Luontokasvatus varhaiskasvatuksessa : luontoretkiä integroidussa pienryhmässä
Kotila, Elina; Salmi, Petra (2019)
Kotila, Elina
Salmi, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610151
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin kuusi luontoretkeä 3–5-vuotiaiden lasten integroidussa pienryhmässä eräässä päiväkodissa. Päiväkodin nimeä ei opinnäytetyössä mainita lasten tunnistettavuuden välttämiseksi. Tarkoituksena luontoretkien avulla oli tuoda uusia ideoita ja keinoja luontokasvatuksen vahvistamiseksi ryhmässä. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin luontokasvatus tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli myös tuoda esille, miten luontoa voidaan hyödyntää oppimisympäristönä. Lopputuotoksena luontoretkiltä koottiin yhteen luonnossa toteutettuja leikkejä ja menetelmiä, jotka olivat toimivia pienryhmässä.
Tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja teemahaastattelut. Havainnoinnin tukena käytettiin havainnointilomaketta ja videointia. Teemahaastattelua käytettiin asiantuntijahaastattelussa sekä päiväkotiryhmän työntekijöiden alku- ja loppuhaastatteluissa. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että luonto toimii rauhoittavana ja keskittymistä tukevana oppimisympäristönä. Luontokasvatusta toteutettaessa ohjaajan on tärkeää olla sensitiivinen, luoda turvallinen ilmapiiri ryhmälle sekä huomioida kaikkien lasten yksilölliset tarpeet. Luontokasvatus tukee lapsen vuorovaikutustaitoja ja ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen mukaan, luonnossa järjestettävällä pedagogisella toiminnalla voidaan tukea lasten erilaisia tuen tarpeita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevan varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen sisältämät oppimisen alueet voidaan toteuttaa monipuolisesti luonnossa.
Tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja teemahaastattelut. Havainnoinnin tukena käytettiin havainnointilomaketta ja videointia. Teemahaastattelua käytettiin asiantuntijahaastattelussa sekä päiväkotiryhmän työntekijöiden alku- ja loppuhaastatteluissa. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että luonto toimii rauhoittavana ja keskittymistä tukevana oppimisympäristönä. Luontokasvatusta toteutettaessa ohjaajan on tärkeää olla sensitiivinen, luoda turvallinen ilmapiiri ryhmälle sekä huomioida kaikkien lasten yksilölliset tarpeet. Luontokasvatus tukee lapsen vuorovaikutustaitoja ja ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen mukaan, luonnossa järjestettävällä pedagogisella toiminnalla voidaan tukea lasten erilaisia tuen tarpeita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevan varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen sisältämät oppimisen alueet voidaan toteuttaa monipuolisesti luonnossa.