan täyttämisessä ja lomakkeiden seurantavaikutuksista.
Kehittämisprojektin tuotoksena rakentunut Unikoulu-malli mahdollistaa hoitajien unettomuuden lääkkeettömän hoidon osaamisen kehittämiseen. Kattavalla ja selkeällä mallilla voidaan osaamisen kehittämisen keinoin edesauttaa hoidon integroitumista terveyspalvelujen eri tasoille parantaen hoidon saatavuutta ja tasalaatuisuutta.
Insomnia can be treated successfully with CBT-I which can also be used by nurses in primary health care. The Sleep School- model for adults is an entity which consists of a worksheet and nurse’s guidance and both are based on CBT-I. The aim of this development project was to improve nurses’ skills in CBT-I by using the Sleep School model which is a structured, good quality and relatively easy to learn. One aim as well was to develop a more improved model of the Sleep School to be utilized in the skills development of nurses.
The Sleep School model as experimental learning created a new learning environment which combined theory and practice. By the means of applied study, it was possible to identify knowledge in expertise, factors in learning and the skills in practice. Study material included focus group interviews and learning diaries of primary and secondary nurses. Individual experiences and skills together with learning community were detected in experimental learning.
The result of this development project was more improved model of the Sleep School by teaching recordings and co-operative learning. Model description and structural changes clarified the nurse instructed worksheet. The Sleep School represents more cognitive-psychoterapeutical elements than cognitive-behavioral. Also motivational interviewing and solution-focused approach are involved in this method. Understanding the contents of worksheet, active support in filling in the information into the worksheet and the consequential effects of the diagnostic sheets are the requirements for the nurses in the Sleep School model.
As a result of this development project the Sleep School model creates the circumstances to improve CBT-I skills of nurses. Teaching by using covering and clear models the integration of treatment in health services was improved resulting in the availability of the treatment and more standardized quality.