Asumisen paloturvallisuuteen vaikuttavat ratkaisut talopaketin valintakriteereiksi
Leino, Ilpo (2019)
Leino, Ilpo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139435
Tiivistelmä
Suurin osa Suomessa vuosittain rakennettavista omakotitaloista tehdään talopaketeista. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, millaisia mielikuvia paloturvallisuudesta muodostuu, kun asiakas tutustuu talovalikoimaan. Tämä tutustumisvaihe luo pohjan niille asioille, joita tulevan talon suunnittelun jatkossa otetaan huomioon. Inhimillisen päätöksenteon resurssit ovat rajalliset ja niihin vaikuttavat erilaiset ajattelun oikopolut, joita käytetään usein huomaamatta. Päätökset voivat olla vinoutuneita, jolloin ne johtavat virheelliseen lopputulokseen. Päätöksentekoon ja valintoihin liittyvien toimintamallien, rajoitusten ja virhemahdollisuuksien huomioiminen osana myyntiprosessia mahdollistaa sekä asiakkaan että yrityksen edun yhdistämisen uudella turvallisuutta edistävällä tavalla.
Talopaketin myynti voidaan kiteyttää kolmeen vaiheeseen: tutustuminen, tapaaminen ja toimeksianto. Tutustumisvaiheessa käydään valmistajien verkkosivuilla vertailemassa erilaisia talomalleja ja toimitussisältöjä. Käyttäytymistaloustieteessä huomioidaan päätöksentekoon liittyvät inhimilliset piirteet ja pyritään tukemaan ihmisiä parempien päätösten tekemisessä. Samalla yritetään ehkäistä erilaisten ajattelun vinoumien aiheuttamia ongelmia. Tässä työssä hyödynnetään käyttäytymistaloustieteen keinoja talopakettiin liittyvien paloturvallisuusasioiden tuomiseksi osaksi valintaprosessia.
Työssä analysoidaan 18 suurimman talopakettivalmistajan verkkosivut. Tapaustutkimuksessa haetaan tietoa siitä, miten turvallisuus näkyy talopakettien sisällön tai rakentamisen vaiheiden kuvauksissa. Kunkin verkkosivun kohdalla muodostetaan tarkistuslistan avulla systemaattinen näkemys siitä, millaisia mielikuvia paloturvallisuudesta rakentuu tutustumisvaiheessa oleville asiakkaille. Havainnot on koottu taulukkoon, josta ne ovat selkeästi nähtävillä.
Keskeisimpänä tuloksena on se, että paloturvallisuus ei näyttäydy omana kokonaisuutenaan tai edes helposti löytyvinä mainintoina yhdenkään talovalmistajan verkkosivulla. Tämän havainnon perusteella annetaan 22 päätöksenteon ilmiöihin perustuvaa ehdotusta talopaketin myyntiprosessin kehittämiseksi turvallisuusasiat huomioivaan suuntaan. Työ sisältää myös esimerkin kokonaisen toimintakonseptin rakentamisesta uuden turvallisuusorientoituneen toimintamallin ympärille.
Kehittämisehdotuksia käsitellään myös taloteollisuutta laajemmasta näkökulmasta. Turvallisuuden voisi huomioida myös rahoituksessa tai kiinteistönvälityksessä. Lisää tietoa ja tutkimusta tarvitaan, jotta ymmärrettäisiin paremmin millaisia mahdollisuuksia käyttäytymiseen ja päätöksentekoon liittyvien asioiden huomioiminen tarjoaa hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen muissakin yhteyksissä.
Talopaketin myynti voidaan kiteyttää kolmeen vaiheeseen: tutustuminen, tapaaminen ja toimeksianto. Tutustumisvaiheessa käydään valmistajien verkkosivuilla vertailemassa erilaisia talomalleja ja toimitussisältöjä. Käyttäytymistaloustieteessä huomioidaan päätöksentekoon liittyvät inhimilliset piirteet ja pyritään tukemaan ihmisiä parempien päätösten tekemisessä. Samalla yritetään ehkäistä erilaisten ajattelun vinoumien aiheuttamia ongelmia. Tässä työssä hyödynnetään käyttäytymistaloustieteen keinoja talopakettiin liittyvien paloturvallisuusasioiden tuomiseksi osaksi valintaprosessia.
Työssä analysoidaan 18 suurimman talopakettivalmistajan verkkosivut. Tapaustutkimuksessa haetaan tietoa siitä, miten turvallisuus näkyy talopakettien sisällön tai rakentamisen vaiheiden kuvauksissa. Kunkin verkkosivun kohdalla muodostetaan tarkistuslistan avulla systemaattinen näkemys siitä, millaisia mielikuvia paloturvallisuudesta rakentuu tutustumisvaiheessa oleville asiakkaille. Havainnot on koottu taulukkoon, josta ne ovat selkeästi nähtävillä.
Keskeisimpänä tuloksena on se, että paloturvallisuus ei näyttäydy omana kokonaisuutenaan tai edes helposti löytyvinä mainintoina yhdenkään talovalmistajan verkkosivulla. Tämän havainnon perusteella annetaan 22 päätöksenteon ilmiöihin perustuvaa ehdotusta talopaketin myyntiprosessin kehittämiseksi turvallisuusasiat huomioivaan suuntaan. Työ sisältää myös esimerkin kokonaisen toimintakonseptin rakentamisesta uuden turvallisuusorientoituneen toimintamallin ympärille.
Kehittämisehdotuksia käsitellään myös taloteollisuutta laajemmasta näkökulmasta. Turvallisuuden voisi huomioida myös rahoituksessa tai kiinteistönvälityksessä. Lisää tietoa ja tutkimusta tarvitaan, jotta ymmärrettäisiin paremmin millaisia mahdollisuuksia käyttäytymiseen ja päätöksentekoon liittyvien asioiden huomioiminen tarjoaa hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämiseen muissakin yhteyksissä.