Nainen uutiskuvassa – henkilökuvan valintaa ohjailevat tekijät STT:n asiakasmedioissa
Haili, Aino (2019)
Haili, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149722
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee sitä, kuinka uutistoimisto STT:n asiakkaat käyttävät jutuissaan kuvia naisista sekä mitkä tekijät ohjaavat toimittajia henkilökuvavalinnassa. STT:n osana toimii Lehtikuva, jonka kuvia STT myy asiakkailleen. Tutkimuksen kohteena on kaksi STT:n asiakasta, jotka käyttävät Lehtikuvan palveluja: MTV Uutiset sekä Hufvudstadsbladet. Tutkimuksessa keskitytään näiden kahden median verkkoetusivuihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, noudattavatko tutkittavat mediat ja STT:n asiakkaat länsimaisia sukupuoliroolien normeja uutiskuvituksissaan. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia perusteita toimittajilla on tekemilleen kuvavalinnoille sekä sitä, kuinka tietoisia valinnat ovat. Käsittelen työssäni naiskuvaa kummassakin toimituksessa ja sitä, kuinka aktiivisen keskustelun aihe se kummassakin mediatalossa on. Selvitän, miten asiakkaat kokevat Lehtikuvan henkilökuvatarjonnan ja näkyykö sukupuoli siinä.
Päämetodini tutkimuksessa on STT:n asiakkaiden haastattelut sekä ennen haastatteluja tehty seuranta. Haastateltaviksi valikoituivat neljä henkilöä, jotka ovat työssään päivittäin tekemisissä valokuvan kanssa. Ennen haastatteluja tein esiselvityksen, jossa seurasin kummankin median verkkoetusivuja. Opinnäytetyö on tehty syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana. Seitsemän satunnaista seurantapäivää jakautuivat sekä syksylle että keväälle. Haastattelut toteutin helmi-maaliskuussa 2019. Haastattelujen ohessa annoin haastateltavilleni tehtävän, jossa heidän tuli valita pääkuvia ja perustella valintojaan konkreettisesti.
Haastattelujen aikana tuli ilmi, etteivät toimittajat työssään juuri mieti perusteita kuvavalinnalle, mutta kysyttäessä he osaavat kuitenkin eritellä syitä melko tarkastikin. Haastateltavien mielipiteet jakautuivat tasan siitä, vaikuttaako sukupuoli henkilökuvan valintaan. Keskustelujen aikana tuli ilmi, että Hufvudstadsbladetin toimituksessa sukupuolikysymys ja erityisesti naisnäkökulma on aktiivisen keskustelun aihe, ja asialle on asetettu selkeitä tavoitteita. MTV Uutisissa vastaavaa keskustelua ei ole käyty ja haastateltavat kokivat, ettei sille ole oikeastaan tarvetta.
Sekä MTV Uutisten, että Hufvudstadsbladetin toimittajat toivoivat, että Lehtikuvalta olisi saatavilla monipuolisempia ja mielenkiintoisempia henkilökuvia. Asiakkaat olivat kuitenkin yleisesti tyytyväisiä Lehtikuvan henkilökuvien laatuun.
Hufvudstadsbladetin asiakkaat toivovat, että Lehtikuvan kuvatarjonnassa olisi paremmin materiaalia myös naisurheilusta, joka on selkeästi aliedustettuna tarjonnassa. MTV Uutisten toimittajien mukaan sukupuoli näkyy Lehtikuvan tarjonnassa tiettyinä toistuvina stereotypioina lähinnä perhettä koskevissa aiheissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, noudattavatko tutkittavat mediat ja STT:n asiakkaat länsimaisia sukupuoliroolien normeja uutiskuvituksissaan. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia perusteita toimittajilla on tekemilleen kuvavalinnoille sekä sitä, kuinka tietoisia valinnat ovat. Käsittelen työssäni naiskuvaa kummassakin toimituksessa ja sitä, kuinka aktiivisen keskustelun aihe se kummassakin mediatalossa on. Selvitän, miten asiakkaat kokevat Lehtikuvan henkilökuvatarjonnan ja näkyykö sukupuoli siinä.
Päämetodini tutkimuksessa on STT:n asiakkaiden haastattelut sekä ennen haastatteluja tehty seuranta. Haastateltaviksi valikoituivat neljä henkilöä, jotka ovat työssään päivittäin tekemisissä valokuvan kanssa. Ennen haastatteluja tein esiselvityksen, jossa seurasin kummankin median verkkoetusivuja. Opinnäytetyö on tehty syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana. Seitsemän satunnaista seurantapäivää jakautuivat sekä syksylle että keväälle. Haastattelut toteutin helmi-maaliskuussa 2019. Haastattelujen ohessa annoin haastateltavilleni tehtävän, jossa heidän tuli valita pääkuvia ja perustella valintojaan konkreettisesti.
Haastattelujen aikana tuli ilmi, etteivät toimittajat työssään juuri mieti perusteita kuvavalinnalle, mutta kysyttäessä he osaavat kuitenkin eritellä syitä melko tarkastikin. Haastateltavien mielipiteet jakautuivat tasan siitä, vaikuttaako sukupuoli henkilökuvan valintaan. Keskustelujen aikana tuli ilmi, että Hufvudstadsbladetin toimituksessa sukupuolikysymys ja erityisesti naisnäkökulma on aktiivisen keskustelun aihe, ja asialle on asetettu selkeitä tavoitteita. MTV Uutisissa vastaavaa keskustelua ei ole käyty ja haastateltavat kokivat, ettei sille ole oikeastaan tarvetta.
Sekä MTV Uutisten, että Hufvudstadsbladetin toimittajat toivoivat, että Lehtikuvalta olisi saatavilla monipuolisempia ja mielenkiintoisempia henkilökuvia. Asiakkaat olivat kuitenkin yleisesti tyytyväisiä Lehtikuvan henkilökuvien laatuun.
Hufvudstadsbladetin asiakkaat toivovat, että Lehtikuvan kuvatarjonnassa olisi paremmin materiaalia myös naisurheilusta, joka on selkeästi aliedustettuna tarjonnassa. MTV Uutisten toimittajien mukaan sukupuoli näkyy Lehtikuvan tarjonnassa tiettyinä toistuvina stereotypioina lähinnä perhettä koskevissa aiheissa.