Småbarns ensamhet och gemenskap
Johansson, Marecia; Lehtinen, Daniela; Malmberg, Jenny; Mattsson, Linda; Mård, Susanne; Parkkonen, Paula; Rönnholm, Mikael; Sundström, Jennie (2019)
Johansson, Marecia
Lehtinen, Daniela
Malmberg, Jenny
Mattsson, Linda
Mård, Susanne
Parkkonen, Paula
Rönnholm, Mikael
Sundström, Jennie
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610204
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar ensamhet och gemenskap på ett allmänt plan hos målgruppen, barn i ålder 0 till 5 år. Målgruppen benämns som småbarn i arbetet. Examensarbetet är ett förhandsprojekt för en församling i Helsingfors som görs i samarbete med Yrkeshögskolan Novia i Åbo. Ensamhet kan ses som ett problem och definieras på olika sätt. Syftet med examensarbetet är att utarbeta en forskningsöversikt kring ensamhet och gemenskap hos småbarn samt att utföra en kartläggning över svenskspråkiga verksamheter i Helsingfors som minskar ensamheten och främjar gemenskapen hos småbarnsfamiljer.
Arbetets frågeställningar är följande: Vilka teman eller faktorer lyfter forskningen fram gällande småbarns ensamhet? Vilka teman eller faktorer lyfter forskningen upp som viktiga för att främja gemenskapen hos småbarn? Vilka verksamhetsformer kan användas för att förebygga småbarnsfamiljers ensamhet och främja småbarnsfamiljernas gemenskap?
Metoden som använts i arbetet är induktiv innehållsanalys. Återkommande teman i forskningarna som är relevanta för målgruppen och för arbetet är social och emotionell ensamhet, beteendeproblem, vänskap samt daghemmets roll för småbarn. Analysen har gjorts genom tematisering av forskningsartiklarna. Resultaten visar att icke självvald ensamhet kan ha en negativ effekt på småbarn, beteende problem kan relateras till ensamhet och social kompetens är en viktig förebyggande faktor för ensamhet. Verksamhetsformer har valts utgående från forskningsresultaten och enligt kartläggningen erbjuder Helsingfors stad och även tredje sektorn svenskspråkig verksamhet för småbarnsfamiljer.
Arbetets frågeställningar är följande: Vilka teman eller faktorer lyfter forskningen fram gällande småbarns ensamhet? Vilka teman eller faktorer lyfter forskningen upp som viktiga för att främja gemenskapen hos småbarn? Vilka verksamhetsformer kan användas för att förebygga småbarnsfamiljers ensamhet och främja småbarnsfamiljernas gemenskap?
Metoden som använts i arbetet är induktiv innehållsanalys. Återkommande teman i forskningarna som är relevanta för målgruppen och för arbetet är social och emotionell ensamhet, beteendeproblem, vänskap samt daghemmets roll för småbarn. Analysen har gjorts genom tematisering av forskningsartiklarna. Resultaten visar att icke självvald ensamhet kan ha en negativ effekt på småbarn, beteende problem kan relateras till ensamhet och social kompetens är en viktig förebyggande faktor för ensamhet. Verksamhetsformer har valts utgående från forskningsresultaten och enligt kartläggningen erbjuder Helsingfors stad och även tredje sektorn svenskspråkig verksamhet för småbarnsfamiljer.