Räiskettä ja rapinaa : tanssijoiden tuottamat rytmit tanssiteoksen pohjana
Honkanen, Mirva (2019)
Honkanen, Mirva
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149619
Tiivistelmä
Tämä työ on kirjoitettu osana Turun AMK:n tanssinopettajan tutkinnon opinnäytetyötä. Opinnäytteen taiteellinen osa on kahdentoista tanssijan tanssiteos ”Ko-Ke-Ma”, joka esitetään Köydet irti! -opinnäytetyöfestivaaleilla 7.‒11.5.2019.
Opinnäytetyön kirjallinen osio tutkii rytmien ja kehorytmiikan käyttöä ryhmälähtöisesti tuotetun tanssiteoksen perustana. Työssä pyritään vastamaan siihen, millaiset harjoitteet toimivat rytmiikan opetuksessa ja miten ryhmälähtöisyyttä voidaan hyödyntää tanssiteoksen luomisessa. Kirjoittaja lähestyy näitä kysymyksiä kuvaamalla oman taiteellisen opinnäytetyönsä prosessia.
Opinnäytetyössä esitellään ensin teoriaa taideteon luomisen lähtökohdiksi valikoituneista käsitteistä, kehorytmiikasta ja ryhmälähtöisyydestä. Kirjoittaja käyttää käsitteiden esittelyssä niin lähdemateriaaleista saatuja tietoja kuin omia kokemuksiaankin. Sen jälkeen opinnäytetyö avaa kirjoittajan taiteellisen työn prosessia yleisellä tasolla. Prosessikuvaus on jaettu kolmeen eri osioon, alkuvaiheeseen, materiaalinluomisvaiheeseen ja kokoamisvaiheeseen.
Prosessikuvauksen jälkeen siirrytään lukuun, jossa kerrotaan tarkemmin harjoitteista, joita kirjoittaja on käyttänyt taiteellisen opinnäytetyönsä harjoituksissa. Harjoitteet on jaettu kolmeen eri kategoriaan niiden käyttötarkoituksen perusteella. Jokaisesta kategoriasta esitellään muutama harjoite tarkemmin, jotta lukijalle selviää, minkä tyyppisiä harjoitteita kirjoittaja on käyttänyt taideteoksensa luomisen apuna. Kirjoittaja arvioi harjoitteiden toimivuutta omien havaintojensa ja tanssijoille teetetyn kyselyn vastausten perusteella. Työn liitteenä olevassa kyselylomakkeessa tiedustellaan eri harjoitteiden hyödyllisyyttä sekä tarpeellisuutta lopputulosta eli taiteellista opinnäytetyötä ajatellen. Lopun yhteenvedossa kirjoittaja kertoo omia tuntemuksiaan prosessista, sekä pohtii, miten prosessin aikana saatuja havaintoja voidaan käyttää myös tulevaisuudessa. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work “KoKeMa” for twelve dancers. The choreography is presented at the Köydet irti! festival on 7.‒11.5.2019.
This thesis explores the use of rhythms and body percussion as a basis of a dance choreography that is produced with the devising method. The goal is to describe what kind of exercises are useful when teaching rhythms to dancers and study how to use devising method in creating a dance piece. The writer delves into these topics by describing the process of her final artistic
work.
The thesis begins by explaining some theory behind the two major starting points of the final artistic work: body percussion and the devising method. The writer uses written sources as well as her own experiences in doing this. Next, the thesis presents the process of the artistic work on a general level. This presentation is divided into three parts: the beginning of the journey, the material creating phase and the composition phase.
After this the writer delves deeper into some of the exercises she has presented to the group during the process of making the choreography. The exercises are divided into three categories depending on their function regarding the process. In every category a couple of exercises are presented with more detail, so that the reader will have a clearer picture of the exercises used in the making of the dance piece. The writer evaluates the usefulness of the exercises based on her own observations and the answers her dancers have given in a survey concerning the exercises. In the survey form there are questions about the usefulness and necessity of the exercises regarding the final artistic work. The survey form is attached at the end of this thesis. In the summary at the end the writer tells about her own feelings regarding the process and ponders how to use the observations she has made during the process in the future.
Opinnäytetyön kirjallinen osio tutkii rytmien ja kehorytmiikan käyttöä ryhmälähtöisesti tuotetun tanssiteoksen perustana. Työssä pyritään vastamaan siihen, millaiset harjoitteet toimivat rytmiikan opetuksessa ja miten ryhmälähtöisyyttä voidaan hyödyntää tanssiteoksen luomisessa. Kirjoittaja lähestyy näitä kysymyksiä kuvaamalla oman taiteellisen opinnäytetyönsä prosessia.
Opinnäytetyössä esitellään ensin teoriaa taideteon luomisen lähtökohdiksi valikoituneista käsitteistä, kehorytmiikasta ja ryhmälähtöisyydestä. Kirjoittaja käyttää käsitteiden esittelyssä niin lähdemateriaaleista saatuja tietoja kuin omia kokemuksiaankin. Sen jälkeen opinnäytetyö avaa kirjoittajan taiteellisen työn prosessia yleisellä tasolla. Prosessikuvaus on jaettu kolmeen eri osioon, alkuvaiheeseen, materiaalinluomisvaiheeseen ja kokoamisvaiheeseen.
Prosessikuvauksen jälkeen siirrytään lukuun, jossa kerrotaan tarkemmin harjoitteista, joita kirjoittaja on käyttänyt taiteellisen opinnäytetyönsä harjoituksissa. Harjoitteet on jaettu kolmeen eri kategoriaan niiden käyttötarkoituksen perusteella. Jokaisesta kategoriasta esitellään muutama harjoite tarkemmin, jotta lukijalle selviää, minkä tyyppisiä harjoitteita kirjoittaja on käyttänyt taideteoksensa luomisen apuna. Kirjoittaja arvioi harjoitteiden toimivuutta omien havaintojensa ja tanssijoille teetetyn kyselyn vastausten perusteella. Työn liitteenä olevassa kyselylomakkeessa tiedustellaan eri harjoitteiden hyödyllisyyttä sekä tarpeellisuutta lopputulosta eli taiteellista opinnäytetyötä ajatellen. Lopun yhteenvedossa kirjoittaja kertoo omia tuntemuksiaan prosessista, sekä pohtii, miten prosessin aikana saatuja havaintoja voidaan käyttää myös tulevaisuudessa.
This thesis explores the use of rhythms and body percussion as a basis of a dance choreography that is produced with the devising method. The goal is to describe what kind of exercises are useful when teaching rhythms to dancers and study how to use devising method in creating a dance piece. The writer delves into these topics by describing the process of her final artistic
work.
The thesis begins by explaining some theory behind the two major starting points of the final artistic work: body percussion and the devising method. The writer uses written sources as well as her own experiences in doing this. Next, the thesis presents the process of the artistic work on a general level. This presentation is divided into three parts: the beginning of the journey, the material creating phase and the composition phase.
After this the writer delves deeper into some of the exercises she has presented to the group during the process of making the choreography. The exercises are divided into three categories depending on their function regarding the process. In every category a couple of exercises are presented with more detail, so that the reader will have a clearer picture of the exercises used in the making of the dance piece. The writer evaluates the usefulness of the exercises based on her own observations and the answers her dancers have given in a survey concerning the exercises. In the survey form there are questions about the usefulness and necessity of the exercises regarding the final artistic work. The survey form is attached at the end of this thesis. In the summary at the end the writer tells about her own feelings regarding the process and ponders how to use the observations she has made during the process in the future.