Kunnossapidon tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Boman, Tino (2019)
Boman, Tino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306759
Tiivistelmä
Maintpartner on käyttö- ja kunnossapitopalveluita tarjoava yritys, joka toimii Suomessa, Virossa, Ruotsissa ja Puolassa.
Työn tarkoituksena oli tutkia Maintpartner Oy:n tilaus-toimitusprosessia ja paikantaa siitä mahdollisia epäkohtia sekä esittää konkreettisia parannusehdotuksia näille epäkohdille. Tarve työlle syntyi siitä, että Maintpartner Oy käyttää asiakkaan kunnossapito-ohjelmiston rinnalla omaa ohjelmistoaan, MP Flow’ta. MP Flow’n käyttäminen vei toimihenkilöiden aikaa runsaasti. Tilaus-toimitusprosessin kehittämisen lisäksi pyrittiin selvittämään, kuinka paljon aikaa MP Flow’n käyttäminen vei työtilausta kohden.
Työ suoritettiin kehittämistutkimuksena, sillä Maintpartnerilla oli selkeä tarve kehittää tilaus-toimitusprosessiaan. Aineistoa kerättiin haastattelulomakkeilla, joita luotiin kaksi erilaista, koska kohderyhmiä oli kaksi: kunnossapitoasentajat sekä toimihenkilöt (tiiminvetäjät ja työnsuunnittelijat). Kunnossapitoasentajien osalta voitiin soveltaa määrällisiä menetelmiä, koska vastaajia oli riittävästi luotettavien tulosten varmistamiseen. Toimihenkilöiden osalta taas käytettiin pelkästään laadullisia menetelmiä, koska heitä oli vain neljä, joten dataa ei olisi ollut riittävästi luotettavaan määrälliseen analysointiin.
Työn tuloksena saatiin tieto, että kunnossapitoasentajat käyttävät keskimäärin 4,9 minuuttia MP Flow’ssa työtilausta kohden ja ovat pääosin tyytyväisiä Flow’hun. Toimihenkilöiden osalta löydettiin kehitysideoita tilaus-toimitusprosessiin, kuten hakuparametrien muokkaaminen ja rajausvaihtoehtojen lisääminen. Kehitysideoita löydettiin myös turvallisuusilmoituksiin, kuten automaattisen rajapinnan luominen asiakkaan järjestelmän kanssa.
Työn tarkoituksena oli tutkia Maintpartner Oy:n tilaus-toimitusprosessia ja paikantaa siitä mahdollisia epäkohtia sekä esittää konkreettisia parannusehdotuksia näille epäkohdille. Tarve työlle syntyi siitä, että Maintpartner Oy käyttää asiakkaan kunnossapito-ohjelmiston rinnalla omaa ohjelmistoaan, MP Flow’ta. MP Flow’n käyttäminen vei toimihenkilöiden aikaa runsaasti. Tilaus-toimitusprosessin kehittämisen lisäksi pyrittiin selvittämään, kuinka paljon aikaa MP Flow’n käyttäminen vei työtilausta kohden.
Työ suoritettiin kehittämistutkimuksena, sillä Maintpartnerilla oli selkeä tarve kehittää tilaus-toimitusprosessiaan. Aineistoa kerättiin haastattelulomakkeilla, joita luotiin kaksi erilaista, koska kohderyhmiä oli kaksi: kunnossapitoasentajat sekä toimihenkilöt (tiiminvetäjät ja työnsuunnittelijat). Kunnossapitoasentajien osalta voitiin soveltaa määrällisiä menetelmiä, koska vastaajia oli riittävästi luotettavien tulosten varmistamiseen. Toimihenkilöiden osalta taas käytettiin pelkästään laadullisia menetelmiä, koska heitä oli vain neljä, joten dataa ei olisi ollut riittävästi luotettavaan määrälliseen analysointiin.
Työn tuloksena saatiin tieto, että kunnossapitoasentajat käyttävät keskimäärin 4,9 minuuttia MP Flow’ssa työtilausta kohden ja ovat pääosin tyytyväisiä Flow’hun. Toimihenkilöiden osalta löydettiin kehitysideoita tilaus-toimitusprosessiin, kuten hakuparametrien muokkaaminen ja rajausvaihtoehtojen lisääminen. Kehitysideoita löydettiin myös turvallisuusilmoituksiin, kuten automaattisen rajapinnan luominen asiakkaan järjestelmän kanssa.