Kuluttajan oikeudet verkkokaupassa
Sinkkonen, Samppa (2019)
Sinkkonen, Samppa
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139463
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä etämyynti on yleisesti ja mitä eri muotoja sillä on sekä millaisia oikeuksia kuluttajalla on verkkokaupassa. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan uuden tavaran kauppaa. Suomalaiset käyttävät nykyisin paljon verkkokauppoja ostosten tekemiseen, joten aihe on hyvin ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty lainoppia. Lainopin keskeisimpänä tehtävänä on selvittää, mikä on voimassa olevan oikeuden sisältö kulloinkin käsiteltävässä oikeusongelmassa. Toisena tehtävänä on systematisointi eli voimassa olevan oikeuden jäsentäminen. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty lakia, lain esitöitä, oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta.
Kuluttajan oikeudet uuden tavaran kaupassa ja verkkokaupassa määräytyvät pitkälti kuluttajansuojalain (38/1978) 5. ja 6. luvun mukaan. Verkkokaupassa tehdyt sopimukset ovat etämyyntisopimuksia. Sopimus on näin ollen tehty jotain etäviestintä käyttäen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä. Tavaran kauppaa koskevat yleiset kuluttajan oikeudet, kuten yleinen virhesäännös, pätevät myös verkkokaupassa, mutta keskeisimpänä oikeutena etämyynnissä kuluttajalla on peruuttamisoikeus.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty lainoppia. Lainopin keskeisimpänä tehtävänä on selvittää, mikä on voimassa olevan oikeuden sisältö kulloinkin käsiteltävässä oikeusongelmassa. Toisena tehtävänä on systematisointi eli voimassa olevan oikeuden jäsentäminen. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty lakia, lain esitöitä, oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta.
Kuluttajan oikeudet uuden tavaran kaupassa ja verkkokaupassa määräytyvät pitkälti kuluttajansuojalain (38/1978) 5. ja 6. luvun mukaan. Verkkokaupassa tehdyt sopimukset ovat etämyyntisopimuksia. Sopimus on näin ollen tehty jotain etäviestintä käyttäen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä. Tavaran kauppaa koskevat yleiset kuluttajan oikeudet, kuten yleinen virhesäännös, pätevät myös verkkokaupassa, mutta keskeisimpänä oikeutena etämyynnissä kuluttajalla on peruuttamisoikeus.