Katseenseurantatekniikan hyödyntäminen elektronisessa urheilussa
Vattula, Jani (2019)
Vattula, Jani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159948
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun kehitysyksikkö Clever Simulation Entertainment (CSE). CSE on erikoistunut virtuaalitodellisuuteen (VR) ja lisättyyn todellisuuteen (AR) pohjautuviin sovelluksiin sekä hyötypeleihin. Uutena tutkimus- ja kehityssuuntana yksiköllä on ollut elektroninen urheilu sekä erilaiset pelaajamittaukset.
Työn tavoitteena oli kehittää CSE:n uuteen elektronisen urheilun pelaajan mittausjärjestelmään katseenseurantakomponentti. Katseenseurannan avulla mitattavat silmänliikkeet ovat yksi pelitilanteen aikana mitattavista kilpapelaajan fysiologisista ominaisuuksista. Katseenseurantakomponentin tarkoituksena on toimia linkkinä katseenseurantalaitteiden sekä mittausohjelmiston ja pelaaja-analyysien välillä.
Katseenseurantatekniikkaa käytetään apuna laajalti, esimerkiksi mainoskuvien vaikuttavuuden tai erilaisten käyttöliittymien toimivuuden tutkimuksessa. Elektroninen urheilu on nuori ala, eikä kilpapelaajiin liittyen ei ole vielä tehty paljoa tutkimustyötä. Katseenseurantatutkimus on yksi keino tarkkailla kilpapelaajan visuaalista tarkkaavaisuutta pelitilanteen aikana. Katseenseurantaa hyödyntämällä voidaan esimerkiksi arvioida, kuinka usein ja tehokkaasti pelaaja hankkii tietoa ottelusta pelin visuaalisen käyttöliittymän kautta. Tällainen arviointi voi johtaa esimerkiksi uudenlaisten valmennusmetodien kehitykseen.
Työssä kehitettiin kokonaisuudessaan yksi mittausjärjestelmän datakomponenteista. Muita komponentteja ovat esimerkiksi syke- sekä ruudunkaappauskomponentti. Katseenseurantakomponentti vastaa eri katseenseurantalaitteiden tunnistamisesta, niihin yhdistämisestä sekä katsedatan keräämisestä sekä valmistelusta palvelimelle lähetystä varten. Komponentti voidaan muokata toimimaan minkä tahansa pelin tai ohjelman kanssa konfiguraatiotiedostojen avulla.
Komponentin testausta varten kehitettiin myös PDF-raportointityökalu, jolla tallennettua katsedataa voidaan tutkia. Testeissä havaittiin pieniä puutteita työssä käytettyjen Gazepoint- ja Pupil-katseenseurantalaitteiden toiminnassa. Ohjelmisto sekä komponentti itsessään toimivat moitteettomasti.
Aikaansaannoksena syntyi hyvin toimiva osa kilpapelaajan mittausjärjestelmään. Tulevaisuudessa sitä hyödynnetään elektronisen urheilun tutkimuksessa sekä kilpapelaaja-analyyseissä.
Työn tavoitteena oli kehittää CSE:n uuteen elektronisen urheilun pelaajan mittausjärjestelmään katseenseurantakomponentti. Katseenseurannan avulla mitattavat silmänliikkeet ovat yksi pelitilanteen aikana mitattavista kilpapelaajan fysiologisista ominaisuuksista. Katseenseurantakomponentin tarkoituksena on toimia linkkinä katseenseurantalaitteiden sekä mittausohjelmiston ja pelaaja-analyysien välillä.
Katseenseurantatekniikkaa käytetään apuna laajalti, esimerkiksi mainoskuvien vaikuttavuuden tai erilaisten käyttöliittymien toimivuuden tutkimuksessa. Elektroninen urheilu on nuori ala, eikä kilpapelaajiin liittyen ei ole vielä tehty paljoa tutkimustyötä. Katseenseurantatutkimus on yksi keino tarkkailla kilpapelaajan visuaalista tarkkaavaisuutta pelitilanteen aikana. Katseenseurantaa hyödyntämällä voidaan esimerkiksi arvioida, kuinka usein ja tehokkaasti pelaaja hankkii tietoa ottelusta pelin visuaalisen käyttöliittymän kautta. Tällainen arviointi voi johtaa esimerkiksi uudenlaisten valmennusmetodien kehitykseen.
Työssä kehitettiin kokonaisuudessaan yksi mittausjärjestelmän datakomponenteista. Muita komponentteja ovat esimerkiksi syke- sekä ruudunkaappauskomponentti. Katseenseurantakomponentti vastaa eri katseenseurantalaitteiden tunnistamisesta, niihin yhdistämisestä sekä katsedatan keräämisestä sekä valmistelusta palvelimelle lähetystä varten. Komponentti voidaan muokata toimimaan minkä tahansa pelin tai ohjelman kanssa konfiguraatiotiedostojen avulla.
Komponentin testausta varten kehitettiin myös PDF-raportointityökalu, jolla tallennettua katsedataa voidaan tutkia. Testeissä havaittiin pieniä puutteita työssä käytettyjen Gazepoint- ja Pupil-katseenseurantalaitteiden toiminnassa. Ohjelmisto sekä komponentti itsessään toimivat moitteettomasti.
Aikaansaannoksena syntyi hyvin toimiva osa kilpapelaajan mittausjärjestelmään. Tulevaisuudessa sitä hyödynnetään elektronisen urheilun tutkimuksessa sekä kilpapelaaja-analyyseissä.