Mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistäminen
Heinonen, Janne (2019)
Heinonen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämisen seurauksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mediakasvatusprojektin kokemusten avulla selvittää, miten mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistäminen vaikuttaa mediakasvatusprosessiin ja sen laatuun. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli selvittää, mitä vaikutuksia mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämisellä on mediakasvatusprosessiin. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä kyselylomaketta.
Vuosina 2017-2018 toteutettu Irralliset-mediakasvatusprojekti toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun, Business Tampereen, Yleisradion ja Tampereen ilmaisutaidon lukion yhteistyönä. Mediakasvatusprojektin päämääränä oli viedä elokuvadramaturgiaa lukiolaisten ulottuville ja luoda samalla uutta nuorten kokemuksista lähtöisin olevaa audiovisuaalista sisältöä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tarkempaa tietoa mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämiseen liittyvien haasteiden luonteesta ja pystyttiin kartoittamaan niitä vaikutuksia, joita näiden yhdistämisellä on mediakasvatuksen laatuun.
Tulosten mukaan keskeisimmiksi haasteiksi nousivat tiukka aikataulutus ja nopeasti muuttunut toteutustapa. Jotta mediakasvatuksen tavoitteet ammattimaisessa elokuvatuotannossa toteutuisivat, pitää varsinaisen lopputulokseen tähtäävän elokuvateon lisäksi varata aikaa myös tekemisen jatkuvaan analysoimiseen, osallistaa elokuvatuotannon työryhmää ohjatusti ja suunnitellusti mediakasvatukseen sekä rajata mediakasvatuksen sisällöt järkevästi. Ammattimainen elokuvatuotanto pyrkii valmiiseen lopputulokseen, kun taas mediakasvatus pyrkii prosessin aikana syntyvään oivallukseen ja kasvamiseen.
Vuosina 2017-2018 toteutettu Irralliset-mediakasvatusprojekti toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun, Business Tampereen, Yleisradion ja Tampereen ilmaisutaidon lukion yhteistyönä. Mediakasvatusprojektin päämääränä oli viedä elokuvadramaturgiaa lukiolaisten ulottuville ja luoda samalla uutta nuorten kokemuksista lähtöisin olevaa audiovisuaalista sisältöä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tarkempaa tietoa mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämiseen liittyvien haasteiden luonteesta ja pystyttiin kartoittamaan niitä vaikutuksia, joita näiden yhdistämisellä on mediakasvatuksen laatuun.
Tulosten mukaan keskeisimmiksi haasteiksi nousivat tiukka aikataulutus ja nopeasti muuttunut toteutustapa. Jotta mediakasvatuksen tavoitteet ammattimaisessa elokuvatuotannossa toteutuisivat, pitää varsinaisen lopputulokseen tähtäävän elokuvateon lisäksi varata aikaa myös tekemisen jatkuvaan analysoimiseen, osallistaa elokuvatuotannon työryhmää ohjatusti ja suunnitellusti mediakasvatukseen sekä rajata mediakasvatuksen sisällöt järkevästi. Ammattimainen elokuvatuotanto pyrkii valmiiseen lopputulokseen, kun taas mediakasvatus pyrkii prosessin aikana syntyvään oivallukseen ja kasvamiseen.