Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikuttavuus
Heinonen, Julia; Katila, Sanni (2019)
Heinonen, Julia
Katila, Sanni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hevostoiminta Laukin asiakastyytyväisyyttä sekä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikuttavuutta. Tutkimuksessa asiakastyytyväisyyttä ja toiminnan vaikuttavuutta selvitettiin kolmelta ryhmältä: asiakkaalta, heidän huoltajiltaan sekä asiakkaan toimintaan lähettäneeltä yhteistyötaholta. Opinnäytetyö tarjoaa tärkeää tietoa Hevostoiminta Laukille hevostoimintatyön kehittämiseen, asiakastyytyväisyyden lisäämiseen sekä toiminnan vaikuttavuuden parantamiseen. Tutkimustuloksia voi hyödyntää myös muissa vastaavissa yrityksissä, jossa tarjotaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan palveluja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kuntoutuksesta, sosiaalisesta kuntoutuksesta, sosiaalipedagogiikasta, sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä vaikuttavuudesta. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa oli sekä kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselyitä oli kolme erilaista, jokaiselle vastaajaryhmälle suunnattu, mutta kuitenkin sisällöltään pääosin sama. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja teemoittelulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että asiakkaat, huoltajat sekä yhteistyötahot kokevat hevostoiminnan pääosin hyväksi kuntoutusmuodoksi. Asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palveluntarjoajan toimintaan vastausten perusteella, sillä yhdestäkään vastauksesta ei tullut esille toiminnasta epämiellyttäviä asioita. Tutkimustuloksista ei noussut minkään vastaajaryhmän kohdalla esiin vakavaa tyytymättömyyttä tai hälyttäviä puutteita liittyen Hevostoiminta Laukin toimintaan. Vastausten perusteella voidaan päätellä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan olevan vaikuttavuudeltaan hyvää. Tutkimustulokset kertovat, että asiakkaiden itsensä mukaan hevostoiminnalla on positiivinen vaikutus varsinkin mielialaan sekä itsetuntoon liittyviin asioihin, myös huoltajien vastaukset tukevat nuorien mielipidettä toiminnan positiivisista vaikutuksista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kuntoutuksesta, sosiaalisesta kuntoutuksesta, sosiaalipedagogiikasta, sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä vaikuttavuudesta. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa oli sekä kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselyitä oli kolme erilaista, jokaiselle vastaajaryhmälle suunnattu, mutta kuitenkin sisällöltään pääosin sama. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja teemoittelulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että asiakkaat, huoltajat sekä yhteistyötahot kokevat hevostoiminnan pääosin hyväksi kuntoutusmuodoksi. Asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palveluntarjoajan toimintaan vastausten perusteella, sillä yhdestäkään vastauksesta ei tullut esille toiminnasta epämiellyttäviä asioita. Tutkimustuloksista ei noussut minkään vastaajaryhmän kohdalla esiin vakavaa tyytymättömyyttä tai hälyttäviä puutteita liittyen Hevostoiminta Laukin toimintaan. Vastausten perusteella voidaan päätellä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan olevan vaikuttavuudeltaan hyvää. Tutkimustulokset kertovat, että asiakkaiden itsensä mukaan hevostoiminnalla on positiivinen vaikutus varsinkin mielialaan sekä itsetuntoon liittyviin asioihin, myös huoltajien vastaukset tukevat nuorien mielipidettä toiminnan positiivisista vaikutuksista.