Digitaidot nuorten toimijuuden tukena
Räisänen, Katriina (2019)
Räisänen, Katriina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139505
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa kehitetään uutta työmuotoa työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten digitaitojen vahvistamiseksi. Tarve nuorten digitaitojen vahvistamiselle on huomattu heidän kanssaan työskenneltäessä sekä aiheesta tehdyissä tutkimuksissa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Työn tavoitteena on ottaa osaa keskusteluun yhteiskunnan polarisoitumisen ehkäisemisestä nuorten toimijuutta tukien, ja olla osaltaan katkaisemassa syrjäytymiseen johtavia kehityssuuntia.
Työn teoreettinen viitekehys kytkeytyy toimijuuteen, valtaan ja osallisuuteen. Kyseessä on toimintatutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tutkimuksellisessa osuudessa käytetty monipuolinen aineisto on hankittu osallistuvan toimintatutkimuksen toteutuksen aikana havainnoinnin, tutkimuspäiväkirjan, lomakekyselyiden ja testien avulla. Opinnäytetyössä kerrotaan digitaitovalmennuksen kehittämisestä ja arvioidaan tehtyä kehittämistyötä ja sen vaikutusta nuorten digitaitojen kehittymiseen peilaten valmennuksen tuloksia kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin.
Teemoittelun tuloksena aineistosta erityisesti esille nousseita tuloksia olivat nuorten 1) innostuksen ja kiinnostuksen lisääntyminen, 2) oman osaamisen ja sen puutteiden tunnistamisen kehittyminen sekä 3) uuden oppiminen. Digitaitoprojektin ajalta kerätty aineisto osoitti toiminnan vaikuttavuuden ja sen, että osana valmennustyötä voidaan nuorten kanssa käsitellä ja kehittää näitä asioita.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön Vamos ja työllisyys -palvelut. Työn toiminnallinen osuus on toteutettu Vamos Helsingissä osana starttityöpajaryhmän toimintaa keväällä 2018. Vamoksen tarkoitus on tukea työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia 16–29-vuotiaita nuoria kohti työ- ja koulutuspolkuja.
Työn teoreettinen viitekehys kytkeytyy toimijuuteen, valtaan ja osallisuuteen. Kyseessä on toimintatutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tutkimuksellisessa osuudessa käytetty monipuolinen aineisto on hankittu osallistuvan toimintatutkimuksen toteutuksen aikana havainnoinnin, tutkimuspäiväkirjan, lomakekyselyiden ja testien avulla. Opinnäytetyössä kerrotaan digitaitovalmennuksen kehittämisestä ja arvioidaan tehtyä kehittämistyötä ja sen vaikutusta nuorten digitaitojen kehittymiseen peilaten valmennuksen tuloksia kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin.
Teemoittelun tuloksena aineistosta erityisesti esille nousseita tuloksia olivat nuorten 1) innostuksen ja kiinnostuksen lisääntyminen, 2) oman osaamisen ja sen puutteiden tunnistamisen kehittyminen sekä 3) uuden oppiminen. Digitaitoprojektin ajalta kerätty aineisto osoitti toiminnan vaikuttavuuden ja sen, että osana valmennustyötä voidaan nuorten kanssa käsitellä ja kehittää näitä asioita.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön Vamos ja työllisyys -palvelut. Työn toiminnallinen osuus on toteutettu Vamos Helsingissä osana starttityöpajaryhmän toimintaa keväällä 2018. Vamoksen tarkoitus on tukea työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia 16–29-vuotiaita nuoria kohti työ- ja koulutuspolkuja.