Empowerment-inriktat arbete med barn
Lund, Jenny (2019)
Lund, Jenny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610143
Tiivistelmä
Detta examensarbete, Empowerment-orienterat arbete med barn, är ursprungligen utvecklat i samarbete med projektet Där nöden är störst-diakoni på svenska. Syftet med examensarbetet är att få en djupare förståelse för hur man kan jobba mer empowerment- inriktat i arbetet med barn.
I början var examensarbetet starkare kopplat till Cable, som står för Community Action Based Learning for Empowerment och har som syfte att bygga gemenskap och ökad känsla av empowerment via handledda gruppträffar. Då det kommer till CABLE och barn är metoderna man använder i arbetet anpassade till ålder och mognadsnivå till skillnad då man jobbar med vuxna.
Examensarbetet grundar sig på teoretisk litteratur och annan relevant forskning för barns välmående samt empowerment och Cable. Nyckelord som använts är bland annat empowerment, barn och ensamstående föräldrar, resursförstärkning och resurser. Examensarbetets frågeställningar är följande; vad eller vilka faktorer påverkar barnens empowerment? Hur kunde Cable- modellen utvecklas för att stöda barnens empowerment?
Resultatet av litteraturgenomgången är en Cable-inspirerad modell för empowerment-orienterat arbete med barn i tre till fem års åldern. Tanken med modellen är att den skall utföras som gruppverksamhet så delaktigheten stärks och kamratstödsverksamheten understöds.
I början var examensarbetet starkare kopplat till Cable, som står för Community Action Based Learning for Empowerment och har som syfte att bygga gemenskap och ökad känsla av empowerment via handledda gruppträffar. Då det kommer till CABLE och barn är metoderna man använder i arbetet anpassade till ålder och mognadsnivå till skillnad då man jobbar med vuxna.
Examensarbetet grundar sig på teoretisk litteratur och annan relevant forskning för barns välmående samt empowerment och Cable. Nyckelord som använts är bland annat empowerment, barn och ensamstående föräldrar, resursförstärkning och resurser. Examensarbetets frågeställningar är följande; vad eller vilka faktorer påverkar barnens empowerment? Hur kunde Cable- modellen utvecklas för att stöda barnens empowerment?
Resultatet av litteraturgenomgången är en Cable-inspirerad modell för empowerment-orienterat arbete med barn i tre till fem års åldern. Tanken med modellen är att den skall utföras som gruppverksamhet så delaktigheten stärks och kamratstödsverksamheten understöds.