Yhdessä isoiksi : Järvenpään seurakunnan isostoiminnan kolmannen vuosikurssin materiaali tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Kinisjärvi, Jemina (2019)
Kinisjärvi, Jemina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli kehittää isoskoulutukseen vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sisältävä materiaalipaketti. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Järvenpään seurakunnan nuorisotyön kanssa. Materiaalipakettia voidaan hyödyntää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työssä.
Opinnäytetyö koostuu raportista, Yhdessä isoiksi -oppaasta ja sen liitteistä. Opinnäytetyön teoreettisia lähtökohtia ovat muun muassa isostoiminta, tunnetaidot sekä vuorovaikutustaidot. Työssä kartoitettiin Järvenpään seurakunnan isostoiminnan erityispiirteitä ja sen historiaa. Opinnäytetyöraportissa on kuvattu opinnäytetyöprosessia suunnittelusta arviointiin. Prosessin kuvauksessa käsitellään tarkemmin Yhdessä isoiksi -oppaan prosessin kulku, joka sisältää kuvauksen Järvenpään seurakunnan nuorisotyönohjaajien sekä isostoiminnan toisen vuoden isosten haastatteluista.
Yhdessä isoiksi -opas luotiin yhteistyökumppanin toiveiden sekä työelämässä tehtyjen havaintojen pohjalta. Opas tarkastelee vuorovaikutustarpeita, joita nuori voi tarvita, kun hän työskentelee isosena laajasti eri ikä- ja kohderyhmien kanssa. Järvenpään seurakunnassa toimii nelivuotinen isoskoulutus, jonka kolmannella vuosikurssilla käsitellään vuorovaikutustaitoja. Tarkoituksena on, että uusi materiaali vastaisi paremmin isosen tarpeita, kun hän kohtaa erilaisia vuorovaikutushaasteita ja mahdollisesti ennalta ehkäistä ristiriitatilanteita, mutta samalla auttaa hänen kasvussaan osana seurakuntaa.
Yhdessä isoiksi -oppaan sisältö on jaettu neljään ylälukuun, joiden alla on yksittäiset teemoittain kirjoitetut luvut. Luku alkaa teoriakokonaisuudella, jonka jälkeen on harjoitteet. Harjoitteen tekstissä lukee selkeästi, jos se tarvitsee erityistilan tai välineitä. Harjoitteen lopuksi on usein purkua varten muutamia kysymyksiä, joiden avulla voidaan herättää keskustelua. Harjoitteet on valittu monipuolisuuden vuoksi, osa harjoitteista on keskustelua, osa taas luovia tai toiminnallisia. Harjoitteiden valinnassa on mahdollista huomioida ryhmän koko ja kehityskaari, sillä harjoitteita on niin yksilö-, pari- kuin ryhmätyöskentelyinä.
Opinnäytetyö koostuu raportista, Yhdessä isoiksi -oppaasta ja sen liitteistä. Opinnäytetyön teoreettisia lähtökohtia ovat muun muassa isostoiminta, tunnetaidot sekä vuorovaikutustaidot. Työssä kartoitettiin Järvenpään seurakunnan isostoiminnan erityispiirteitä ja sen historiaa. Opinnäytetyöraportissa on kuvattu opinnäytetyöprosessia suunnittelusta arviointiin. Prosessin kuvauksessa käsitellään tarkemmin Yhdessä isoiksi -oppaan prosessin kulku, joka sisältää kuvauksen Järvenpään seurakunnan nuorisotyönohjaajien sekä isostoiminnan toisen vuoden isosten haastatteluista.
Yhdessä isoiksi -opas luotiin yhteistyökumppanin toiveiden sekä työelämässä tehtyjen havaintojen pohjalta. Opas tarkastelee vuorovaikutustarpeita, joita nuori voi tarvita, kun hän työskentelee isosena laajasti eri ikä- ja kohderyhmien kanssa. Järvenpään seurakunnassa toimii nelivuotinen isoskoulutus, jonka kolmannella vuosikurssilla käsitellään vuorovaikutustaitoja. Tarkoituksena on, että uusi materiaali vastaisi paremmin isosen tarpeita, kun hän kohtaa erilaisia vuorovaikutushaasteita ja mahdollisesti ennalta ehkäistä ristiriitatilanteita, mutta samalla auttaa hänen kasvussaan osana seurakuntaa.
Yhdessä isoiksi -oppaan sisältö on jaettu neljään ylälukuun, joiden alla on yksittäiset teemoittain kirjoitetut luvut. Luku alkaa teoriakokonaisuudella, jonka jälkeen on harjoitteet. Harjoitteen tekstissä lukee selkeästi, jos se tarvitsee erityistilan tai välineitä. Harjoitteen lopuksi on usein purkua varten muutamia kysymyksiä, joiden avulla voidaan herättää keskustelua. Harjoitteet on valittu monipuolisuuden vuoksi, osa harjoitteista on keskustelua, osa taas luovia tai toiminnallisia. Harjoitteiden valinnassa on mahdollista huomioida ryhmän koko ja kehityskaari, sillä harjoitteita on niin yksilö-, pari- kuin ryhmätyöskentelyinä.