Työhyvinvoinnin kehittäminen Neste Häijäällä
Kilpeläinen, Sanna (2019)
Kilpeläinen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajan työntekijöiden työhyvinvoinnin tila ja tehdä sen pohjalta kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi työpaikalla.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin alkusyksystä koko henkilöstölle, myös kausityöntekijöille. Kysely kartoitti tilan-teen työpaikalla, jonka pohjalta valikoitu teoria-aineiston pääkohdat sekä mahdolliset kehittämiskohteet toimeksiantajalla.
Opinnäytetyön tutkimuksen päätavoite oli kartoittaa työhyvinvoinnin tila ja antaa sen pohjalta kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle. Ennen työhyvinvoinnin kehittämistä tutkittiin teoria aineistoa ja sen merkitystä työnantajalle että työntekijälle. Työhyvinvoinnintilan kartoittamiseen käytetyn kyselyn pohjalta valikoitui kehittämiskohteet toimeksiantajalla.
Kyselyn tuloksissa tuli ilmi monia hyvällä mallilla olevia asioita sekä vielä kehittämistä vaativia toimia. Toimeksiantajalla on muuttuva määrä työntekijöitä kaudesta riippuen, mikä tuo vaikeuttaa työhyvinvoinnin tasalaatuista parantamista. Kyselyssä nousi kehittämistä vaativiksi toimiksi työstressin vähentäminen sekä työn arvostuksen lisääminen. Näiden asioiden parantamiseksi annan kehittämisehdotuksia työn lopulla. Toimeksiantaja ja työyhteisö saavat opinnäytetyön kautta mahdollisuuden keskustella työhyvinvoinnista avoimesti työpaikalla ja parantaa toimintaa jatkossa.
Työhyvinvoinnin kehittäminen on pitkäaikainen prosessi ja tämän opinnäytteen avulla päästään aloittamaan sekä laajentamaan hyvinvointia työntekijöiden keskuudessa. Toimeksiantajalla on mahdollisuus jatkossa järjestää kyselyitä, palavereita sekä ottaa kehityskeskusteluissa puheeksi työhyvinvoinnintila työntekijöiden keskuudessa. Kun asiaan kiinnitetään enemmän huomiota, tulee muutoksia tapahtumaan myös itsestään myönteisempään suuntaan.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin alkusyksystä koko henkilöstölle, myös kausityöntekijöille. Kysely kartoitti tilan-teen työpaikalla, jonka pohjalta valikoitu teoria-aineiston pääkohdat sekä mahdolliset kehittämiskohteet toimeksiantajalla.
Opinnäytetyön tutkimuksen päätavoite oli kartoittaa työhyvinvoinnin tila ja antaa sen pohjalta kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle. Ennen työhyvinvoinnin kehittämistä tutkittiin teoria aineistoa ja sen merkitystä työnantajalle että työntekijälle. Työhyvinvoinnintilan kartoittamiseen käytetyn kyselyn pohjalta valikoitui kehittämiskohteet toimeksiantajalla.
Kyselyn tuloksissa tuli ilmi monia hyvällä mallilla olevia asioita sekä vielä kehittämistä vaativia toimia. Toimeksiantajalla on muuttuva määrä työntekijöitä kaudesta riippuen, mikä tuo vaikeuttaa työhyvinvoinnin tasalaatuista parantamista. Kyselyssä nousi kehittämistä vaativiksi toimiksi työstressin vähentäminen sekä työn arvostuksen lisääminen. Näiden asioiden parantamiseksi annan kehittämisehdotuksia työn lopulla. Toimeksiantaja ja työyhteisö saavat opinnäytetyön kautta mahdollisuuden keskustella työhyvinvoinnista avoimesti työpaikalla ja parantaa toimintaa jatkossa.
Työhyvinvoinnin kehittäminen on pitkäaikainen prosessi ja tämän opinnäytteen avulla päästään aloittamaan sekä laajentamaan hyvinvointia työntekijöiden keskuudessa. Toimeksiantajalla on mahdollisuus jatkossa järjestää kyselyitä, palavereita sekä ottaa kehityskeskusteluissa puheeksi työhyvinvoinnintila työntekijöiden keskuudessa. Kun asiaan kiinnitetään enemmän huomiota, tulee muutoksia tapahtumaan myös itsestään myönteisempään suuntaan.