Blender Freestyle Tyylitellyn 3D-grafiikan työvälineenä
Aoia, Linda (2019)
Aoia, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139572
Tiivistelmä
3D-grafiikan yleistyiminen kaupalliseen käyttöön on tuonut uusia työkaluja monille aloille. 3D-grafiikkaa nykyään käytetään videopeleissä, simulaatioissa, visuaalisissa havainnollistuksissa, animaatioissa ja elokuvien erikoisefekteissä. 3D-grafiikan tyylittelyä viivojen keinoin löytyy niin videopeleissä kuin animaatioissakin.
Tehtävänä oli tutustua Blender 3D-ohjelman ääriviivoja tuottavaan toimintoon, Freestyleen. Tavoitteena saada ymmärrys Freestylen toimintojen käytöstä ja siitä minkälaisia lopputuloksia ne tuottavat.
Toteutus tapana oli kehittämistyö. Työ tehtiin graafikon näkökulmasta. Opinnäytetyö jakaantui kolmeen osioon. Ensimmäisessä käytiin läpi Freestylen teoriaa. Toisessa osiossa tutkittiin Freestyleä käytännössä havannoiden toimintoja. Kolmannessa vaiheessa johtopäätöksenä tuotettiin 3D-renderöinti.
Teoriaosiossa käytiin läpi, kuinka Freestylen toiminnot toimivat. Mitä toimintoja Freestyle sisältää ja mitä asetuksia, määritelmiä ja parametreja toiminnot tarvitsevat toimiakseen.
Tuloksena oli käytännön havainnollistus siitä, kuinka toimintoja käytetään ja miltä toimintojen tuottamat piirrot näyttävät.
Johtopäätöksenä käytettiin Freestyleä tyyllitellyn 3D-mallinnoksen kuvan renderöintiin ja käytiin läpi, kuinka Freestyleä käytettiin kuvan lopputuloksen aikaansaamiseksi vaihe vaiheelta.
Tehtävänä oli tutustua Blender 3D-ohjelman ääriviivoja tuottavaan toimintoon, Freestyleen. Tavoitteena saada ymmärrys Freestylen toimintojen käytöstä ja siitä minkälaisia lopputuloksia ne tuottavat.
Toteutus tapana oli kehittämistyö. Työ tehtiin graafikon näkökulmasta. Opinnäytetyö jakaantui kolmeen osioon. Ensimmäisessä käytiin läpi Freestylen teoriaa. Toisessa osiossa tutkittiin Freestyleä käytännössä havannoiden toimintoja. Kolmannessa vaiheessa johtopäätöksenä tuotettiin 3D-renderöinti.
Teoriaosiossa käytiin läpi, kuinka Freestylen toiminnot toimivat. Mitä toimintoja Freestyle sisältää ja mitä asetuksia, määritelmiä ja parametreja toiminnot tarvitsevat toimiakseen.
Tuloksena oli käytännön havainnollistus siitä, kuinka toimintoja käytetään ja miltä toimintojen tuottamat piirrot näyttävät.
Johtopäätöksenä käytettiin Freestyleä tyyllitellyn 3D-mallinnoksen kuvan renderöintiin ja käytiin läpi, kuinka Freestyleä käytettiin kuvan lopputuloksen aikaansaamiseksi vaihe vaiheelta.