Marketing framework for aftersales and suggestions for further development
Papinoja, Tomi (2019)
Papinoja, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139423
Tiivistelmä
Jälkimyynti on monelle yritykselle haastavaa alasta riippumatta. Jälkimyynnin tar-
koituksena on tehdä tuottoa tuotteen tai laitteen koko elinkaaren ajan tarjoamalla
ratkaisuita, jotka hyödyntävät asiakasta ensioston jälkeen, esimerkiksi myymällä
varaosia tai teknistä tukea. Jälkimyynnin haasteina ovat mm. vaihteleva ja arvaa-
maton kysyntä sekä suurien tietomäärien hallinta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus
on luoda case -yritykselle jälkimyynnin raamit markkinointiin, sekä konkreettinen
ja ytimekäs toimintasuunnitelma tulevaa kehitystä silmällä pitäen.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu ensiarvoisimpiin markki-
noinnin teorioihin, kuten palvelu- ja suhdemarkkinointiteoriaan, organisaation os-
tokäyttäytymiseen, sekä täydentäviin artikkeleihin, jotka syventävät teoreettista vii-
tekehystä jälkimyynnin kannalta. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisen
työnä, hyödyntäen semi-strukturoitua haastattelua tiedonkeruu menetelmänä.
Tutkimuksen tuloksena case -yritykselle luotiin markkinoinnin viitekehys joka tu-
kee systemaattisesti jälkimarkkinaprosesseja. Keskeisimpinä kehityksen kohteina
nousi esiin seuraavat kehityskohteet: jälkimyyntiprosessien kartoitus ja kehitys, jäl-
kimyynnin markkinoinnin tiedonhallinnan kehittäminen, tiedon jako organisaation
sisällä, ja pyrkimys saavuttaa syvempiä synergioita asiakkaiden sekä toimittajien
kesken.
koituksena on tehdä tuottoa tuotteen tai laitteen koko elinkaaren ajan tarjoamalla
ratkaisuita, jotka hyödyntävät asiakasta ensioston jälkeen, esimerkiksi myymällä
varaosia tai teknistä tukea. Jälkimyynnin haasteina ovat mm. vaihteleva ja arvaa-
maton kysyntä sekä suurien tietomäärien hallinta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus
on luoda case -yritykselle jälkimyynnin raamit markkinointiin, sekä konkreettinen
ja ytimekäs toimintasuunnitelma tulevaa kehitystä silmällä pitäen.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu ensiarvoisimpiin markki-
noinnin teorioihin, kuten palvelu- ja suhdemarkkinointiteoriaan, organisaation os-
tokäyttäytymiseen, sekä täydentäviin artikkeleihin, jotka syventävät teoreettista vii-
tekehystä jälkimyynnin kannalta. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisen
työnä, hyödyntäen semi-strukturoitua haastattelua tiedonkeruu menetelmänä.
Tutkimuksen tuloksena case -yritykselle luotiin markkinoinnin viitekehys joka tu-
kee systemaattisesti jälkimarkkinaprosesseja. Keskeisimpinä kehityksen kohteina
nousi esiin seuraavat kehityskohteet: jälkimyyntiprosessien kartoitus ja kehitys, jäl-
kimyynnin markkinoinnin tiedonhallinnan kehittäminen, tiedon jako organisaation
sisällä, ja pyrkimys saavuttaa syvempiä synergioita asiakkaiden sekä toimittajien
kesken.