Pedagoginen dokumentointi Haapajärven varhaiskasvatuksessa
Kolehmainen, Kirsi (2019)
Kolehmainen, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149703
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitystyö pedagogisesta dokumentoinnista Haapajärven varhaiskasvatuksessa. Aiheena pedagoginen dokumentointi on varsin ajankohtainen, sillä uusi 1.8.2017 voimaan tullut varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostaa pedagogisen dokumentoinnin olevan varhaiskasvatuksen toiminnan perusta. Lisäksi selvitystyölle oli tarvetta Haapajärven varhaiskasvatuksen Kasvattajan käsikirja projektiin. Työn keskeinen tavoite on koostaa ja selventää mitä tarkoittaa pedagoginen dokumentointi Haapajärven varhaiskasvatuksessa, sekä miten sitä hyödynnetään toiminnan suunnittelussa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, Haapajärven varhaiskasvattajille pidetystä esitelmästä kyselyn tulosten pohjalta, sekä Haapajärven varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta pedagogisen dokumentoinnin yhteenvedosta, joka linkitetään Kasvattajan käsikirjaan. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, minkä toteutin sähköpostikyselyllä, joka suunnattiin Haapajärven varhaiskasvatuksessa työskenteleville lastentarhanopettajille.
Tuloksista kävi ilmi, että Haapajärven varhaiskasvatuksessa pedagoginen dokumentointi nähdään jatkuvana työmenetelmänä, jossa lapsi nähdään yksilönä ja jonka tavoitteena on tuoda esille lapsen kasvu, kehitys, oppiminen ja oivaltaminen myönteisellä tavalla. Lisäksi pedagoginen dokumentointi nähdään keinona tehdä varhaiskasvatus näkyväksi. Vaikka pedagoginen dokumentointi koettiin Haapajärven varhaiskasvatuksessa hyödyllisenä ja tärkeänä, niin myös haasteita menetelmän käyttöön liittyen löytyi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, Haapajärven varhaiskasvattajille pidetystä esitelmästä kyselyn tulosten pohjalta, sekä Haapajärven varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta pedagogisen dokumentoinnin yhteenvedosta, joka linkitetään Kasvattajan käsikirjaan. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, minkä toteutin sähköpostikyselyllä, joka suunnattiin Haapajärven varhaiskasvatuksessa työskenteleville lastentarhanopettajille.
Tuloksista kävi ilmi, että Haapajärven varhaiskasvatuksessa pedagoginen dokumentointi nähdään jatkuvana työmenetelmänä, jossa lapsi nähdään yksilönä ja jonka tavoitteena on tuoda esille lapsen kasvu, kehitys, oppiminen ja oivaltaminen myönteisellä tavalla. Lisäksi pedagoginen dokumentointi nähdään keinona tehdä varhaiskasvatus näkyväksi. Vaikka pedagoginen dokumentointi koettiin Haapajärven varhaiskasvatuksessa hyödyllisenä ja tärkeänä, niin myös haasteita menetelmän käyttöön liittyen löytyi.